Gå til innhold

Selvforstyrrelser


Glitter

Anbefalte innlegg

Glitter

Hvordan opplever dere selvforstyrrelser? 

Jeg lærte i dag hva selvforstyrrelser er. Jeg har visst misforstått hva det er for noe. Og det viser seg at dette er noe jeg plages med. Som at jeg føler kroppen og hendene mine er fremmed, at jeg er uekte, at alle andre er uekte osv. Dette har jo jeg hatt mye av, men ikke visst at det går under selvforstyrrelser. 

Hvordan er det for dere? Hva er behandlingen for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80

Jeg har ikke opplevd det selv, men har observert min tante. Hun har i over 40 år trodd at verden ikke er ekte, på ulike måter. At ting er iscenesatt, et spill, fake og laget for at hun skal se visse ting. Noen ganger tror hun at hun har robotarm.

Mye mer detaljer rundt dette, men hun har diagnosen schizofreni og blir medisinert. Med de nyere medikamentene så har hun blitt mye bedre synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (15 minutter siden):

Hvordan opplever dere selvforstyrrelser? 

Jeg lærte i dag hva selvforstyrrelser er. Jeg har visst misforstått hva det er for noe. Og det viser seg at dette er noe jeg plages med. Som at jeg føler kroppen og hendene mine er fremmed, at jeg er uekte, at alle andre er uekte osv. Dette har jo jeg hatt mye av, men ikke visst at det går under selvforstyrrelser. 

Hvordan er det for dere? Hva er behandlingen for det? 

Hva mener du med uekte?  Klarer du beskrive det litt?


jeg kan kjenne meg litt igjen, men tror jo ikke det er uekte. Mer at det er fjernt og fremmed. Mer som en slags depersonalisering og derealisering. 

Anonymkode: 2326d...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
Trinity80 skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd det selv, men har observert min tante. Hun har i over 40 år trodd at verden ikke er ekte, på ulike måter. At ting er iscenesatt, et spill, fake og laget for at hun skal se visse ting. Noen ganger tror hun at hun har robotarm.

Mye mer detaljer rundt dette, men hun har diagnosen schizofreni og blir medisinert. Med de nyere medikamentene så har hun blitt mye bedre synes jeg.

Så bra at hun er bedre. 

Jeg kjenner også på det at jeg selv, men også mine omgivelser ikke er ekte. Just nå nettopp spurte jeg meg selv om jeg lever. Men dette er tanker og følelser jeg har hatt lenge, så det har liksom ikke falt meg inn å ta det opp med behandler. Mulig jeg har nevnt det et par ganger, men jeg tror ikke tidligere behandler har forstått hvor mye det plager meg. 

Nå har jeg kanskje et navn for det. Jeg trodde selvforstyrrelser var kun at man ikke kjente igjen eget speilbilde, men lærte i dag at det var mer enn det. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva mener du med uekte?  Klarer du beskrive det litt?


jeg kan kjenne meg litt igjen, men tror jo ikke det er uekte. Mer at det er fjernt og fremmed. Mer som en slags depersonalisering og derealisering. 

Anonymkode: 2326d...718

Se svar over. Jeg er virkelig ikke sikker på at jeg er ekte, men vet ikke hvordan jeg skal bevise eller motbevise det. Har bare mine egne følelser å gå etter og de sier at det ikke er ekte. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Just nå nettopp spurte jeg meg selv om jeg lever.

Du får bare si fra hvis jeg spør og graver for mye, men jeg er veldig nysgjerrig på dette fenomenet. Klarer du å beskrive hva som gir deg følelsen av at du kanskje ikke lever? Hva er det som kjennes mindre levende ut? Om det gir mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Glitter skrev (46 minutter siden):

Så bra at hun er bedre. 

Jeg kjenner også på det at jeg selv, men også mine omgivelser ikke er ekte. Just nå nettopp spurte jeg meg selv om jeg lever. Men dette er tanker og følelser jeg har hatt lenge, så det har liksom ikke falt meg inn å ta det opp med behandler. Mulig jeg har nevnt det et par ganger, men jeg tror ikke tidligere behandler har forstått hvor mye det plager meg. 

Nå har jeg kanskje et navn for det. Jeg trodde selvforstyrrelser var kun at man ikke kjente igjen eget speilbilde, men lærte i dag at det var mer enn det. 

Se svar over. Jeg er virkelig ikke sikker på at jeg er ekte, men vet ikke hvordan jeg skal bevise eller motbevise det. Har bare mine egne følelser å gå etter og de sier at det ikke er ekte. 

Godt å høre at du har fått satt ord på det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
Skrevet (endret)
Sokk skrev (12 timer siden):

Du får bare si fra hvis jeg spør og graver for mye, men jeg er veldig nysgjerrig på dette fenomenet. Klarer du å beskrive hva som gir deg følelsen av at du kanskje ikke lever? Hva er det som kjennes mindre levende ut? Om det gir mening? 

