Gå til innhold

Kan man klare seg helt uten medisiner ved bipolar når man bare har hypomanier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man klare seg helt uten medisiner ved bipolar når man bare har hypomanier? Altså, om man passer på å ha fast døgnrytme, sove nok, spise sunt, trene osv osv. Eller MÅ man alltid ha medisiner selv ved bare type to?

Anonymkode: 89070...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man klare seg helt uten medisiner ved bipolar når man bare har hypomanier? Altså, om man passer på å ha fast døgnrytme, sove nok, spise sunt, trene osv osv. Eller MÅ man alltid ha medisiner selv ved bare type to?

Anonymkode: 89070...764

Har du aldri hatt depresjoner? 

Anonymkode: e9329...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan man klare seg helt uten medisiner ved bipolar når man bare har hypomanier? Altså, om man passer på å ha fast døgnrytme, sove nok, spise sunt, trene osv osv. Eller MÅ man alltid ha medisiner selv ved bare type to?

Anonymkode: 89070...764

Du bør vel snakke med legen om det.

Anonymkode: 6dca3...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan man klare seg helt uten medisiner ved bipolar når man bare har hypomanier? Altså, om man passer på å ha fast døgnrytme, sove nok, spise sunt, trene osv osv. Eller MÅ man alltid ha medisiner selv ved bare type to?

Anonymkode: 89070...764

Vet ikke hvordan dette funker, men er det ikke bedre evt å ta litt medisiner så man får litt mer slækk på å opprettholde en 100% jevn og perfekt strukturert livsstil? Eller tenker jeg helt feil her?

Man MÅ uansett ikke ta medisiner for BP2, det er jo helt frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du aldri hatt depresjoner? 

Anonymkode: e9329...ede

Jo. Men jeg har klart å komme meg ut av flere av depresjonene med bare andre tiltak enn medisiner så tenkte kanskje at det var mulig å da være medisinfri om jeg bare passer på de tingene som jeg nevnte i hovedinnlegget?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør vel snakke med legen om det.

Anonymkode: 6dca3...274

Hmmm... ja. Fastlegen da eller? Har en fastlege nok kunnskap om bipolar lidelse til å kunne svare på spørsmålet?

Anonymkode: 89070...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvordan dette funker, men er det ikke bedre evt å ta litt medisiner så man får litt mer slækk på å opprettholde en 100% jevn og perfekt strukturert livsstil? Eller tenker jeg helt feil her?

Man MÅ uansett ikke ta medisiner for BP2, det er jo helt frivillig. 

Jo. Kanskje? Det er vel kanskje litt det jeg forsøker å finne ut av nå. Jeg synes det er så kjedelig å måtte stappe i seg piller hver eneste dag resten av livet så hadde vært fint å kunne unngå det om mulig. Men er det ikke mulig så får jeg vel bare svelge den pillen da hehe.

Anonymkode: 89070...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo. Kanskje? Det er vel kanskje litt det jeg forsøker å finne ut av nå. Jeg synes det er så kjedelig å måtte stappe i seg piller hver eneste dag resten av livet så hadde vært fint å kunne unngå det om mulig. Men er det ikke mulig så får jeg vel bare svelge den pillen da hehe.

Anonymkode: 89070...764

Jeg er veldig nysgjerrig på svarene du får. Har tentativ diagnose BP2 så har lest veldig mye om dette, men jeg vet ikke om jeg har forstått det riktig.

Inntrykket mitt er at BP ofte kan bli verre med tiden, at det er en slags sykdomsprosess som stadig utvikler seg (flere episoder, mer depresjon). Hvis dette stemmer, eller hvis man er en av dem som dette stemmer for, så er det jo et spørsmål om man kan gjøre noe for å bremse denne sykdomsprosessen.

Jeg vet ikke om medisiner kan gjøre noe med dette, eller om de kun virker på de konkrete episodene (om det gir mening). Men om man kan bremse prosessen ved å få færre episoder, og medisiner gjør at man får færre episoder, så hjelper de jo indirekte på dette. Så lurer du på om livsstilstiltak kan være like bra som medisiner på å begrense episodene. Jeg aner ikke. 

Jeg synes også det virker stress å skulle ta en pille eller flere hver dag, men jeg synes kanskje det er mer stress å skulle legge veldig mye begrensninger på livsstilen (frykter at svaret er: ja takk, begge deler). Det er jo individuelt hva som er viktig. Hvis det finnes en pille som gir klarsignal til å tukle med døgnrytmen og livsstilen generelt så tar jeg gjerne den pillen. Mens du kanskje heller vil være veldig strukturert med livet for å slippe å ta den pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på svarene du får. Har tentativ diagnose BP2 så har lest veldig mye om dette, men jeg vet ikke om jeg har forstått det riktig.

Inntrykket mitt er at BP ofte kan bli verre med tiden, at det er en slags sykdomsprosess som stadig utvikler seg (flere episoder, mer depresjon). Hvis dette stemmer, eller hvis man er en av dem som dette stemmer for, så er det jo et spørsmål om man kan gjøre noe for å bremse denne sykdomsprosessen.

Jeg vet ikke om medisiner kan gjøre noe med dette, eller om de kun virker på de konkrete episodene (om det gir mening). Men om man kan bremse prosessen ved å få færre episoder, og medisiner gjør at man får færre episoder, så hjelper de jo indirekte på dette. Så lurer du på om livsstilstiltak kan være like bra som medisiner på å begrense episodene. Jeg aner ikke. 

