Gå til innhold

Jeg tror ikke jeg er helt frisk.../NHD


Gjest julimarte

Anbefalte innlegg

Gjest julimarte

Jeg er en ung mor på 28 år, jeg studerer og er alene om barna. Jeg har tidligere prøvd forskjellige yrker, og kommer til kort hver bidige gang, ikke faglig men sosialt.

Jeg har lett for å ta alle kommentarer opp i verste mening, jeg tror alle snakker om meg og dersom jeg hører noen le bak meg, tror jeg det er meg som får gjennomgå....

Når jeg begynte å studere nå i høst bestemte jeg meg for å være så anonym som mulig, men her sitter jeg og har allerede ei stor gruppe å forholde meg til. Jeg har på en bisar måte usedvanlig lett for å få kontakt med folk, også takler jeg det egentlig ikke i det hele tatt. En kompis mener jeg har total-mangel på selvtillit og selvfølelse, og det er mulig men jeg har aldri vært annerledes!

Det tar mye tid for meg å være sosialt engasjert. Det er fordi jeg analyserer hver setning, hvert eneste ord!! Og, i det henseende har jeg klisterhjerne!!

Når det gjelder fag sliter jeg fordi følelsen av å sitte i et klasserom og vite at noen sitter bak meg og sikkert finner feil ved meg er forferdelig.....

En sjef i min forrige jobb mente oppriktig at jeg var paranoid, en annen sjef mente jeg spilte og latet som jeg ikke hadde troen på meg selv, og selvtillit.... -Jeg spilte ikke... Det verste er at mange oppfatter meg som sterk,autoritær og sjarmerende. Det er vel derfor mange fort blir kjent med meg, problemet er vel at jeg er en gedingen skuffelse...

Jeg er jo DEN pingla....

Er jeg psykisk syk,tro?!

Eller trenger jeg et slag i trynet så jeg våkner skikkelig?!

-Beklager et så "ego" innlegg, men det er behagelig å blotte seg et sted ingen ser...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg synes du beskriver mange tegn på en paranoid personlighetsforstyrrelse.

Jeg kopierer inn de diagnostiske kriterier for denne lidelsen, så kan du se om det stemmer for deg.