Gå til innhold

Ønsker tips ifht Akrylmaling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :) Jeg er på vei til å starte med maling som hobby men er helt fersk på området. Skal bla starte med Akryl. Er det noen her som driver med dette, eller har erfaring som kan hjelpe meg litt :)

Må/bør canvas/lerret behandles over det hele før en maler eller kan man male rett på?

Har Gesso. Kan jeg bruke den til å forme uthevinger på canvas/lerret og bygge inn "ting"? Hva er ca tørketid på denne?

Hvis Gesso ikke er topp hvilken pasta anbefales til bruken jeg har tiltenkt?

Kan disse pastaene brukes som "lim" også eller bør jeg ha eget lim hvis jeg skal tilbøre objekter på canvas/lerret?

Hvilken canvas/lerret kvalitet er best for nybegynnere?

Hvor best/hvilke rengjøringsmidler til pensler?

Bør maleriet lakkeres? Vet det anbefales...din erfaring/tips?

Jeg leser og ser videoer men trenger starthjelp i forbindelse med innkjøp av ting til dette så setter kjempestor pris på hjelp og råd. Pr nå har jeg staffeli, noen få pensler, sett med starttuber/kullblyant etc. Har pensler, kniver og noe småtterier på handleliste

Tusen takk :)

Anonymkode: fd05f...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 minutter siden):

YouTube forklarer dette veldig greit. 

Kan du ikke svare så hold kjeft 

Anonymkode: e5152...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke svare så hold kjeft 

Anonymkode: e5152...3e4

Alt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 timer siden):

Alt bra?

Jeg vet ikke hva som har skjedd her. Jeg er trådstarter men det er ikke jeg som har svart deg over. Jeg er dog enig i at det var et litt unødvendig svar   :) 

Som jeg skriver så både leser jeg og ser videoer om emnet men ofte så finner en jo flere svar på det en lurer på så derfor synes jeg det er greit å spørre andre. Personlig erfaring er ofte like bra som å se mange forskjellige muligheter "på nettet" og litt prating om emnet er da bare koselig tenker jeg :)

Anonymkode: fd05f...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva som har skjedd her. Jeg er trådstarter men det er ikke jeg som har svart deg over. Jeg er dog enig i at det var et litt unødvendig svar   :) 

Som jeg skriver så både leser jeg og ser videoer om emnet men ofte så finner en jo flere svar på det en lurer på så derfor synes jeg det er greit å spørre andre. Personlig erfaring er ofte like bra som å se mange forskjellige muligheter "på nettet" og litt prating om emnet er da bare koselig tenker jeg :)

Anonymkode: fd05f...f45

Det er en annen anonym som tydeligvis har en dårlig søndag morgen, ikke noe å bry seg om tenker jeg. :) Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør etter, men håper noen andre kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (17 minutter siden):

Det er en annen anonym som tydeligvis har en dårlig søndag morgen, ikke noe å bry seg om tenker jeg. :) Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør etter, men håper noen andre kan.

Nei det har jeg ikke du. Hvorfor svare YouTube når ts spør etter andre sine erfaringer? Det er typisk Harry Hanne å svare på denne måten. Som om ikke ts har sikkert gjort det allerede. 

Anonymkode: e5152...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva som har skjedd her. Jeg er trådstarter men det er ikke jeg som har svart deg over. Jeg er dog enig i at det var et litt unødvendig svar   :) 

Som jeg skriver så både leser jeg og ser videoer om emnet men ofte så finner en jo flere svar på det en lurer på så derfor synes jeg det er greit å spørre andre. Personlig erfaring er ofte like bra som å se mange forskjellige muligheter "på nettet" og litt prating om emnet er da bare koselig tenker jeg :)

Anonymkode: fd05f...f45

Det er litt å sette seg i, jeg fant veldig gode tips på YouTube. Da ser du på 5 minutter og ser det i praksis også. Det var veldig nyttig for meg, ikke sikkert at du finner det nyttig.

Det var mye å sette seg i synes jeg, men når man skjønner teknikken så kan man jo eksperimentere. 

Og så var det greit å snakke med de i hobbybutikken, de kan masse. Men om du bestiller på nett så utgår jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...