Gå til innhold

Regnes doktor Online for sosialt medium (some)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody

Influenserne strømmer til DOL for å oppdatere om deres liv og produkter😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
Ekstra skrev (5 timer siden):

Det var nytt for meg.

For meg også. 

Grendel skrev (6 timer siden):

Ja. Man snakker om 13 typer sosiale medier, og diskusjonsforum som DOL er en av dem:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Social_media

Det er nok ikke det mest typiske eksempelet.

Kjenner at jeg ikke umiddelbart kjøper definisjonen til wiki her. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss se hva AI har å si om saken:

Ja, et tradisjonelt nettforum kan anses som et sosialt medium. Sosiale medier refererer generelt til plattformer der folk kan kommunisere, dele informasjon og samhandle med hverandre. Tradisjonelle nettfora passer til denne definisjonen fordi de lar brukere legge ut meldinger, delta i diskusjoner og dele innhold med et fellesskap av mennesker med lignende interesser.

Selv om nettfora ikke alltid har de samme funksjonene som moderne sosiale medieplattformer som Facebook eller Instagram, er det noen grunnleggende likheter:

  • Interaksjon: Brukere kan svare på andres innlegg, starte diskusjoner og ha samtaler.
  • Fellesskap: Nettfora samler ofte folk som deler spesifikke interesser eller hobbyer.
  • Brukerskapt innhold: Det meste av innholdet i nettfora er opprettet av brukerne selv, som deler informasjon, erfaringer og meninger.

Forskjellen fra mange moderne sosiale medier er at nettfora ofte er mer strukturerte, med kategorier og underfora som organiserer diskusjonene. I tillegg fokuserer de ofte på spesifikke emner eller temaer, mens moderne sosiale medier ofte har et bredere fokus og funksjoner som nyhetsfeeds og sosiale nettverk.

Så selv om det er noen forskjeller i form og funksjon, er tradisjonelle nettfora absolutt en type sosialt medium.

Anonymkode: c53e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

La oss se hva AI har å si om saken:

Ja, et tradisjonelt nettforum kan anses som et sosialt medium. Sosiale medier refererer generelt til plattformer der folk kan kommunisere, dele informasjon og samhandle med hverandre. Tradisjonelle nettfora passer til denne definisjonen fordi de lar brukere legge ut meldinger, delta i diskusjoner og dele innhold med et fellesskap av mennesker med lignende interesser.

Selv om nettfora ikke alltid har de samme funksjonene som moderne sosiale medieplattformer som Facebook eller Instagram, er det noen grunnleggende likheter:

  • Interaksjon: Brukere kan svare på andres innlegg, starte diskusjoner og ha samtaler.
  • Fellesskap: Nettfora samler ofte folk som deler spesifikke interesser eller hobbyer.
  • Brukerskapt innhold: Det meste av innholdet i nettfora er opprettet av brukerne selv, som deler informasjon, erfaringer og meninger.

Forskjellen fra mange moderne sosiale medier er at nettfora ofte er mer strukturerte, med kategorier og underfora som organiserer diskusjonene. I tillegg fokuserer de ofte på spesifikke emner eller temaer, mens moderne sosiale medier ofte har et bredere fokus og funksjoner som nyhetsfeeds og sosiale nettverk.

Så selv om det er noen forskjeller i form og funksjon, er tradisjonelle nettfora absolutt en type sosialt medium.

Anonymkode: c53e6...a4e

Og her er hva ChatGPT forteller meg, om vi først bruker AI:

 

Nettforum er ikke nødvendigvis det samme som sosiale medier (SoMe). Sosiale medier er vanligvis plattformer der brukere kan opprette profiler, dele innhold, og samhandle med andre brukere i sanntid. Nettforum derimot er ofte mer fokusert på diskusjoner rundt spesifikke emner eller interesser, der deltakerne kan legge ut innlegg og svare på hverandre, men det har ikke alltid de samme funksjonene som sosiale medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss se hva AI har å si om saken:

Ja, et tradisjonelt nettforum kan anses som et sosialt medium. Sosiale medier refererer generelt til plattformer der folk kan kommunisere, dele informasjon og samhandle med hverandre. Tradisjonelle nettfora passer til denne definisjonen fordi de lar brukere legge ut meldinger, delta i diskusjoner og dele innhold med et fellesskap av mennesker med lignende interesser.

Selv om nettfora ikke alltid har de samme funksjonene som moderne sosiale medieplattformer som Facebook eller Instagram, er det noen grunnleggende likheter:

  • Interaksjon: Brukere kan svare på andres innlegg, starte diskusjoner og ha samtaler.
  • Fellesskap: Nettfora samler ofte folk som deler spesifikke interesser eller hobbyer.
  • Brukerskapt innhold: Det meste av innholdet i nettfora er opprettet av brukerne selv, som deler informasjon, erfaringer og meninger.

Forskjellen fra mange moderne sosiale medier er at nettfora ofte er mer strukturerte, med kategorier og underfora som organiserer diskusjonene. I tillegg fokuserer de ofte på spesifikke emner eller temaer, mens moderne sosiale medier ofte har et bredere fokus og funksjoner som nyhetsfeeds og sosiale nettverk.

Så selv om det er noen forskjeller i form og funksjon, er tradisjonelle nettfora absolutt en type sosialt medium.

Anonymkode: c53e6...a4e

 

Ekstra skrev (53 minutter siden):

Og her er hva ChatGPT forteller meg, om vi først bruker AI:

Nettforum er ikke nødvendigvis det samme som sosiale medier (SoMe). Sosiale medier er vanligvis plattformer der brukere kan opprette profiler, dele innhold, og samhandle med andre brukere i sanntid. Nettforum derimot er ofte mer fokusert på diskusjoner rundt spesifikke emner eller interesser, der deltakerne kan legge ut innlegg og svare på hverandre, men det har ikke alltid de samme funksjonene som sosiale medier.

Chat GPT uttrykker det jeg selv ville skrevet her ser jeg :) Jeg kjøper argumentet om at nettforum er et sosialt medium i betydningen "åpner for interaksjon", men samtidig legger jeg noe annet i SoMe enn det vi mente med "soaialt medium" den gang nettforum ble vanlig. Det blir som å utelukke EL eller MOPED foran bil. Bil er selvfølgelig fremdeles bil, men samtidig er el-bil eller mopedbil noe annet enn bensin- og dieselbil.

Vet ikke om det ble forståelig jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

?

Anonymkode: d6cbc...104

Nei. SoMe er et felleskap hvor du har følger gruppe som Facebook , Instagram, Snapchat, osv. på forum kjenner du ingen, og ingen føler deg direkte heller i irl. 

Anonymkode: 6e734...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (3 timer siden):

Og her er hva ChatGPT forteller meg, om vi først bruker AI:

Men dette var ChatGPT.

image.thumb.png.c50f316ffdd8bb8bfb058ccb5203ffda.png

Anonymkode: c53e6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chat GPT skriver som en ungdomsskoleelev skriver skoleoppgaver. Ganske slitsomt å lese. Lever opp til navnet «kunstig» i kunstig intelligens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men dette var ChatGPT.

image.thumb.png.c50f316ffdd8bb8bfb058ccb5203ffda.png

Anonymkode: c53e6...a4e

Jeg bruker 4.0, kanskje den er litt mer etterrettelig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...