Gå til innhold

Jeg tror ikke jeg er helt frisk.../NHD


Gjest julimarte

Anbefalte innlegg

Gjest julimarte

Jeg er en ung mor på 28 år, jeg studerer og er alene om barna. Jeg har tidligere prøvd forskjellige yrker, og kommer til kort hver bidige gang, ikke faglig men sosialt.

Jeg har lett for å ta alle kommentarer opp i verste mening, jeg tror alle snakker om meg og dersom jeg hører noen le bak meg, tror jeg det er meg som får gjennomgå....

Når jeg begynte å studere nå i høst bestemte jeg meg for å være så anonym som mulig, men her sitter jeg og har allerede ei stor gruppe å forholde meg til. Jeg har på en bisar måte usedvanlig lett for å få kontakt med folk, også takler jeg det egentlig ikke i det hele tatt. En kompis mener jeg har total-mangel på selvtillit og selvfølelse, og det er mulig men jeg har aldri vært annerledes!

Det tar mye tid for meg å være sosialt engasjert. Det er fordi jeg analyserer hver setning, hvert eneste ord!! Og, i det henseende har jeg klisterhjerne!!

Når det gjelder fag sliter jeg fordi følelsen av å sitte i et klasserom og vite at noen sitter bak meg og sikkert finner feil ved meg er forferdelig.....

En sjef i min forrige jobb mente oppriktig at jeg var paranoid, en annen sjef mente jeg spilte og latet som jeg ikke hadde troen på meg selv, og selvtillit.... -Jeg spilte ikke... Det verste er at mange oppfatter meg som sterk,autoritær og sjarmerende. Det er vel derfor mange fort blir kjent med meg, problemet er vel at jeg er en gedingen skuffelse...

Jeg er jo DEN pingla....

Er jeg psykisk syk,tro?!

Eller trenger jeg et slag i trynet så jeg våkner skikkelig?!

-Beklager et så "ego" innlegg, men det er behagelig å blotte seg et sted ingen ser...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg synes du beskriver mange tegn på en paranoid personlighetsforstyrrelse.

Jeg kopierer inn de diagnostiske kriterier for denne lidelsen, så kan du se om det stemmer for deg.

Behandlingen for slik lidelse kan være både kognitiv terapi og små doser med nevroleptika f.eks. Trilafon 4 mg/døgn.

Paranoid personlighetsforstyrrelse

DSM-IV: 301.0 ICD-10: F60.0

En vedvarende mistenksomhet og mistro overfor andre slik at deres handlinger oppfattes som truende. Dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fire eller flere av følgende:

1. mistenker, uten tilstrekkelig grunn, å bli utnyttet, skadet, eller bedratt av andre

2. er opptatt av uberettiget tvil om lojaliteten eller påliteligheten til venner eller bekjente

3. er tilbakeholdende med å betro seg til andre på grunn av urimelig frykt for at det betrodde vil bli brukt mot en på en ondsinnnet måte

4. leser skjulte nedvurderinger eller truende meninger inn i harmløse bemerkninger eller hendelser

5. bærer stadig nag, dvs.kan

ikke tilgi fornærmelser, skader eller krenkelser

6. opplever angrep på sin egen person eller sin anseelse som ikke er åpenbare for andre, og er rask til å reagere med sinne eller motangrep

7. tviler, uten grunn, på troskapen til ektefelle eller seksualpartner

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du beskriver mange tegn på en paranoid personlighetsforstyrrelse.

Jeg kopierer inn de diagnostiske kriterier for denne lidelsen, så kan du se om det stemmer for deg.

Behandlingen for slik lidelse kan være både kognitiv terapi og små doser med nevroleptika f.eks. Trilafon 4 mg/døgn.

Paranoid personlighetsforstyrrelse

DSM-IV: 301.0 ICD-10: F60.0

En vedvarende mistenksomhet og mistro overfor andre slik at deres handlinger oppfattes som truende. Dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fire eller flere av følgende:

1. mistenker, uten tilstrekkelig grunn, å bli utnyttet, skadet, eller bedratt av andre

2. er opptatt av uberettiget tvil om lojaliteten eller påliteligheten til venner eller bekjente

3. er tilbakeholdende med å betro seg til andre på grunn av urimelig frykt for at det betrodde vil bli brukt mot en på en ondsinnnet måte

4. leser skjulte nedvurderinger eller truende meninger inn i harmløse bemerkninger eller hendelser

5. bærer stadig nag, dvs.kan

ikke tilgi fornærmelser, skader eller krenkelser

6. opplever angrep på sin egen person eller sin anseelse som ikke er åpenbare for andre, og er rask til å reagere med sinne eller motangrep

7. tviler, uten grunn, på troskapen til ektefelle eller seksualpartner

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Har samme symtoner som juliemarte, men har ikke fått DEN diagnosen.

Kan det ikke dreie seg om angst og dårlig selvbilde/usikkerhet??

Hvor stor grad av "overvåking" på den negative delen av seg selv er grunnen til den diagnosen du "fikk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...