Gå til innhold

Tankekjør. Det finnes en beskrivelse av fenomenet.


nachnoo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

cathlin
nachnoo skrev (6 timer siden):

Tankekjør er et ord som ofte er brukt her på DOL uten at noen har kommet med en definisjon av hva det er, eller en felles beskrivelse slik at alle kan være enige om hva som faktisk menes når ordet blir brukt.

Her er en beskrivelse av fenomenet/symptomet.

Brilliant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm. Ikke helt sånn jeg trodde det var

For meg er tankjekjør kverning omkring noe, som jeg ikke klarer stoppe eller komme ut av/erstatte med andre ting

er det noe annet enn tankjekjør det da?

Anonymkode: 91108...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at tankekjør = det som er beskrevet i lenken til nachnoo.

Det lenken beskriver er fenomenet tankeflukt «racing thoughts» som særlig er typisk for maniske tilstander.

Jeg opplever i praksis at tankekjør blir brukt for å omtale fenomener som ligger utenfor bipolar lidelse. Jeg har i hvert fall blitt møtt med dette ordet gjentatte ganger lenge før en bipolar-diagnose var primær hypotese for mitt vedkommende.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For meg er tankjekjør kverning omkring noe, som jeg ikke klarer stoppe eller komme ut av/erstatte med andre ting

Dette forstår jeg som enten depressiv grubling «depressive ruminations» som er typisk for depresjon (og forverrer depresjonen) eller engstelig/angstdrevet bekymring «anxious worry» slik man ser i f.eks. GAD. Dette er mye vanligere fenomener enn det som er beskrevet i lenken til nachnoo. Jeg mener dette kan falle inn under tankekjør  

Som eksempel: Hvis en lege skriver ut 25 mg quetiapin for å dempe tankekjør og avhjelpe søvnvansker, så er dette neppe fordi du er manisk, men f.eks. for å dempe grubling og bekymringer, som har en tendens til å være veldig fremtredende når man forsøker å sovne, eller når man våkner om natten. Dette er altså eksempler på ting som kan bli betegnet som «tankekjør».

Hva sier det store internettet om tankekjør?

* Rådet for psykisk helse bruker ordet tankekjør i ganske vid forstand: «Noen ganger kjennes det ut som at tankene tar over hele hjernen og kroppen og stjeler hele vår oppmerksomhet. Vi har alle kjent på hvordan det er å bli forført eller forfulgt av tankekjør.» De kommer med flere eksempler: https://psykiskhelse.no/psykiskoppvekst/rammer/a-finne-veien-ut-av-tankekjoret/

* Ung.no omtaler begrepet sammen depressiv grubling, men skiller det fra dette og beskriver tankekjør som et høyt trykk av tanker (som jeg kanskje ville oversatt til «thought pressure» på engelsk): 

«Ved tankekjør kommer det gjerne veldig mange tanker på en gang. 

Tankerekkene har ikke nødvendigvis et spesielt tungt innhold, men det kan oppleves som et tog av tanker uten nødvendig pause – nesten som at hjernen er rastløs»

https://www.ung.no/psykisk/4358_Har_du_slitsomme_tanker,_grubling_og_tankekjør.html

* TIPS Sør-Øst omtaler tankekjør som et av svært mange mulige tidlige tegn på utvikling av psykose og definerer det slik:

«Tankekjør, det vil si mange tanker som «går i hundre»»

https://www.psykose-bipolar.no/psykoselidelse/tidlige-tegn-pa-psykose/

* Enkelte psykiatere av den eldre garde er skeptiske til ordet «tankekjør» og det er ikke enighet om definisjonen (les kommentarene også): 

https://tidsskriftet.no/2017/09/sprakspalten/tankekjor-et-psykiatrisk-faguttrykk-uten-mening

For å oppsummere:

* Tankekjør brukes ofte om en økt mengde tanker som kommer i et noe økt tempo (kanskje hadde forhøyet tanketrykk vært et presist uttrykk for denne delen av fenomenet). 

* Innholdet og/eller mengden/tempoet i tankene oppleves gjerne som plagsomt (men verken Rådet for psykisk helse, Ung.no eller TIPS Sør-Øst har dette med i definisjonen).

* Det forekommer utenfor maniske tilstander.

* Det trenger ikke å foreligge flyktige assosiasjoner eller hopping mellom temaer, det kan være det samme temaet som gjentar seg. 

* Det er et subjektivt fenomen som foregår i hodet og som i utgangspunktet ikke kan observeres fra utsiden (man kan fremstå helt normal i samtale). Det er heller ikke nødvendigvis knyttet til økt psykomotorisk aktivitet (jeg er altså uenig i påstanden i nachnoos lenke på dette punktet). Tankekjør kan i noen tilfeller også lede til redusert tempo, fordi tankene stjeler så mye oppmerksomhet og ressurser. Tempo i seg selv er ingen markør for tankekjør.

Dette er slik jeg forstår begrepet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (På 9.5.2024 den 10.34):

Jeg er ikke enig i at tankekjør = det som er beskrevet i lenken til nachnoo.

