Gå til innhold

Når det står «feil» i journal /epikrise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg reagerer på noe som er skrevet i journalen min fra dps, det er liksom behandlerens «tolkning» av noe. Det er ikke det at det er noe krise men det gjør at jeg føler meg veldig misforstått. Og det har jo litt å si mtp problemet mitt.

Jeg opplever også at de bare låste seg på en oppfatning/diagnose og så nekter å forholde seg til at det er en helhet og flere ting, noe som har gjort at jeg ikke har fått rett behandling. 

Har en annen psykolog nå, som har en helt annen tilnærming. 
 

Har noen erfaring med at behandler tolker ting og skriver det i journalen og at det ikke stemmer med det dere faktisk har sagt?

 

Anonymkode: 10913...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg reagerer på noe som er skrevet i journalen min fra dps, det er liksom behandlerens «tolkning» av noe. Det er ikke det at det er noe krise men det gjør at jeg føler meg veldig misforstått. Og det har jo litt å si mtp problemet mitt.

Jeg opplever også at de bare låste seg på en oppfatning/diagnose og så nekter å forholde seg til at det er en helhet og flere ting, noe som har gjort at jeg ikke har fått rett behandling. 

Har en annen psykolog nå, som har en helt annen tilnærming. 
 

Har noen erfaring med at behandler tolker ting og skriver det i journalen og at det ikke stemmer med det dere faktisk har sagt?

 

Anonymkode: 10913...245

Ja det står mye feil i journalen, de skriver jo notat etter flere dager har gått og husker ikke rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Når du har fullført behandling på DPS får du epikrise, som du må godkjenne. Sa du ikke fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har noen erfaring med at behandler tolker ting og skriver det i journalen og at det ikke stemmer med det dere faktisk har sagt?

 

Anonymkode: 10913...245

Ja, står masse rart der. Også rene faktafeil om livet mitt (behandler har oppfattet eller husket feil). Men det er ikke så viktige detaljer, jeg kan rette på det med ny behandler om nødvendig og mye er bare behandlers rare vurderinger og tolkninger og de får bare stå der, ny behandler er da i stand til å gjøre egne vurderinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært heldig og har ikke verken faktafeil eller ting som blir tolket "feil".

Anonymkode: cfc58...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (20 minutter siden):

Når du har fullført behandling på DPS får du epikrise, som du må godkjenne. Sa du ikke fra?

Har ikke fått noe tilbud om å godkjenne - var fra innleggelse og «bakgrunnsinfo» stemmer ikke helt. Utover det er det vanlige journalnotater hvor jeg føler behandler vrir på det jeg sier og skriver en tolkning. Får ikke godkjent disse. 
 

Når jeg nevner det så vrir hen bare det også til en slags tolkning. 
 

Men jeg skal si fra når vi skal ha avsluttende samtale. Men føler alt bare er kommet skeivt ut så har mest lyst å bare si ja og ja å bli ferdig med hele opplegget 

Anonymkode: 10913...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke fått noe tilbud om å godkjenne - var fra innleggelse og «bakgrunnsinfo» stemmer ikke helt. Utover det er det vanlige journalnotater hvor jeg føler behandler vrir på det jeg sier og skriver en tolkning. Får ikke godkjent disse. 
 

Når jeg nevner det så vrir hen bare det også til en slags tolkning. 
 

Men jeg skal si fra når vi skal ha avsluttende samtale. Men føler alt bare er kommet skeivt ut så har mest lyst å bare si ja og ja å bli ferdig med hele opplegget 

Anonymkode: 10913...245

All klinisk observasjon er en form for tolkning. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (17 minutter siden):

Ja, står masse rart der. Også rene faktafeil om livet mitt (behandler har oppfattet eller husket feil). Men det er ikke så viktige detaljer, jeg kan rette på det med ny behandler om nødvendig og mye er bare behandlers rare vurderinger og tolkninger og de får bare stå der, ny behandler er da i stand til å gjøre egne vurderinger. 

Ja nettopp det, sånne ting, pluss andre ting som ikke er store graverende feil, men nyanser og feiltolkninger som i helheten faktisk har en del å si. Opplever det som en slags forutinntatthet hos behandler og at hen faktisk ikke tar MIN situasjon og helhet i betraktning, men skriver sin egen historie på en måte

Anonymkode: 10913...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

All klinisk terapi er en form for tolkning. 

