Gå til innhold

Reise med medisiner i baggen på lettvektstur


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg leser at medisiner skal oppbevares i en orginal embalasje. Hvor orginal må den være er spørsmålet.

Jeg prøver å spare vekt og plass og det er fristende å bare ta med pillene i pillebrettene og droppe eskene. Jeg bruker vanligvis å flatpakke eskene og legge pillene utenom i sine små individuelle rom på brettet. 

Er det noen som noen gang har blitt stoppa og fått spørsmål om pillene sine? Det blir så MYE embalasje å drasse på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (13 minutter siden):

Du må så sånt skriv av legen om at du har med medisiner.

Ikke på C-preparater vel? B-preparater skriv får man på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har alltid både dosett og div diabetesutstyr i  håndbagasjen, men jar aldri fått noen spørsmål. Da jeg brukte b-prep hadde jeg for sikkerhets skyld med attest fra lege på utenlandsreiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
cathlin skrev (49 minutter siden):

Jeg leser at medisiner skal oppbevares i en orginal embalasje. Hvor orginal må den være er spørsmålet.

Jeg prøver å spare vekt og plass og det er fristende å bare ta med pillene i pillebrettene og droppe eskene. Jeg bruker vanligvis å flatpakke eskene og legge pillene utenom i sine små individuelle rom på brettet. 

Er det noen som noen gang har blitt stoppa og fått spørsmål om pillene sine? Det blir så MYE embalasje å drasse på. 

 

Jeg ble stoppet fra Danmark en gang. Hadde bare pillebrett nok til turen + noen i reserve med meg. Hadde også med meg et brett med imovane og tramadol. Tolleren fant raskt posen og han kikket nøye på den før han spurte hva jeg brukte det for og om alt var til eget forbruk.  Så jeg ramset opp. Det gikk helt greit. Hadde jeg skulle reist i dag, så hadde jeg iallefall tatt med medisinliste fra fastlegen + et sånt skriv fra apoteket om at jeg hadde lov til å bruke tramadol og imovane.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
cathlin skrev (36 minutter siden):

Ikke på C-preparater vel? B-preparater skriv får man på apotek.

Det gjør det iallefall lettere i tollen å ha med medisinliste fra legen, selv om det bare er C-preparater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (10 minutter siden):

Jeg ble stoppet fra Danmark en gang. Hadde bare pillebrett nok til turen + noen i reserve med meg. Hadde også med meg et brett med imovane og tramadol. Tolleren fant raskt posen og han kikket nøye på den før han spurte hva jeg brukte det for og om alt var til eget forbruk.  Så jeg ramset opp. Det gikk helt greit. Hadde jeg skulle reist i dag, så hadde jeg iallefall tatt med medisinliste fra fastlegen + et sånt skriv fra apoteket om at jeg hadde lov til å bruke tramadol og imovane.  

Høres ut som tolleren fant det sannsynlig at medisinene og mengdene var kun for eget bruk. Godt å høre. 

Tror ikke jeg orker å gå til fastlege bare for liste. Hadde vært enkelt hvis det var innafor å henvise til helge-norge, digital reseptliste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
cathlin skrev (1 minutt siden):

Høres ut som tolleren fant det sannsynlig at medisinene og mengdene var kun for eget bruk. Godt å høre. 

Tror ikke jeg orker å gå til fastlege bare for liste. Hadde vært enkelt hvis det var innafor å henvise til helge-norge, digital reseptliste. 

Sist jeg fikk sånn liste, så skrev sekretæren den ut og gikk inn til legen for å få underskrift og stempel. Tok bare noen minutter.  Men skjønner deg, samtidig kan det bli mer pes å bli stoppet i tollen uten dokumentasjon på at en kan bruke de medisinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (6 minutter siden):

Sist jeg fikk sånn liste, så skrev sekretæren den ut og gikk inn til legen for å få underskrift og stempel. Tok bare noen minutter.  Men skjønner deg, samtidig kan det bli mer pes å bli stoppet i tollen uten dokumentasjon på at en kan bruke de medisinene. 

Nåh, det var lettere en jeg så for meg. Her endres det til tider på medisiner, så kunne man fått en liste full pakke hummer og kanari hadde det vært flott. Et papirark fremfor ørten pappembalasjer er lettvektsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt stoppet, men har det i orginalpakningen.  Men prøver å få glass på apoteket isteden for pappemballasje.  Uansett så ligger jo medisinlista på Helse-Norge.  Du kan jo skrive den ut derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Dorthe skrev (58 minutter siden):

Jeg har aldri blitt stoppet, men har det i orginalpakningen.  Men prøver å få glass på apoteket isteden for pappemballasje.  Uansett så ligger jo medisinlista på Helse-Norge.  Du kan jo skrive den ut derfra.

For at medisinlista skal være gyldig, må legens underskrift og stempel være på arket. Det fikk iallefall jeg høre. En ting er hvis en blir stoppet i Norge, verre er det hvis en blir stoppet i utlandet.  Men det verste er hvis en ikke har med dokumentasjon på bruk av A eller B-preparater. Da kan en få trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (8 timer siden):

Jeg leser at medisiner skal oppbevares i en orginal embalasje. Hvor orginal må den være er spørsmålet.

Jeg prøver å spare vekt og plass og det er fristende å bare ta med pillene i pillebrettene og droppe eskene. Jeg bruker vanligvis å flatpakke eskene og legge pillene utenom i sine små individuelle rom på brettet. 

Er det noen som noen gang har blitt stoppa og fått spørsmål om pillene sine? Det blir så MYE embalasje å drasse på. 

 

Når pillene ligger i "pillebrettene", så er det original emballasje. Du trenger ikke eskene. Dersom pillene kommer i boks, så bør du la de ligge i boksen. Ikke noe poeng å skaffe medisinliste når du ikke bruker A/B preparater - om det mot formodning skulle dukke opp spørsmål, så har du jo reseptene liggende på Helsenorge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (9 minutter siden):

Når pillene ligger i "pillebrettene", så er det original emballasje. Du trenger ikke eskene. Dersom pillene kommer i boks, så bør du la de ligge i boksen. Ikke noe poeng å skaffe medisinliste når du ikke bruker A/B preparater - om det mot formodning skulle dukke opp spørsmål, så har du jo reseptene liggende på Helsenorge. 

Supert. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (2 timer siden):

Når pillene ligger i "pillebrettene", så er det original emballasje. Du trenger ikke eskene. Dersom pillene kommer i boks, så bør du la de ligge i boksen. Ikke noe poeng å skaffe medisinliste når du ikke bruker A/B preparater - om det mot formodning skulle dukke opp spørsmål, så har du jo reseptene liggende på Helsenorge. 

Er på emballasjen det står hvem som eier medisin. Derfor skal den med.

Anonymkode: 80ef2...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...