Gå til innhold

Slutte med ad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bør man alltid slutte på SSRI ved hypomane symtomer?

Har stått på SSRI i mange år, med særlig god virkning på angst/depresjon og er bekymret for å slutte. 

 

Anonymkode: 8019b...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vet at reseptorer på synapser kan miste sin sensitivitet for AD om en slutter. På den annen side trigger jo AD hypomanien. Jeg ser at noen anbefaler en reduksjon av dosen, f.eks. til det halve så lenge hypomanien er til stede, for å kunne ivareta begge faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bør man alltid slutte på SSRI ved hypomane symtomer?

Har stått på SSRI i mange år, med særlig god virkning på angst/depresjon og er bekymret for å slutte. 

 

Anonymkode: 8019b...2b5

Har du BP diagnose eller historie med hypomanier? Da ville jeg vært litt obs. Om du bare tror du har hypomane Symptomer nå uten å ha hatt det før ville jeg ikke sluttet på ad 

Anonymkode: 32f0f...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (21 timer siden):

Vi vet at reseptorer på synapser kan miste sin sensitivitet for AD om en slutter. På den annen side trigger jo AD hypomanien. Jeg ser at noen anbefaler en reduksjon av dosen, f.eks. til det halve så lenge hypomanien er til stede, for å kunne ivareta begge faktorer.

Takk! Holder det med halvparten av laveste virksomme dose. La oss si 5 mg når virksom dose er fra 10 mg og oppover? Eller bør det være laveste virksomme dose jmf felleskatalogen. PS Hypomani ikke utløst av SSRI. 

Anonymkode: 8019b...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Holder det med halvparten av laveste virksomme dose. La oss si 5 mg når virksom dose er fra 10 mg og oppover? Eller bør det være laveste virksomme dose jmf felleskatalogen. PS Hypomani ikke utløst av SSRI. 

Anonymkode: 8019b...2b5

Du bør diskutere medisinendringer med legen din!

Jeg ble hypoman etter jeg seponerte SSRI. Det kan gå begge veier. Du kan også få tilbakefall av angst/depresjon. Både økning og reduksjon av dose kan ha virkninger/bivirkninger, så det er veldig dumt å trikse og mikse på egenhånd. Lege i Norge er billig og tilgjengelig. Ingen grunn til ikke å involvere dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (8 minutter siden):

Du bør diskutere medisinendringer med legen din!

Jeg ble hypoman etter jeg seponerte SSRI. Det kan gå begge veier. Du kan også få tilbakefall av angst/depresjon. Både økning og reduksjon av dose kan ha virkninger/bivirkninger, så det er veldig dumt å trikse og mikse på egenhånd. Lege i Norge er billig og tilgjengelig. Ingen grunn til ikke å involvere dem. 

Lege som ikke kjenner meg godt som anbefalte å slutte. Har hatt mange leger (med lite tid/kapasitet) som har ment både mye og lite om medisinering i hytt og gevær. Jeg har tillatelse til å justere egne medisiner-doser. God erfaring med SSRI mot angst/depresjon derfor blir jeg usikker på konsekvensen av å slutte helt, samtidig ønsker jeg selvsagt ikke å forverre hele hopprennet. 

Anonymkode: 8019b...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Lege som ikke kjenner meg godt som anbefalte å slutte. Har hatt mange leger (med lite tid/kapasitet) som har ment både mye og lite om medisinering i hytt og gevær. Jeg har tillatelse til å justere egne medisiner-doser. God erfaring med SSRI mot angst/depresjon derfor blir jeg usikker på konsekvensen av å slutte helt, samtidig ønsker jeg selvsagt ikke å forverre hele hopprennet. 

Anonymkode: 8019b...2b5

Er legen din psykiater? Hvis ikke, har du mulighet til å snakke med psykiater/at legen din konferer med psykiater?

Har du en bipolar-diagnose? Har dere diskutert alternativer til seponering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...