Gå til innhold

Begrepet "psykisk syk"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er man psykisk syk hvis man har depresjon? Hva med schizofreni?  Ulike angstformer? 

Hvor går grensen? Er man kun psykisk syk når sykdommen fører til funksjonsfall, men ikke når sykdommen er velbehandlet og man har få eller ingen symptomer? Er en diagnose i deg selv ensbetydende med at man er psykisk syk? Er det selve diagnosen som avgjør? 

Anonymkode: a7670...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er man psykisk syk hvis man har depresjon? Hva med schizofreni?  Ulike angstformer? 

Hvor går grensen? Er man kun psykisk syk når sykdommen fører til funksjonsfall, men ikke når sykdommen er velbehandlet og man har få eller ingen symptomer? Er en diagnose i deg selv ensbetydende med at man er psykisk syk? Er det selve diagnosen som avgjør? 

Anonymkode: a7670...cc6

Når er man fysisk syk da?

Anonymkode: 8c616...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er man psykisk syk hvis man har depresjon? Hva med schizofreni?  Ulike angstformer? 

Hvor går grensen? Er man kun psykisk syk når sykdommen fører til funksjonsfall, men ikke når sykdommen er velbehandlet og man har få eller ingen symptomer? Er en diagnose i deg selv ensbetydende med at man er psykisk syk? Er det selve diagnosen som avgjør? 

Anonymkode: a7670...cc6

Ja. 

Forskjellen ligger jo i å VÆRE psykisk syk VS å HA en psykisk lidelse/diagnose

Anonymkode: cc1d1...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Det er vel når man blir dårlig av det ja. Min bipolare feks er i remisjon så selv om jeg har en psykisk lidelse så er jeg ikke direkte syk akkurat nå. I hvert fall ikke hva gjelder bipolar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Når man har en depresjon, er man psykisk syk. 
Når depresjonen er over, er man ikke psykisk syk. 
 

Samme kan sies om lungebetennelse og somatisk syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forskjellen ligger jo i å VÆRE psykisk syk VS å HA en psykisk lidelse/diagnose

Dette er en god forklaring. Psykisk sykdom er et oppkonstruert juridisk begrep som er nødvendig for at de ulike offentlige systemene (f.eks. NAV og helsevesenet) skal ha et felles språk og fungere i praksis. Noen bruker også begrepet i løsere forstand og/eller overført betydning, uten at det nødvendigvis samsvarer med den formelle bruken av begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes psykisk syk-begrepet har noen fordeler. Det tar vekk skyld og det gir en behandlingsoptimisme. Du har fått en sykdom og den kan vi behandle slik at du skal slippe å være syk. Man skal ikke sykeliggjøre normale utfordringer, men når man åpenbart sliter kan det være en lettelse å få lov til å karakterisere det som sykdom. 

I fjor gikk jeg til en psykolog som forholdt seg helt passiv til mine økende depressive plager, som mente AD ikke kunne hjelpe meg fordi det var «relasjonelle grunner til depresjonen» og som mente det var patologisk at jeg hadde et så sterkt behov for å «gjøre noe» med situasjonen. Jeg oppsøkte derfor en psykiater som sa «du har en depresjon, den kan vi behandle og jeg skal hjelpe seg med det». Det er vel ikke så vanskelig å gjette på hvilken måte jeg følte at det var best å bli behandlet. Jeg vet ikke om psykologens tilnærming er mer «riktig», men der og da førte det jo bare til en forverring av depresjonen. 

Samtidig ser jeg ikke på meg selv som «psykisk syk», virkelig ikke, selv det er et eller annet der som både gjør at jeg strever med å møte forventningene og forpliktelsene i livet og som gir meg subjektive plager som går utover min velvære. Jeg tar tabletter om kvelden som jeg verken mentalt eller verbalt klarer å betegne som «medisiner». Det føles helt feil. Som om jeg liksom har en sykdom som kan behandles. Jeg ser på dem mer som hjelpemidler eller en krykke. At jeg egentlig ikke trenger dem og egentlig burde klare meg uten.

Jeg har lest gjennom dette forrige avsnittet flere ganger og jeg tenker hver gang at jeg egentlig burde slette dette avsnittet fordi det er så fjernt fra sannheten at jeg liksom skal bruke disse ordene om meg selv og at jeg dummer meg ut bare ved å nevne dem. For jeg er jo faktisk ikke psykisk syk og jeg har selvsagt verken behov for eller bruker «medisiner». Det er litt merkelig egentlig, at begreper og ord skal ha så stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...