Gå til innhold

Plages med periodevis overveldende dødsangst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er psykisk syk og har i perioder i forbindelse med dette (jeg tror der nok er en forbindelse?) en overveldende dødsangst. Der jeg kjenner på ikke bare en generell redsel for det å dø, men også for hvordan og når jeg kommer til å dø. Noe man jo naturligvis ikke vet noe om før det faktisk skjer. Knyttet til denne dødsangsten har jeg også en sterk angst for å miste familie og venner. Jeg tenker mye på at mine foreldre begynner å bli eldre og har hele tiden denne vissheten om at de ikke dør av en ulykke eller sykdom før de blir gamle så kommer de jo til å bli så gamle at de til slutt dør av alderdom. Dette er vanskelig for meg. Jeg vet jo veldig godt at døden er en del av livet for alle sammen.

Og at alle skal dø en eller annen gang og at det er unngåelig. Jeg er heller ikke religiøs så jeg tror ikke på noe liv etter døden og ser bare på døden på som ett slags evig mørke av ingenting. Det gjør det nok også litt vanskeligere denne angsten som jeg har for å dø selv og for å miste mine nærmeste. Men bare tanken på at begge mine foreldre kommer til å dø for meg dersom ikke noe annet skjer før dette er vanskelig for meg å takle. Selv om jeg nå er godt voksen så er på en måte den tanken om at jeg en dag kanskje må klare meg uten begge mine foreldre ufattelig tung og vanskelig, og det føles helt uoverkommelig for meg? Jeg kan jo selvfølgelig dø før dem da hvis jeg blir syk eller kommer ut for en ulykke men det igjen er jo også som nevnt veldig vanskelig å tenke på for meg for jeg er så redd for døden og redd for hvordan og når jeg kommer til å dø og for å kommer til å gjøre vondt f.eks eller om jeg kommer til å være redd og dø alene, slike ting. 

FInnes der behandling for slik angst for døden slik at man kan klare å få ett mer naturlig og avslappet forhold til den tanken at man selv og alle rundt en som en er glad i også skal dø?

Anonymkode: b6848...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg kjenner meg igjen i det å være redd for døden. Helt fra jeg var fire år var jeg redd. Så var det noen år jeg slet med suicidalitet, men så gikk suicidalitet over og jeg ble igjen redd for å dø. Er spesielt redd for å tvinges til selvmord, men det får jeg hjelp med å kunne unngå nå da. 

Døden er bare skremmende og ikke noe jeg vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...