Bare å spørre, men spørs om jeg kan svare på det. Jeg vet ikke hva som gjør at jeg får det sånn. Noen ganger er jeg stresset/har vonde følelser, men det kan komme helt ut av det blå også. 

Jeg bare føler at jeg/mine omgivelser er så fremmed, og jeg får det heller ikke til å stemme at jeg har min egen selvstendige bevissthet og at du har din og andre har sin. Får det ikke til å henge sammen, og da kjennes bare alt så veldig fremmed. Noe som gjør at jeg kan konkludere med at ting ikke er ekte. Men siden jeg er stuck i denne virkeligheten så må jeg jo bare spille med. 

Uff. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det. Det er i hvert fall en sterk følelse av at jeg ikke er ekte. 

Men det er ikke noe jeg har konstant til enhver tid. I hvert fall legger jeg ikke merke til det hele tiden. 

Trinity80 skrev (11 timer siden):

Godt å høre at du har fått satt ord på det! 

Ja. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (14 timer siden):

Hvordan opplever dere selvforstyrrelser? 

Jeg lærte i dag hva selvforstyrrelser er. Jeg har visst misforstått hva det er for noe. Og det viser seg at dette er noe jeg plages med. Som at jeg føler kroppen og hendene mine er fremmed, at jeg er uekte, at alle andre er uekte osv. Dette har jo jeg hatt mye av, men ikke visst at det går under selvforstyrrelser. 

Hvordan er det for dere? Hva er behandlingen for det? 

Jeg hadde mye av det før. Det var spesielt det at hendene mine føltes ut som om de ikke var mine. Det var så ille at jeg til tider hadde problemer med å bruke dem da de ikke føltes ut som om de var koblet til armene vis du forstår hva jeg mener. 

Husker at jeg nevnte det for psykologen min ,hun så bare dumt på meg, skjønnte vist ikke hva jeg prøvde å få frem. 

 

Anonymkode: f844c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg hadde mye av det før. Det var spesielt det at hendene mine føltes ut som om de ikke var mine. Det var så ille at jeg til tider hadde problemer med å bruke dem da de ikke føltes ut som om de var koblet til armene vis du forstår hva jeg mener. 

Husker at jeg nevnte det for psykologen min ,hun så bare dumt på meg, skjønnte vist ikke hva jeg prøvde å få frem. 

 

Anonymkode: f844c...e75

Ja jeg skjønner. 

Det var dumt det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde mye av det før. Det var spesielt det at hendene mine føltes ut som om de ikke var mine. Det var så ille at jeg til tider hadde problemer med å bruke dem da de ikke føltes ut som om de var koblet til armene vis du forstår hva jeg mener. 

Husker at jeg nevnte det for psykologen min ,hun så bare dumt på meg, skjønnte vist ikke hva jeg prøvde å få frem. 

 

Anonymkode: f844c...e75

Oj, dette har jeg opplevd, men ikke så ekstremt. Men at jeg føler meg litt frakoblet hendene mine og må se hva jeg har i dem. Eller at jeg mister ting jeg har i hendene. Og at de kan «henge igjen» så jeg må bevisst ta dem ned. Men bare litt. Kan sikkert komme av andre ting. 

Anonymkode: 72594...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oj, dette har jeg opplevd, men ikke så ekstremt. Men at jeg føler meg litt frakoblet hendene mine og må se hva jeg har i dem. Eller at jeg mister ting jeg har i hendene. Og at de kan «henge igjen» så jeg må bevisst ta dem ned. Men bare litt. Kan sikkert komme av andre ting. 

Anonymkode: 72594...c51

Kan det være en form for dissosiasjon? Det er hva jeg har trodd jeg har. Men i går da jeg lærte om selvforstyrrelser så tror jeg at jeg passer mer inn der. Og det trodde behandler også slik jeg oppfattet henne. Det passer i hvert fall inn i at jeg muligens har en eller annen psykoselidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Kan det være en form for dissosiasjon? Det er hva jeg har trodd jeg har. Men i går da jeg lærte om selvforstyrrelser så tror jeg at jeg passer mer inn der. Og det trodde behandler også slik jeg oppfattet henne. Det passer i hvert fall inn i at jeg muligens har en eller annen psykoselidelse. 

Ja, det kan det absolutt være. Tror det er en del overlapp mellom dissosiasjon og selvforstyrrelser. 

Anonymkode: 72594...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det kan det absolutt være. Tror det er en del overlapp mellom dissosiasjon og selvforstyrrelser. 

Anonymkode: 72594...c51

Det aner jeg egentlig ikke. Men mulig det. Hos meg er det ikke bare følelsen av å ikke være ekte. Jeg tenker det også, og grubler en del på det. Mulig det er hva som skiller dissosiasjon fra selvforstyrrelser? 

Ikke lett å bli klok på i hvert fall. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...