Gå til innhold

Jeg føler meg forfulgt. Hva gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg forfulgt uten å forklare hvorfor. Redd noen skal skade meg både fysisk og psykisk. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du en behandler du kan snakke med det om? Hvis ikke bestill en time hos fastlegen og begynn der. Har du en tanke selv om dette er reelt eller om det kan være ett ledd i psykisk sykdom? 

Anonymkode: f7b0a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler meg forfulgt uten å forklare hvorfor. Redd noen skal skade meg både fysisk og psykisk. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: df729...aa6

Er du psykotisk? Får du hjelp? Jeg fikk AP da jeg hadde det som deg.

Anonymkode: a94da...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikk en kopp beroligende te. Te løser nesten alle problemer, sa psykologen min. 

Anonymkode: 0fcaa...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du psykotisk? Får du hjelp? Jeg fikk AP da jeg hadde det som deg.

Anonymkode: a94da...cec

Nei er ikke det. 

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei er ikke det. 

Anonymkode: df729...aa6

En annen ting jeg ville rådet deg til er å snakke med venner og familie som du stoler på om temaet. Har du noen slike personer i livet ditt?

Anonymkode: f7b0a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En annen ting jeg ville rådet deg til er å snakke med venner og familie som du stoler på om temaet. Har du noen slike personer i livet ditt?

Anonymkode: f7b0a...40d

Ja skal snakke med dem om dette. Mulig det bare er hode mitt som surrer.

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja skal snakke med dem om dette. Mulig det bare er hode mitt som surrer.

Anonymkode: df729...aa6

Det er bra du skal snakke med dem om det. Det å føle at man blir forfulgt er jo dessverre ett vanlig symptom ved forskjellige psykiske lidelser der i blant f.eks psykose. Da kan det dessverre også føles veldig reelt. Men tar du det opp med noen eller en av dine nærmeste så kan de nok hjelpe deg til å sortere om det er reelt eller om det "bare er hodet ditt som surrer" som du selv sier? Jeg ville også sterkt råde deg til å ta dette opp med helsepersonell også etter hvert, slik at hvis det faktisk er psykisk så kan du få god hjelp av antipsykotika som nevnt av andre her... 

Anonymkode: f7b0a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bra du skal snakke med dem om det. Det å føle at man blir forfulgt er jo dessverre ett vanlig symptom ved forskjellige psykiske lidelser der i blant f.eks psykose. Da kan det dessverre også føles veldig reelt. Men tar du det opp med noen eller en av dine nærmeste så kan de nok hjelpe deg til å sortere om det er reelt eller om det "bare er hodet ditt som surrer" som du selv sier? Jeg ville også sterkt råde deg til å ta dette opp med helsepersonell også etter hvert, slik at hvis det faktisk er psykisk så kan du få god hjelp av antipsykotika som nevnt av andre her... 

Anonymkode: f7b0a...40d

Ja når jeg går ut blant folk også så føler jeg det og. 

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja når jeg går ut blant folk også så føler jeg det og. 

Anonymkode: df729...aa6

Jeg tør ikke gå i sentrum her jeg bor heller. Selv ikke på utesteder tør jeg.

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja når jeg går ut blant folk også så føler jeg det og. 

Anonymkode: df729...aa6

Det er nok også ganske vanlig ved psykisk lidelse. Det blir vanskelig å gå ut av huset ofte fordi man føler seg overvåket og føler at "alle" følger med på en. Ta det opp med behandler så er der hjelp å få for dette.

Anonymkode: f7b0a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok også ganske vanlig ved psykisk lidelse. Det blir vanskelig å gå ut av huset ofte fordi man føler seg overvåket og føler at "alle" følger med på en. Ta det opp med behandler så er der hjelp å få for dette.

Anonymkode: f7b0a...40d

Ja plutselig når jeg går ut i mørket er jeg redd noen skal komme og ta meg.

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja plutselig når jeg går ut i mørket er jeg redd noen skal komme og ta meg.

