Gå til innhold

Jeg har bipolar type 2 og bruker antipsykotika nå (seroquel), ville du valgt å legge til stemningsstabiliserende (tegretol) eller antidepressiva (wellbutrin)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bipolar type 2 og bruker antipsykotika nå (seroquel), ville du valgt å legge til stemningsstabiliserende (tegretol) eller antidepressiva (wellbutrin)?

Litium og lamictal er ikke aktuelle som stemningsstabiliserende av ulike grunner. Tegretol har jeg aldri forsøkt før mens wellbutrin hadde jeg ganske bra effekt av sist jeg brukte den. Jeg sliter med mest depresjoner som ofte kan bli alvorlige også. Umedisinert kan depresjonene være flere i året og lange også. Har også opplevd å få depresjon selv med medisiner også... Hypomani har jeg bare hatt en av, så det er ikke noe jeg plages av.

Jeg skal selvfølgelig diskutere dette med psykiater, men får ikke time der før om 2-3 måneder så tenkte jeg kunne jo diskutere litt her inne og gjøre meg opp en mening før timen da.

Anonymkode: 886f2...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må man gå til psykiater for å få medisiner? Jeg har alltid fått av fastlegen og det er alltid ledig time der samme uke. Ellers vil jeg anbefale aktivitet for depresjon. For min del har det å kommet ut i jobb igjen gjort underverker og jeg er neste aldri deprimert lenger ihvertfall ikke dype depresjoner. 

Anonymkode: 8d14e...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må man gå til psykiater for å få medisiner? Jeg har alltid fått av fastlegen og det er alltid ledig time der samme uke. Ellers vil jeg anbefale aktivitet for depresjon. For min del har det å kommet ut i jobb igjen gjort underverker og jeg er neste aldri deprimert lenger ihvertfall ikke dype depresjoner. 

Anonymkode: 8d14e...ff5

Jeg må. Nå i alle fall. Sist fastlegen spurte om råd fra psykiater på poliklinikken fikk han beskjed om at de ikke lenger ville samarbeide hvis jeg ikke ble henvist dit. Men tror det vanligste er å få medisiner fra fastlegen etter at man er ferdig utredet i alle fall. Jeg har nettopp blitt 100% ufør og jobber 20% ved siden av. Det er dessverre det meste jeg klarer. 

Anonymkode: 886f2...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Det kommer an på hva man er ute etter, men i ditt tilfelle ville jeg klart valgt Wellbutrin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hva man er ute etter, men i ditt tilfelle ville jeg klart valgt Wellbutrin. 

For meg er det viktigste jeg er ute etter helt klart det å unngå depresjoner og holde meg så stabil som mulig. Jeg sliter også med at jeg er veldig både fysisk og psykisk sliten selv utenom depresjonene i normal fase (er det det heter?). 

Anonymkode: 886f2...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er det viktigste jeg er ute etter helt klart det å unngå depresjoner og holde meg så stabil som mulig. Jeg sliter også med at jeg er veldig både fysisk og psykisk sliten selv utenom depresjonene i normal fase (er det det heter?). 

Anonymkode: 886f2...350

Ja, Wellbutrin er helt klart det beste valget av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (25 minutter siden):

Ja, Wellbutrin er helt klart det beste valget av de to.

Oki. Supert. Da vet jeg hva jeg skal spørre om å foreslå når jeg endelig får en time. 

Anonymkode: 886f2...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...