Gå til innhold

Somatisk terapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Er det noen her som har erfaring med å frigjøre og bearbeide «traumer» og vanskelige følelser gjennom kroppslige tilnærminger eller lignende terapi, som ikke handler om samtaleterapi? 
Jeg føler meg dårligere og mer og mer koko av å snakke om hvordan jeg har det og grave og prøve å finne ut av alt. Roter meg bare inn i tankespinn istedet. 

Så ser inn mot mer kroppslige terapiformer. Og lurer på erfaringer med slik tilnærming?

snakk om litt sammensatt problematikk- mye følelser og selvbilde og ensomhet og vanskelige opplevelser og følelser. Så ikke bare bare å snakke om der. Klarer knapt forklare her hva som er problemet. For vet nesten ikke. Det har bare satt seg masse i kroppen

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan man bearbeide gjennom kroppen, eller må det gjøres ved samtale terapi?

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 8.12):

Hei!

Er det noen her som har erfaring med å frigjøre og bearbeide «traumer» og vanskelige følelser gjennom kroppslige tilnærminger eller lignende terapi, som ikke handler om samtaleterapi? 
Jeg føler meg dårligere og mer og mer koko av å snakke om hvordan jeg har det og grave og prøve å finne ut av alt. Roter meg bare inn i tankespinn istedet. 

Så ser inn mot mer kroppslige terapiformer. Og lurer på erfaringer med slik tilnærming?

snakk om litt sammensatt problematikk- mye følelser og selvbilde og ensomhet og vanskelige opplevelser og følelser. Så ikke bare bare å snakke om der. Klarer knapt forklare her hva som er problemet. For vet nesten ikke. Det har bare satt seg masse i kroppen

Anonymkode: b530c...db4

Har du scannet hode for hjernesvulst?

Anonymkode: de694...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du scannet hode for hjernesvulst?

Anonymkode: de694...c65

Hvorfor spør du du om det? Jeg har tatt en CT av hodet for ikke så lenge siden ja

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor spør du du om det? Jeg har tatt en CT av hodet for ikke så lenge siden ja

Anonymkode: b530c...db4

Fordi jeg lurer på om det er det eller psykose du lider av. 

Anonymkode: de694...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 8.12):

Så ser inn mot mer kroppslige terapiformer. Og lurer på erfaringer med slik tilnærming?

 

Jeg har ikke erfaring med det, men jeg har gjort litt research nylig. Det er noe som heter somatic experiencing basert på teoriene/praksisen til Peter Levine som jeg er nysgjerrig på. Hører gjerne om erfaringer med det, om noen har.

https://se-foreningen.no/finn-terapeut/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg lurer på om det er det eller psykose du lider av. 

Anonymkode: de694...c65

Har ingen av delene. Vet ikke hva som fikk deg til å tro det

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med det, men jeg har gjort litt research nylig. Det er noe som heter somatic experiencing basert på teoriene/praksisen til Peter Levine som jeg er nysgjerrig på. Hører gjerne om erfaringer med det, om noen har.

https://se-foreningen.no/finn-terapeut/

Har lest om det, og er litt det jeg er nysgjerrig på og. Blant annet 

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ingen av delene. Vet ikke hva som fikk deg til å tro det

Anonymkode: b530c...db4

Det er først og fremst selve innholdet i det du skriver, men og det repeterende ved innleggene. Jeg tror du er alvorlig syk, men om det er psykisk eller somatisk betinget er noe annet.

Anonymkode: de694...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er først og fremst selve innholdet i det du skriver, men og det repeterende ved innleggene. Jeg tror du er alvorlig syk, men om det er psykisk eller somatisk betinget er noe annet.

Anonymkode: de694...c65

Jeg skjønner ikke hva med det jeg skrev som får deg til å tro det. Alvorlig syk?

Jeg leter etter erfaringer om somatiske tilnærminger til følelser og traumer da jeg ikke opplever at samtaleterapi gjør noe annet enn at jeg bare roter meg inn i tankekjør.

Litt sånn som drømmeautomat nevner. 
 

Jeg har psykolog og ingen mistanke om psykose. 

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva med det jeg skrev som får deg til å tro det. Alvorlig syk?

Jeg leter etter erfaringer om somatiske tilnærminger til følelser og traumer da jeg ikke opplever at samtaleterapi gjør noe annet enn at jeg bare roter meg inn i tankekjør.

Litt sånn som drømmeautomat nevner. 
 

Jeg har psykolog og ingen mistanke om psykose. 

Anonymkode: b530c...db4

Bare slapp av, det er bare en viss bruker her inne som har et veldig oppheng i å kalle folk for trollemor, klage på at de skriver om de samme tingene og slenger ut diagnoser på folk helt ubegrunnet

Men det går så bra så. We are all sick until the fat lady sings

Anonymkode: 20442...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare slapp av, det er bare en viss bruker her inne som har et veldig oppheng i å kalle folk for trollemor, klage på at de skriver om de samme tingene og slenger ut diagnoser på folk helt ubegrunnet

Men det går så bra så. We are all sick until the fat lady sings

Anonymkode: 20442...aa6

Åh..

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva med det jeg skrev som får deg til å tro det. Alvorlig syk?

Jeg leter etter erfaringer om somatiske tilnærminger til følelser og traumer da jeg ikke opplever at samtaleterapi gjør noe annet enn at jeg bare roter meg inn i tankekjør.

Litt sånn som drømmeautomat nevner. 
 

Jeg har psykolog og ingen mistanke om psykose. 

Anonymkode: b530c...db4

Det handler endel om hvor mye du har skrevet om samme problem de siste månedene. Du fremstår ikke tilgjengelig for innspill, måten du forklarer dine symptomer på gjør også at jeg ser dette som alvorlig sykdom. 

Forøvrig er jeg ikke ute etter å «trolle», men  ser en sammenheng i dine tidligere innlegg. 

Anonymkode: de694...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 8.12):

Hei!

Er det noen her som har erfaring med å frigjøre og bearbeide «traumer» og vanskelige følelser gjennom kroppslige tilnærminger eller lignende terapi, som ikke handler om samtaleterapi? 
Jeg føler meg dårligere og mer og mer koko av å snakke om hvordan jeg har det og grave og prøve å finne ut av alt. Roter meg bare inn i tankespinn istedet. 

Så ser inn mot mer kroppslige terapiformer. Og lurer på erfaringer med slik tilnærming?

snakk om litt sammensatt problematikk- mye følelser og selvbilde og ensomhet og vanskelige opplevelser og følelser. Så ikke bare bare å snakke om der. Klarer knapt forklare her hva som er problemet. For vet nesten ikke. Det har bare satt seg masse i kroppen

Anonymkode: b530c...db4

Har ikke egenerfaring, men hørt positive ting om TRE. 

Tension & Trauma Release Exercises - How to TRE Guide (artofanxiety.com)

Trauma Release Exercises introkurs | Oppmerksom Bevegelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (13 minutter siden):

Har lest litt om det ja. Syns det er facinerende. Og det gir jo en del mening. Håper noen har erfaring og kan dele!

Anonymkode: b530c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...