Det lenken beskriver er fenomenet tankeflukt «racing thoughts» som særlig er typisk for maniske tilstander.

Jeg opplever i praksis at tankekjør blir brukt for å omtale fenomener som ligger utenfor bipolar lidelse. Jeg har i hvert fall blitt møtt med dette ordet gjentatte ganger lenge før en bipolar-diagnose var primær hypotese for mitt vedkommende.

Dette forstår jeg som enten depressiv grubling «depressive ruminations» som er typisk for depresjon (og forverrer depresjonen) eller engstelig/angstdrevet bekymring «anxious worry» slik man ser i f.eks. GAD. Dette er mye vanligere fenomener enn det som er beskrevet i lenken til nachnoo. Jeg mener dette kan falle inn under tankekjør  

Som eksempel: Hvis en lege skriver ut 25 mg quetiapin for å dempe tankekjør og avhjelpe søvnvansker, så er dette neppe fordi du er manisk, men f.eks. for å dempe grubling og bekymringer, som har en tendens til å være veldig fremtredende når man forsøker å sovne, eller når man våkner om natten. Dette er altså eksempler på ting som kan bli betegnet som «tankekjør».

Hva sier det store internettet om tankekjør?

* Rådet for psykisk helse bruker ordet tankekjør i ganske vid forstand: «Noen ganger kjennes det ut som at tankene tar over hele hjernen og kroppen og stjeler hele vår oppmerksomhet. Vi har alle kjent på hvordan det er å bli forført eller forfulgt av tankekjør.» De kommer med flere eksempler: https://psykiskhelse.no/psykiskoppvekst/rammer/a-finne-veien-ut-av-tankekjoret/

* Ung.no omtaler begrepet sammen depressiv grubling, men skiller det fra dette og beskriver tankekjør som et høyt trykk av tanker (som jeg kanskje ville oversatt til «thought pressure» på engelsk): 

 

«Ved tankekjør kommer det gjerne veldig mange tanker på en gang. 

Tankerekkene har ikke nødvendigvis et spesielt tungt innhold, men det kan oppleves som et tog av tanker uten nødvendig pause – nesten som at hjernen er rastløs»

https://www.ung.no/psykisk/4358_Har_du_slitsomme_tanker,_grubling_og_tankekjør.html

* TIPS Sør-Øst omtaler tankekjør som et av svært mange mulige tidlige tegn på utvikling av psykose og definerer det slik:

«Tankekjør, det vil si mange tanker som «går i hundre»»

https://www.psykose-bipolar.no/psykoselidelse/tidlige-tegn-pa-psykose/

* Enkelte psykiatere av den eldre garde er skeptiske til ordet «tankekjør» og det er ikke enighet om definisjonen (les kommentarene også): 

https://tidsskriftet.no/2017/09/sprakspalten/tankekjor-et-psykiatrisk-faguttrykk-uten-mening

For å oppsummere:

* Tankekjør brukes ofte om en økt mengde tanker som kommer i et noe økt tempo (kanskje hadde forhøyet tanketrykk vært et presist uttrykk for denne delen av fenomenet). 

* Innholdet og/eller mengden/tempoet i tankene oppleves gjerne som plagsomt (men verken Rådet for psykisk helse, Ung.no eller TIPS Sør-Øst har dette med i definisjonen).

* Det forekommer utenfor maniske tilstander.

* Det trenger ikke å foreligge flyktige assosiasjoner eller hopping mellom temaer, det kan være det samme temaet som gjentar seg. 

* Det er et subjektivt fenomen som foregår i hodet og som i utgangspunktet ikke kan observeres fra utsiden (man kan fremstå helt normal i samtale). Det er heller ikke nødvendigvis knyttet til økt psykomotorisk aktivitet (jeg er altså uenig i påstanden i nachnoos lenke på dette punktet). Tankekjør kan i noen tilfeller også lede til redusert tempo, fordi tankene stjeler så mye oppmerksomhet og ressurser. Tempo i seg selv er ingen markør for tankekjør.

Dette er slik jeg forstår begrepet. 

Hva om man føler på en slags uro i hodet da, uten at det er tanker man får tak i på en måte?

 

Anonymkode: 91108...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror psykiatrien må godta at ikke menigmann bruker de samme ordene i dagligtalen på samme måte, og ta høyde for det. Tankekjør er et ord det er veldig lett å ta til seg for å beskrive noe annet enn det kanskje var tiltenkt og sånn det først ble brukt.

Et annet eksempel er kanskje ordet forvirret.

Jeg sa en gang til psykologen at jeg var forvirret, der jeg sannsynligvis burde ha brukt usikker eller et annet ord for at jeg ikke forsto noe, at noe ikke hang på greip for meg. Det ble åpenbart at han la noe helt annet i det ordet enn jeg, og når jeg googlet ordet, så jeg jo hvorfor. 

Anonymkode: a4f6e...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg sikker på at psykiatrien godtar. 
utfordringen er når en skal kommunisere om feks behandling. Da blir det noen vansker om vi forstår ulike ting om samme begrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...