Gå til innhold

Beste teknikk for aksept og håndtering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er deres beste tips til teknikk for å håndtere og akseptere vanskelige følelser og situasjon?

Nei- ikke ignorering og distraksjon- som jeg ser mange har fått tips om her inne. Men teknikker for å håndtere og stå i, tåle,bearbeide, akseptere følelse og situasjon?

Anonymkode: 5f18e...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva er deres beste tips til teknikk for å håndtere og akseptere vanskelige følelser og situasjon?

Nei- ikke ignorering og distraksjon- som jeg ser mange har fått tips om her inne. Men teknikker for å håndtere og stå i, tåle,bearbeide, akseptere følelse og situasjon?

Anonymkode: 5f18e...33a

Jeg har jeg ingen teknikker å anbefale (selv om de kanskje finnes).

Du er selv inne på "å stå i det", så nøkkelen er kanskje rett og slett at du nettopp bare må la de vonde tankene og følelsene komme, og la dem få bli så lenge de vil. Akseptere dem og bare stå løpet ut. Så vil du erfare etterhvert at det ikke er noe farlig. At du ikke trenger noen distraksjon, men klarer å deale med dem på egenhånd. Så vil ubehagelighetene og trangen til å flykte inn i noe (hvis det er det du pleier å gjøre for å få det bort) bli lettere å håndtere på sikt. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er deres beste tips til teknikk for å håndtere og akseptere vanskelige følelser og situasjon?

Nei- ikke ignorering og distraksjon- som jeg ser mange har fått tips om her inne. Men teknikker for å håndtere og stå i, tåle,bearbeide, akseptere følelse og situasjon?

Anonymkode: 5f18e...33a

Disse "mange" som har fått råd om dette før er vel stort sett deg. Kjenner igjen skrivemåten. Du får nok dessverre ikke noen nye svar idag. 

Anonymkode: 60ab6...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disse "mange" som har fått råd om dette før er vel stort sett deg. Kjenner igjen skrivemåten. Du får nok dessverre ikke noen nye svar idag. 

Anonymkode: 60ab6...c54

Så hyggelig du hørtes ut da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er deres beste tips til teknikk for å håndtere og akseptere vanskelige følelser og situasjon?

Nei- ikke ignorering og distraksjon- som jeg ser mange har fått tips om her inne. Men teknikker for å håndtere og stå i, tåle,bearbeide, akseptere følelse og situasjon?

Anonymkode: 5f18e...33a

Gå på jobb, gå på skole, gå på tur om ikke jobb eller skole er mulig, frivillig arbeid, håndarbeid, snakke med folk, ta opp hobbyer som er mulig innen den kapasiteten man har. 

Anonymkode: bdea2...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (35 minutter siden):

Jeg har jeg ingen teknikker å anbefale (selv om de kanskje finnes).

Du er selv inne på "å stå i det", så nøkkelen er kanskje rett og slett at du nettopp bare må la de vonde tankene og følelsene komme, og la dem få bli så lenge de vil. Akseptere dem og bare stå løpet ut. Så vil du erfare etterhvert at det ikke er noe farlig. At du ikke trenger noen distraksjon, men klarer å deale med dem på egenhånd. Så vil ubehagelighetene og trangen til å flykte inn i noe (hvis det er det du pleier å gjøre for å få det bort) bli lettere å håndtere på sikt. 

Du er nok inne på noe her. Jeg tør ikke og orker ikke være i det vonde. Og så gjør jo distraksjon det bare vondt verre på sikt.

Kjenner jeg er redd for egne følelser og symptomer 😊

Anonymkode: 5f18e...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er nok inne på noe her. Jeg tør ikke og orker ikke være i det vonde. Og så gjør jo distraksjon det bare vondt verre på sikt.

Kjenner jeg er redd for egne følelser og symptomer 😊

Anonymkode: 5f18e...33a

Kanskje er du en kandidat for BET-behandling? Jeg skrev meg nylig ut av slik behandling fordi jeg kjente at det ikke traff meg helt, men det er nettopp det du sier her som får meg til å tenke på filosofien til BET, og at kanskje det kan hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Vendi skrev (Akkurat nå):

Kanskje er du en kandidat for BET-behandling? Jeg skrev meg nylig ut av slik behandling fordi jeg kjente at det ikke traff meg helt, men det er nettopp det du sier her som får meg til å tenke på filosofien til BET, og at kanskje det kan hjelpe deg. 

Eneste er at de tar bare inn folk der alt annet har vært prøvd først. I alle fall sa de det til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Eneste er at de tar bare inn folk der alt annet har vært prøvd først. I alle fall sa de det til meg. 

Ok, jeg ser det samme står i omtalene om BET, men hos meg føler jeg ikke at "alt annet har vært prøvd først". Ingen sa det direkte til meg heller. Jeg skal tilbake til poliklinikken jeg hører til førstkommende uke. Og det må vel bety at de ikke har gitt meg opp siden jeg fortsatt skal bli fulgt opp der. Blir godt at ting blir som det har vært tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Vendi skrev (2 minutter siden):

Ok, jeg ser det samme står i omtalene om BET, men hos meg føler jeg ikke at "alt annet har vært prøvd først". Ingen sa det direkte til meg heller. Jeg skal tilbake til poliklinikken jeg hører til førstkommende uke. Og det må vel bety at de ikke har gitt meg opp siden jeg fortsatt skal bli fulgt opp der. Blir godt at ting blir som det har vært tidligere :)

Ja altså jeg også har jo fått hjelp etter BET. Men mener at de tar bare inn folk hvor mye annet først er prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Les om ACT. Tilnærming til aksept, innen psykologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er deres beste tips til teknikk for å håndtere og akseptere vanskelige følelser og situasjon?

Nei- ikke ignorering og distraksjon- som jeg ser mange har fått tips om her inne. Men teknikker for å håndtere og stå i, tåle,bearbeide, akseptere følelse og situasjon?

Anonymkode: 5f18e...33a

Noen snakker om SOAL: Stop - observe - accept - let go.  Teknikken blir forklart mange steder, blant andre her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...