Gå til innhold

Er det rart som psykiatrisk pasient å ha snakket med over 40 behandlere og sikkert 80 miljøpersonal og bare møtt 1 jeg misliker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er sikkert ett litt rart spørsmål men jeg spør likevel da jeg lurer veldig på hva som er normalt når det kommer til dette. 

Er det rart som psykiatrisk pasient å ha snakket med over 40 behandlere og sikkert 80 miljøpersonale og bare møtt 1 jeg misliker?

Ja, denne psykiatriske pasienten omtalt i spørsmålet er da altså meg. Jeg er nok det en kan kalle erfaren psykiatrisk pasienter ettersom jeg har vært mye inn og ut av psykiatrien og i ulike behandlingstilbud og behandlingssteder siden jeg ble syk for snart 10 år siden. 

Det betyr at jeg har vært i kontakt med så og si nesten hele psykiatrien i kommunen jeg bor i vil jeg tro uten å overdrive. Føles det i alle fall ut som. Jeg har vært innlagt på akuttpost, subakutt, 3 ulike DPS døgn, åpen post på sykehusavdeling. Jeg har gått poliklinisk til akutt team, ambulant team, miljøterapeutisk team og psykiatrisk helseteam. Også har jeg jo hatt min del av behandlere på psykiatrisk poliklinikk i tillegg til at jeg har vært i kontakt med forskjellig helsepersonell på fastlegekontoret og legevakt. Alt i alt ville jeg sikkert tippet på at jeg har møtt minst 200-300 forskjellige helsepersonell da regnet med både leger, sykepleiere, helsefagarbeider og folk med annen utdanning og uten utdanning. 

Av disse 200-300 helsepersonell vil jeg anslå at 40-50 av dem har vært omtalt som behandler. Med det mener jeg at de har utdannelse som enten psykiater, psykolog eller psykiatrisk sykepleier og jeg har hatt en pasient-behandler relasjon til vedkommende. Også vil jeg tippe på at ca 80 av miljøpersonalet jeg har vært i har hatt utdannelse innen psykiatri. 

SÅ TIL POENGET: Av ALLE disse menneskene som jeg har møtt så har jeg bare mislikt EN av dem. Jeg bare lurer. Er jeg i overkant omgjengelig og godtroende som bare har mislikt en av så utrolig mange mennesker eller? Hva er dine tanker rundt det? For å utdype så mislikte jeg da denne psykiateren fordi jeg opplevde han som veldig vanskelig å snakke med, bagatelliserende, sårende og voldsom. Og lyttet absolutt ikke til meg eller hvor ufattelig redd jeg da var for å nevne noen få punkter.

Anonymkode: d9507...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody

Majoriteten av helsepersonell i psykiatrien er som regel hyggelige, kanskje de bare gjør seg hyggelige når de er på jobb? Noen kan også være drittsekker, jeg har møtt begge deler.

Men etter min erfaring er som regel helsepersonell hyggelige, de fleste i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Du er kanskje "bare" omgjengelig, tolerant og muligens klok? 

Og jeg tror jo også at de aller fleste som jobber med mennesker er det samme, om ikke alltid i like stor grad.  Mulig jeg er naiv her... men. 

Jeg kan være skeptisk og kritisk, men jeg vet om det og irettesetter meg selv. Og jeg har en tendens til å til slutt like best de jeg er skeptiske og kritisk til i starten, når det gjelder alle mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke rart. Jeg har også opplevd alle mine behandlere som hyggelige/fine mennesker.

Anonymkode: 9a164...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Har stort sett også opplevd alle som hyggelige personer. Men blir paranoid til tider og da er det enkelte jeg ikke liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det første jeg tenker er at det høres ut som du har blitt avhengig av psykiatrien. Det er fort gjort å havne i det sporet og det er jo svært uheldig. At du har hatt 50 ulike behandlere på 10år betyr at du har hatt i gjennomsnitt 5 forskjellige i året. Det må være utrolig slitsomt og kan umulig gjøre noen noe bedre. 

Anonymkode: 095a2...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det første jeg tenker er at det høres ut som du har blitt avhengig av psykiatrien. Det er fort gjort å havne i det sporet og det er jo svært uheldig. At du har hatt 50 ulike behandlere på 10år betyr at du har hatt i gjennomsnitt 5 forskjellige i året. Det må være utrolig slitsomt og kan umulig gjøre noen noe bedre. 

Anonymkode: 095a2...d1d

MÅ du?

Anonymkode: 8a357...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det første jeg tenker er at det høres ut som du har blitt avhengig av psykiatrien. Det er fort gjort å havne i det sporet og det er jo svært uheldig. At du har hatt 50 ulike behandlere på 10år betyr at du har hatt i gjennomsnitt 5 forskjellige i året. Det må være utrolig slitsomt og kan umulig gjøre noen noe bedre. 

Anonymkode: 095a2...d1d

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

MÅ du?

Anonymkode: 8a357...875

Jeg syns det var et betimelig spørsmål. Trådstiller spør "Er jeg i overkant omgjengelig og godtroende som bare har mislikt en av så utrolig mange mennesker eller? Hva er dine tanker rundt det?"

En ting er å ha behov for langvarig behandling, men 5 nye behandlere og 25 nye helsepersonell hvert år i 10 år er et svært høyt antall. Mine tanker er også at dette må handle om noe annet enn at ts er i overkant omgjengelig og godtroende. Hvorfor holder ikke ts på samme behandler i en lenger periode? Hva hindrer stabilisering av ts sin psykiske helse? Kan det være at TS ikke stoler på eller samarbeider godt nok på og med sine behandlere, og derfor avslutter for tidlig? Kan det være at TS er i overkant redd eller føre var, og kontakter helseapparatet for nye utfordringer litt for fort? Eller kan det være at helseapparatet avslutter behandlingen for tidlig hver gang? Om jeg var ts hadde jeg lurt mer på dette enn at h*n har mislikt kun en av disse nesten 350 peronene vedkommende har møtt gjennom de 10 siste årene.

Anonymkode: 4c7b5...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...