Gå til innhold

Noen som har erfaring med å få dekt eller støtte til terapiridining? (for psykiske lidelser)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å få dekt terapiridning? Da mer spesifikt for psykiske lidelser.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har nettopp begynt på ridekurs for nybegynnere og jeg merker at det er SÅ positivt for meg å holde på med hester og å ri, spesielt for den psykiske helsen. Så jeg har derfor begynt så smått prosessen med å se på mulighetene for terapiridning her jeg bor. Jeg har foreløpig ikke funnet noen som driver med terapiridning her jeg bor via google men har sendt en e-post til “Hest og helse” som er en organisasjon som fremmer bruk av hest i helsearbeid for å høre om de vet om noen  i nærheten av meg men jeg har foreløpig ikke fått noe svar.

Jeg har også sett på Helsenorge sine sider at Helfo kan gi støtte/birdag til ridefysioterapi. Men jeg er usikker på om jeg passer inn i de kriteriene for å få støtte? (Jeg har asperger og bipolar, beskriver funksjonsnivå lenger nede). Her er link til nettsiden med info fra Helsenorge: https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/terapiridning/

Helt konkret så står det at for å få støtte; “Dette gjeld personar med medfødd eller erverva sjukdom/funksjonshemming som gir rørsle-, balanse- og/eller koordineringsvanskar, eller personar med ei fysisk eller psykisk funksjonshemming som gjer at vanlege aktivitetar ikkje gir ein rimeleg grad av fysisk utfolding.”

Jeg har bipolar og asperger av diagnoser. Men psykologen som gav meg asperger mener jeg er såkalt “høytfungerende” da, og jeg har "bare" bipolar type 2 som nå er medisinert og så og si under kontroll. Likevel er jeg 100% ufør da med en liten deltids jobb på 20%. Så jeg funger jo sånn passe/ greit nok med de diagnosene likevel. Men jeg har nok forbedringspotensial da. Og jeg tenker at det å få støtte til terapiridning hadde vært en kjempefordel for meg egentlig.

Anonymkode: 50aab...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å få dekt terapiridning? Da mer spesifikt for psykiske lidelser.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har nettopp begynt på ridekurs for nybegynnere og jeg merker at det er SÅ positivt for meg å holde på med hester og å ri, spesielt for den psykiske helsen. Så jeg har derfor begynt så smått prosessen med å se på mulighetene for terapiridning her jeg bor. Jeg har foreløpig ikke funnet noen som driver med terapiridning her jeg bor via google men har sendt en e-post til “Hest og helse” som er en organisasjon som fremmer bruk av hest i helsearbeid for å høre om de vet om noen  i nærheten av meg men jeg har foreløpig ikke fått noe svar.

Jeg har også sett på Helsenorge sine sider at Helfo kan gi støtte/birdag til ridefysioterapi. Men jeg er usikker på om jeg passer inn i de kriteriene for å få støtte? (Jeg har asperger og bipolar, beskriver funksjonsnivå lenger nede). Her er link til nettsiden med info fra Helsenorge: https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/terapiridning/

Helt konkret så står det at for å få støtte; “Dette gjeld personar med medfødd eller erverva sjukdom/funksjonshemming som gir rørsle-, balanse- og/eller koordineringsvanskar, eller personar med ei fysisk eller psykisk funksjonshemming som gjer at vanlege aktivitetar ikkje gir ein rimeleg grad av fysisk utfolding.”

Jeg har bipolar og asperger av diagnoser. Men psykologen som gav meg asperger mener jeg er såkalt “høytfungerende” da, og jeg har "bare" bipolar type 2 som nå er medisinert og så og si under kontroll. Likevel er jeg 100% ufør da med en liten deltids jobb på 20%. Så jeg funger jo sånn passe/ greit nok med de diagnosene likevel. Men jeg har nok forbedringspotensial da. Og jeg tenker at det å få støtte til terapiridning hadde vært en kjempefordel for meg egentlig.

Anonymkode: 50aab...133

Som du ser så er kriteriet: "personar med ei fysisk eller psykisk funksjonshemming som gjer at vanlege aktivitetar ikkje gir ein rimeleg grad av fysisk utfolding" - det spørs om du fyller det kriteriet, siden du klarer å gå på vanlig ridekurs. 

Om du får plass på ridefysioterapi, så er det to ting det kan være greit å vite:

1. Det er kun fysioterapeutens betaling som dekkes av HELFO, du må selv dekke leie av hesten. Det varierer litt hva det koster, men mange steder må du betale 300 kroner pr gang. 