Anonymkode: df729...aa6

Det høres vanskelig å ha det sånn. Går du til en behandler allerede kanskje? Hvis ikke ville jeg forsøkt å bestille en time hos fastlegen. Mange fastleger tilbyr også å sende e-konsultasjon på Helsenorge.no. Du kan jo logge inn der og se om fastlegen din tilbyr dette? Der kan du jo skrive inn og forklare situasjonen? Kanskje oppleves det lettere for deg enn å først bestille en fysisk time også møte opp på kontoret for å snakke om det? Nå svarer jeg deg basert på at jeg tenker dette kommer av psykisk sykdom da, men det tenker jeg at du kanskje tenker selv også siden du har postet dette på psykiatri forumet?

Anonymkode: f7b0a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tør ikke gå i sentrum her jeg bor heller. Selv ikke på utesteder tør jeg.

Anonymkode: df729...aa6

Det kalles angst. Alle kan føle på det. 

Anonymkode: 0fcaa...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Før man søker hjelp fra helsevesenet kan det være lurt å undersøke om man faktisk blir forfulgt eller overvåket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Før man søker hjelp fra helsevesenet kan det være lurt å undersøke om man faktisk blir forfulgt eller overvåket.

Ja sant det. Vi får se hva dette er med hodet mitt.

Anonymkode: df729...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Før man søker hjelp fra helsevesenet kan det være lurt å undersøke om man faktisk blir forfulgt eller overvåket.

Jeg må bare ærlig si at jeg synes denne kommentaren din er litt upassende og at du kanskje burde vurdere i fremtiden og være litt mer forsiktig med å kommentere dette i tråder? Kanskje spesielt på psykiatri? Altså, det finnes jo folk som reelt blir forfulgt og overvåket, men når trådstarter poster spørsmålet på psykiatri forumet og også skriver at hun er usikker på det er hode hennes som surrer, så tenker jeg at en slik kommentar som den du har postet her kanskje bidra til å forverre paranoiaen dersom det er det som gjør at man føler seg forfulgt. Om man da skal begynne å undersøke om det er reelt eller ikke tror jeg nok man raskt kan forverre symptomet/vrangforestillingen/psykosen. Jeg ville bare si det til deg siden dette med å føle seg forfulgt og slikt jo er en veldig sårbar situasjon og være i og dermed er det jo lett å bli negativt påvirket av kommentarer som din.

Anonymkode: f7b0a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må bare ærlig si at jeg synes denne kommentaren din er litt upassende og at du kanskje burde vurdere i fremtiden og være litt mer forsiktig med å kommentere dette i tråder? Kanskje spesielt på psykiatri? Altså, det finnes jo folk som reelt blir forfulgt og overvåket, men når trådstarter poster spørsmålet på psykiatri forumet og også skriver at hun er usikker på det er hode hennes som surrer, så tenker jeg at en slik kommentar som den du har postet her kanskje bidra til å forverre paranoiaen dersom det er det som gjør at man føler seg forfulgt. Om man da skal begynne å undersøke om det er reelt eller ikke tror jeg nok man raskt kan forverre symptomet/vrangforestillingen/psykosen. Jeg ville bare si det til deg siden dette med å føle seg forfulgt og slikt jo er en veldig sårbar situasjon og være i og dermed er det jo lett å bli negativt påvirket av kommentarer som din.

Jeg bryr meg ikke om hva du tror. Jeg bryr meg om hva jeg selv og mange andre har erfart og dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har det likedan, men jeg har faktisk vært forfulgt og utsatt for mye vondt fra andre tidligere. Var noen som ikke likte meg og sku ta meg kun pga det og varte fra barneskolen til jeg flyttet til et annet sted i voksen alder. Har vært utsatt for falske anklager også. Har K-PTSD og paranoide tanker som følger av bl.a. det. Her jeg bor nå har jeg heldigvis ikke opplevd mye av det 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
aa-k-j skrev (8 timer siden):

Jeg har det likedan, men jeg har faktisk vært forfulgt og utsatt for mye vondt fra andre tidligere. Var noen som ikke likte meg og sku ta meg kun pga det og varte fra barneskolen til jeg flyttet til et annet sted i voksen alder. Har vært utsatt for falske anklager også. Har K-PTSD og paranoide tanker som følger av bl.a. det. Her jeg bor nå har jeg heldigvis ikke opplevd mye av det 

Jeg har også vært forfulgt. Av en eks. Skaffet meg kamera på døra. Det hjalp. Slapp å bli livredd når noen kom på døra. 

Men jeg har inntrykk av at i TS sitt tilfelle så er det i hode hennes, da psykisk. Så det håpet jeg hn søker hjelp for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...