Gå til innhold

Eerfaring med å slutte å overspise? Og evnt også erfaring med å gå fra overspisingslidelse og til anoreksi eller bulimi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Er det noen her som har erfaring med å gå fra overspisingslidelse og til andre spiseforstyrrelser som anoreksi eller bulimi? Tenker da på hvordan en skal unngå det.

Jeg har slitt med overspising siste 8-10 år. Og spesielt i det siste har det eskalert veldig så jeg har lagt på meg 2 kg i uka eller mer siste ukene. Noe som jo er helt sykt! Og nå har jeg endelig nådd vendepunktet der jeg har fått nok og er drittlei og har bestemt meg for å gjøre ALT i min makt for å slutte å overspise. Og også å unngå at det skal utvikle seg fra overspising til andre spiseforstyrrelser (tenker da mest på anoreksi og bulimi). Og det er det jeg gjerne ønsker hjelp til og tips til hvordan klare å unngå. 

Jeg har ikke diagnosen overspisingslidelse på papiret, men det er bare fordi jeg ikke har snakket ordentlig med noen av behandlerne mine om dette problemet jeg har med overspising. Som sagt er det overspising jeg sliter med men jeg har også hatt perioder der jeg har spist nesten ingenting eller veldig lite og/eller kastet opp. Men det gikk aldri så langt at jeg ville kalt det for anoreksi eller bulimi da. Jeg har heller aldri vært undervektig. Jeg har vært normalvektig (ca 50 kg og 160 cm) hele livet mitt frem til overspising ble en av mine mestringsstrategier kombinert med oppstart av medisin med ulvehunger som bivirkning så gikk jeg opp 40 kg på veldig kort tid. Med årene klarte jeg å gå ned en del i vekt, men nå i det siste har jeg nesten lagt på meg alt igjen og veier nå 81 kg. 

Siden jeg har disse periodene med å spise lite og å kaste opp så tenker jeg at jeg kan nok ha en risiko for å utvikle enten (atypisk) anoreksi eller bulimi når jeg nå endelig klarer å slutte å overspise fordi jeg ikke klarer å etablere sunne, vanlige mestringsstrategier og ikke klarer la være ty til mat som en (dårlig) løsning på det som jeg sliter med. 

Så, er det noen her som har erfaring med å slutte å overspise? Og eventuelt også har erfaring med å gå fra overspisingslidelse og til anoreksi eller bulimi? Hva er dine beste tips til å klare å klare å bli helt frisk fra en spiseforstyrrelse? (Og ikke la det gå over i en annen spiseforstyrrelse?)

Anonymkode: 4e29c...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...