2. Ridefysioterapi foregår veldig ofte i svært rolig tempo. Du vil neppe få gjøre det samme som du gjør på det vanlige ridekurset ditt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å få dekt terapiridning? Da mer spesifikt for psykiske lidelser.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har nettopp begynt på ridekurs for nybegynnere og jeg merker at det er SÅ positivt for meg å holde på med hester og å ri, spesielt for den psykiske helsen. Så jeg har derfor begynt så smått prosessen med å se på mulighetene for terapiridning her jeg bor. Jeg har foreløpig ikke funnet noen som driver med terapiridning her jeg bor via google men har sendt en e-post til “Hest og helse” som er en organisasjon som fremmer bruk av hest i helsearbeid for å høre om de vet om noen  i nærheten av meg men jeg har foreløpig ikke fått noe svar.

Jeg har også sett på Helsenorge sine sider at Helfo kan gi støtte/birdag til ridefysioterapi. Men jeg er usikker på om jeg passer inn i de kriteriene for å få støtte? (Jeg har asperger og bipolar, beskriver funksjonsnivå lenger nede). Her er link til nettsiden med info fra Helsenorge: https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/terapiridning/

Helt konkret så står det at for å få støtte; “Dette gjeld personar med medfødd eller erverva sjukdom/funksjonshemming som gir rørsle-, balanse- og/eller koordineringsvanskar, eller personar med ei fysisk eller psykisk funksjonshemming som gjer at vanlege aktivitetar ikkje gir ein rimeleg grad av fysisk utfolding.”

Jeg har bipolar og asperger av diagnoser. Men psykologen som gav meg asperger mener jeg er såkalt “høytfungerende” da, og jeg har "bare" bipolar type 2 som nå er medisinert og så og si under kontroll. Likevel er jeg 100% ufør da med en liten deltids jobb på 20%. Så jeg funger jo sånn passe/ greit nok med de diagnosene likevel. Men jeg har nok forbedringspotensial da. Og jeg tenker at det å få støtte til terapiridning hadde vært en kjempefordel for meg egentlig.

Anonymkode: 50aab...133

Du er ikke innenfor kriteriene for kravene som du ser med mindre du vil bli sett på som psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (14 minutter siden):

Som du ser så er kriteriet: "personar med ei fysisk eller psykisk funksjonshemming som gjer at vanlege aktivitetar ikkje gir ein rimeleg grad av fysisk utfolding" - det spørs om du fyller det kriteriet, siden du klarer å gå på vanlig ridekurs. 

Om du får plass på ridefysioterapi, så er det to ting det kan være greit å vite:

1. Det er kun fysioterapeutens betaling som dekkes av HELFO, du må selv dekke leie av hesten. Det varierer litt hva det koster, men mange steder må du betale 300 kroner pr gang. 

2. Ridefysioterapi foregår veldig ofte i svært rolig tempo. Du vil neppe få gjøre det samme som du gjør på det vanlige ridekurset ditt.

 

Oki, jeg vil tro jeg sikkert ikke får noe dekt da. Takk for infoen.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er ikke innenfor kriteriene for kravene som du ser med mindre du vil bli sett på som psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Oki, da vet jeg i alle fall det. 

Anonymkode: 50aab...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oki, jeg vil tro jeg sikkert ikke får noe dekt da. Takk for infoen.

Oki, da vet jeg i alle fall det. 

Anonymkode: 50aab...133

Du kan undersøke for muligheten for å ha hest på för når du når blitt bedre rytter. Det kan bli billigere for deg hvis du synes det er dyrt. 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig hva folk forventer staten skal sponse. Nå også dyre hobbyer 

Anonymkode: 4dccc...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Likevel er jeg 100% ufør da med en liten deltids jobb på 20%.

Hvordan kan du være 100% ufør når du har en 20% jobb også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Utrolig hva folk forventer staten skal sponse. Nå også dyre hobbyer 

Anonymkode: 4dccc...55c

Det finnes svært gode hesteassisterte behandlingsformer, men de tilbys få steder. Så lenge behandlingen er virksom, så ser jeg ikke noen prinsipiell forskjell på om staten tilbys vanlig psykoterapi eller hesteassistert terapi. Det samme gjelder for ridefysioterapi; dersom pasienten fyller kriteriene for å få dette tilbudet, så har jeg ikke noe større betenkelighet med at det tilbys enn annen fysioterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oki, jeg vil tro jeg sikkert ikke får noe dekt da. Takk for infoen.