Sant nok. Men omskrivning av det jeg sier og sånn sett faktafeil som er litt avgjørende for hva jeg faktisk sliter med syns jeg blir veldig dumt

Og alt dette gjør i sum at helheten i min situasjon ikke blir tatt høyde for og resultatet er at jeg har blitt dårligere, ikke fått rett hjelp.

 

Anonymkode: 10913...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja nettopp det, sånne ting, pluss andre ting som ikke er store graverende feil, men nyanser og feiltolkninger som i helheten faktisk har en del å si. Opplever det som en slags forutinntatthet hos behandler og at hen faktisk ikke tar MIN situasjon og helhet i betraktning, men skriver sin egen historie på en måte

Anonymkode: 10913...245

Jeg opplevde det på samme måte, var ikke helt på bølgelengde med behandler og jeg følte meg veldig misforstått når jeg så hva hun hadde skrevet i journalen.

Nå har jeg en annen behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Når du har fullført behandling på DPS får du epikrise, som du må godkjenne. Sa du ikke fra?

Man må ikke godkjenne epikrisen! Den sender behandler bare rett til fastlege og så er den der for evig. Ingen spør om godkjenning først. Om du ble spurt om det var du heldig og et unntak fra normen 

Anonymkode: 7d46a...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (36 minutter siden):

Når du har fullført behandling på DPS får du epikrise, som du må godkjenne. Sa du ikke fra?

Har aldri fått tilbud om å godkjenne epikrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke godkjenne epikrise. Så krysser de bare av for at pasienten ikke tilgjengelig eller noe sånt som grunn for hvorfor jeg ikke får en kopi. Men jeg er jo tilgjengelig som bare det. Så jeg har måttet be eksplisitt om å få se epikriser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jada har sett utallige feil i epikriser. Mye er av det motsatte av realiteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (4 minutter siden):

Jeg får heller ikke godkjenne epikrise. Så krysser de bare av for at pasienten ikke tilgjengelig eller noe sånt som grunn for hvorfor jeg ikke får en kopi. Men jeg er jo tilgjengelig som bare det. Så jeg har måttet be eksplisitt om å få se epikriser. 

Får du ikke epikrisen på HelseNorge? Det gjør jeg

Anonymkode: 7d46a...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du ikke epikrisen på HelseNorge? Det gjør jeg

Anonymkode: 7d46a...4f4

Fikk ikke det før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Tror det stiller seg annerledes om man er innlagt. Da får man naturlig nok ikke spørsmål om godkjenning. Og så er det jo ganske nytt, mulig ikke implementert overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Tror det stiller seg annerledes om man er innlagt. Da får man naturlig nok ikke spørsmål om godkjenning. Og så er det jo ganske nytt, mulig ikke implementert overalt. 

Ble nettopp skrevet ut av dps poliklinikk. Epikrise sendt direkte til fastlege som normen er. Ikke vanlig å involvere pasient i godkjenning av epikrise noe sted, hverken på post eller poliklinisk. Behandleren din har likt deg og forskjellsbehandlet deg ved å gi deg fordeler andre pasienter ikke får 

Anonymkode: 7d46a...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Tror det stiller seg annerledes om man er innlagt. Da får man naturlig nok ikke spørsmål om godkjenning. Og så er det jo ganske nytt, mulig ikke implementert overalt. 

Merkelig ressonementet forresten, at det stiller seg annerledes ved innleggelse og at man da «naturlig nok» ikke får spørsmål om godkjenning. Hva begrunner du dette med? Bare rart, stemmer gjør det heller ikke 

Anonymkode: 7d46a...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig ressonementet forresten, at det stiller seg annerledes ved innleggelse og at man da «naturlig nok» ikke får spørsmål om godkjenning. Hva begrunner du dette med? Bare rart, stemmer gjør det heller ikke 

Anonymkode: 7d46a...4f4

Akkurat som fysisk sykdom. Der får man heller ikke mulighet til å justere journal etter sykehusinnlegelse/ legevakt.

Det at det er fakta gjør det ikke merkelig. Det at du tenker at det er merkelig, er mer sært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...