Jeg synes også det virker stress å skulle ta en pille eller flere hver dag, men jeg synes kanskje det er mer stress å skulle legge veldig mye begrensninger på livsstilen (frykter at svaret er: ja takk, begge deler). Det er jo individuelt hva som er viktig. Hvis det finnes en pille som gir klarsignal til å tukle med døgnrytmen og livsstilen generelt så tar jeg gjerne den pillen. Mens du kanskje heller vil være veldig strukturert med livet for å slippe å ta den pillen.

Ja, jeg er også veldig nysgjerrig på svarene. Jeg har aldri hørt noe om at bipolar kan bli verre med tiden, men jeg har aldri lest meg opp så mye på diagnosen heller da. Jeg tror nok at medisiner hjelper en å unngå nye episoder med depresjon og hypomani også og ikke bare her og nå på nåværende episode. Så vidt jeg har skjønt i alle fall. Om man finner den riktige komboen av medisiner som fungerer for en selvfølgelig da, for jeg har opplevd å få sykdomsperioder mens jeg har gått på medisiner også. Men målet med medisiner skal jo være å holde seg stabil og "frisk" (man blir vel aldri frisk fra bipolar lidelse? men man kan jo ha friske perioder/år).

Anonymkode: 89070...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Det blir som å kjøre med sommerdekk om vinteren. Det KAN gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (37 minutter siden):

Det blir som å kjøre med sommerdekk om vinteren. Det KAN gå bra.

Artig sammenligning. Jeg tolker det som at det ikke er anbefalt å ikke bruke medisiner da. Jeg får vel bare forsøke å klare å komme til en aksept om at jeg trenger medisiner resten av livet da? For bipolar er vel noe man ikke kan bli frisk fra? Regner jeg med?

Anonymkode: 89070...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale medisiner. Tar ikke sjansen selv. Har en far som gikk ubehandlet, og det slo plutselig ut i kraftig mani, deretter tung depresjon. Tok lang tid før han kom tilbake til hverdagen. Jeg har bp2, bruker Lamictal. 

Anonymkode: 7a296...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette velger du jo selv, men hvor sterke pleier dine hypomanier å være? Hvordan blir det med irritabilitet, pengebruk og annen kritisk atferd?

Selv bruker jeg zyprexa ved sterke hypomanier. Særlig der hvor jeg gir etter å ikke klarer å stoppe det. Selv om det er vanskelig å gjøre... Ved lettere hypomanier gjør jeg som regel ikke så mye.

Du må jo finne ut av hva du vil selv, men en eller annen AP kan være grei å ha i skuffen som en backup!

Anonymkode: d0b46...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette velger du jo selv, men hvor sterke pleier dine hypomanier å være? Hvordan blir det med irritabilitet, pengebruk og annen kritisk atferd?

Selv bruker jeg zyprexa ved sterke hypomanier. Særlig der hvor jeg gir etter å ikke klarer å stoppe det. Selv om det er vanskelig å gjøre... Ved lettere hypomanier gjør jeg som regel ikke så mye.

Du må jo finne ut av hva du vil selv, men en eller annen AP kan være grei å ha i skuffen som en backup!

Anonymkode: d0b46...5b0

Enig, ap i backup et bra

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil anbefale medisiner. Tar ikke sjansen selv. Har en far som gikk ubehandlet, og det slo plutselig ut i kraftig mani, deretter tung depresjon. Tok lang tid før han kom tilbake til hverdagen. Jeg har bp2, bruker Lamictal. 

Anonymkode: 7a296...6e4

Lamictal hjelper jo ikke mot hypomanier da 

Anonymkode: bd970...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig, ap i backup et bra

Lamictal hjelper jo ikke mot hypomanier da 

Anonymkode: bd970...6ce

Da kan de med bp2 bare bruke vanlige antidepressiva da? Mulig bare placebo at hypomaniene mine er svakere på Lamictal. Jeg ble veldig hypoman av Zoloft. Ble veldig usikker her nå…

Anonymkode: 7a296...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

For personer med BP2 er det vanligvis depresjoner som er den største utfordringen, og jo flere depresjoner en tillater å komme, jo større er risikoen for nok en depresjon. Derfor er forebygging i dobbel forstand viktig. Lamictal/lamotrigin har klart bedre effekt på depresjon enn på hypomani, men den beskytter også mot hypomanier. En ekspert kalte det 80/20 - virkning.

Det anbefales klart at personer med BP2 fast bruker beskyttende/forebyggende behandling mot depresjon.

For hypomanier vil det for de fleste være tilstrekkelig å sette inn rask behandling når hypomanien er i utvikling. Det betyr at de av sin lege/psykiater må utstyres med medisin hjemme slik at oppstart med anti-hypoman behandling ikke forsinkes av at en må ha kontakt med lege, utskriving av resept/apotekets åpningstid. Best er det om en i tillegg har anledning til å ringe legen for drøfting om en mener å mistenke en hypomani i utvikling.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan de med bp2 bare bruke vanlige antidepressiva da?

Nei. En skal ikke bruke AD ved BP uten at en allerede er beskyttet av en stemningsstabiliserende medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (13 minutter siden):

Lamictal/lamotrigin har klart bedre effekt på depresjon enn på hypomani, men den beskytter også mot hypomanier. En ekspert kalte det 80/20 - virkning.

Lamictal høres ut som en vidundermedisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Sokk skrev (18 minutter siden):

Lamictal høres ut som en vidundermedisin. 

For de den virker for er den nok veldig bra med lite bivirkninger. For meg virket den dessverre ikke. Men det var ingen krise for jeg har god virkning av Litium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...