Anonymkode: 50aab...133

Du ville kanskje uansett ikke ha spart noe særlig penger - og muligens ville du ha likt opplegget dårligere enn du gjør på ridekurset. Men det kan hende du får informasjon fra Hest og helse om noe som kan være aktuelt, bra initiativ at du har kontaktet dem, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan undersøke for muligheten for å ha hest på för når du når blitt bedre rytter. Det kan bli billigere for deg hvis du synes det er dyrt. 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Ja, det var veldig lurt! Hva må man regne med å betale for å ha hest på for en dag i uka da f.eks? Har du noe oversikt over det?

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du være 100% ufør når du har en 20% jobb også?

Det er en VTA jobb, dvs ikke ordinær jobb.

frosken skrev (1 minutt siden):

Du ville kanskje uansett ikke ha spart noe særlig penger - og muligens ville du ha likt opplegget dårligere enn du gjør på ridekurset. Men det kan hende du får informasjon fra Hest og helse om noe som kan være aktuelt, bra initiativ at du har kontaktet dem, tenker jeg. 

Nei, du har nok rett i det. Ja, håper på kanskje Hest og helse har informasjon om noe som kunne være aktuelt for meg.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Utrolig hva folk forventer staten skal sponse. Nå også dyre hobbyer 

Anonymkode: 4dccc...55c

Man blir jo ikke sponset, de dekker deler av det. Jeg ser ikke problemet med å få støtte til terapiridning om man har nytte av det som behandlingsform? Jeg ser på det som det samme som å få støtte til fastlege, spesialist, fysioterapeut og annet gjennom frikortordningen? Hva gjør at du er negativ til det?

Anonymkode: 50aab...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Du ville kanskje uansett ikke ha spart noe særlig penger - og muligens ville du ha likt opplegget dårligere enn du gjør på ridekurset. Men det kan hende du får informasjon fra Hest og helse om noe som kan være aktuelt, bra initiativ at du har kontaktet dem, tenker jeg. 

Ridning i formen du relaterer til foregår kun i skritt rundt i ridebane hver gang. Kanskje trav med da med leier. 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det var veldig lurt! Hva må man regne med å betale for å ha hest på for en dag i uka da f.eks? Har du noe oversikt over det?

Det er en VTA jobb, dvs ikke ordinær jobb.

Nei, du har nok rett i det. Ja, håper på kanskje Hest og helse har informasjon om noe som kunne være aktuelt for meg.

Man blir jo ikke sponset, de dekker deler av det. Jeg ser ikke problemet med å få støtte til terapiridning om man har nytte av det som behandlingsform? Jeg ser på det som det samme som å få støtte til fastlege, spesialist, fysioterapeut og annet gjennom frikortordningen? Hva gjør at du er negativ til det?

Anonymkode: 50aab...133

Det kan du undersøke på Finn under dyr og kjæledyr så under ditt fylke. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350330857 her er et eksempel 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Hvordan kan du være 100% ufør når du har en 20% jobb også?

Fult mulig å jobbe selv om man er 100% ufør og mottar uførestønad, da redusert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
cathlin skrev (2 minutter siden):

Fult mulig å jobbe selv om man er 100% ufør og mottar uførestønad, da redusert.

Ja, det er lov, men da skal trygden reduseres. VTA er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er lov, men da skal trygden reduseres. VTA er noe annet.

Nettopp. Likevel er man på pappiret 100 prosent ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ridning i formen du relaterer til foregår kun i skritt rundt i ridebane hver gang. Kanskje trav med da med leier. 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Ja, de aller fleste steder foregår det slik. Men det finnes noen få unntak hvor det foregår trening i avansert dressur-ridning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har leid hester mange, mange runder for folk som har vært på terapiridning, og de som var med der hadde i hvert fall betydelig motoriske utfordringer. De hadde ikke klart å være med på vanlige ridetimer, og kom alltid med ledsager. Men nå var dette kun ett sted, og det er mange år siden. 

Anonymkode: e06c2...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan du undersøke på Finn under dyr og kjæledyr så under ditt fylke. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350330857 her er et eksempel 

Anonymkode: bf1e4...5d5

Takk for tips! Skal se på Finn hva jeg finner.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har leid hester mange, mange runder for folk som har vært på terapiridning, og de som var med der hadde i hvert fall betydelig motoriske utfordringer. De hadde ikke klart å være med på vanlige ridetimer, og kom alltid med ledsager. Men nå var dette kun ett sted, og det er mange år siden. 

Anonymkode: e06c2...676

Ok, jeg skjønner at jeg nok sannsynligvis ikke er i målgruppen for å få noe dekt. Men jeg tenkte at det var jo verdt å undersøke i det minste.

Anonymkode: 50aab...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...