AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Prøvde spørre om det i en annen tråd- men fikk tips om å starte egen. Så ja. Hvordan kan man skjønne forskjell? Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Jeg tror at for å være helt 100% sikker hva som gjelder den enkelte pasient så må man snakke over tid med en behandler som kan vurdere en. Utenom det så må man jo ha en vrangforestilling for å få psykose diagnose og gjennomgått ett traume for å få en traume diagnose. Sett bort fra det har de vel en del likheter ettersom både stress, angst og dissosiative symptomer kan man oppleve ved begge diagnosene. Det er jo også mulig å bli diagnostisert med begge diagnosene også. Anonymkode: e30ca...de9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror at for å være helt 100% sikker hva som gjelder den enkelte pasient så må man snakke over tid med en behandler som kan vurdere en. Utenom det så må man jo ha en vrangforestilling for å få psykose diagnose og gjennomgått ett traume for å få en traume diagnose. Sett bort fra det har de vel en del likheter ettersom både stress, angst og dissosiative symptomer kan man oppleve ved begge diagnosene. Det er jo også mulig å bli diagnostisert med begge diagnosene også. Anonymkode: e30ca...de9 Snakker med psykolog jevnlig. Og mener jeg ikke har det. Men klarer vel å samle meg og høres fornuftig ut når vi snakker. Det er alle de andre timene i døgnet jeg føler meg helt kokobananas Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakker med psykolog jevnlig. Og mener jeg ikke har det. Men klarer vel å samle meg og høres fornuftig ut når vi snakker. Det er alle de andre timene i døgnet jeg føler meg helt kokobananas Anonymkode: 4ccfc...f33 Kunne du kanskje skrevet ned hvordan du føler deg til vanlig da i f.eks en uke eller noen dager også levert det inn til din psykolog slik at han får en god forståelse for hvordan du har det? Utenom det så vil jeg tro din psykolog har rett dersom han sier du ikke har dette. For hadde du hatt noen av diagnosene ville de trolig kommet til uttrykk også i timene med din psykolog til tross for at du forsøker samle deg da. Men så klart, psykologer er jo bare mennesker de også og kan også ta feil. Anonymkode: e30ca...de9 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kunne du kanskje skrevet ned hvordan du føler deg til vanlig da i f.eks en uke eller noen dager også levert det inn til din psykolog slik at han får en god forståelse for hvordan du har det? Utenom det så vil jeg tro din psykolog har rett dersom han sier du ikke har dette. For hadde du hatt noen av diagnosene ville de trolig kommet til uttrykk også i timene med din psykolog til tross for at du forsøker samle deg da. Men så klart, psykologer er jo bare mennesker de også og kan også ta feil. Anonymkode: e30ca...de9 Jeg var innlagt en gang også. Så virker antagelig ikke psykotisk. Men jeg forteller mye om hvordan jeg opplever dette men de sier det ikke er det og det høres sikkert ut som angst fordi jeg er så hysterisk omkring hvordan jeg føler meg Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Hvis de sier det ikke er psykose så er det sannsynligvis ikke det. For meg virker dette som en slags tvangstanke eller helseangst? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Ved angst vet personen vanligvis at dette er "tull". Det er ingen fare ved å låse døra når en er på WC. Ingen kjente dødsfall eller alvorlig helseskade av det. Det samme med å gå i nieses konfirmasjon eller foreldremøte på barnets skole. Ingen har blitt alvorlig skadet ved å gå i konfirmasjon. Tross det har mange angst for slikt. Ved psykose har en vrangforestillinger og tror fullt og fast på dem. En vet ikke at det er "tull". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai nachnoo skrev (9 minutter siden): Ved angst vet personen vanligvis at dette er "tull". Det er ingen fare ved å låse døra når en er på WC. Ingen kjente dødsfall eller alvorlig helseskade av det. Det samme med å gå i nieses konfirmasjon eller foreldremøte på barnets skole. Ingen har blitt alvorlig skadet ved å gå i konfirmasjon. Tross det har mange angst for slikt. Ved psykose har en vrangforestillinger og tror fullt og fast på dem. En vet ikke at det er "tull". Klarer ikke relatere til det. For er ikke «slik angst». Jeg bare føler meg overaktivert, «hysterisk» og «ikke som meg» hele tiden☺️ Så er jo ikke no vrangforestilling sånn sett. Jeg er bare helt frakobla. Og veldig «inni» tilstanden min og har ikke sjans til å koble meg på noe annet/vanlig. det betyr jo ikke at jg ikke tror det eksisterer, jeg er bare ikke en del av det. Fordi jg er i min egen boble med dette Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Glitter skrev (27 minutter siden): Hvis de sier det ikke er psykose så er det sannsynligvis ikke det. For meg virker dette som en slags tvangstanke eller helseangst? Ja kanskje. Men da hadde jeg jo klart å fokusere på no annet innimellom og «vært meg selv». Jeg Føler virkelig det skyldes noe fysisk- (og det gjør det delvis), men jeg er så opphengt i det Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja kanskje. Men da hadde jeg jo klart å fokusere på no annet innimellom og «vært meg selv». Jeg Føler virkelig det skyldes noe fysisk- (og det gjør det delvis), men jeg er så opphengt i det Anonymkode: 4ccfc...f33 Angst/helseangst kan jo være svært oppslukende og være tilstede hele tiden. Det høres jo ut som din behandler mener det er en form for angst? Hva er det som gjør at du ikke er enig i det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Glitter skrev (10 minutter siden): Angst/helseangst kan jo være svært oppslukende og være tilstede hele tiden. Det høres jo ut som din behandler mener det er en form for angst? Hva er det som gjør at du ikke er enig i det? At jeg ikke er meg selv eller i kontakt med noe. Og hjernetåke/kognitive vansker og forverring ved aktivitet og stimuli. At hjernen føles rar. Og at det er så konstant med samtidig veldig svingende uten sammenheng. Og at jeg ikke klarer å «tvinge meg ut av det» og ned/tilbake til meg selv Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At jeg ikke er meg selv eller i kontakt med noe. Og hjernetåke/kognitive vansker og forverring ved aktivitet og stimuli. At hjernen føles rar. Og at det er så konstant med samtidig veldig svingende uten sammenheng. Og at jeg ikke klarer å «tvinge meg ut av det» og ned/tilbake til meg selv Anonymkode: 4ccfc...f33 Men dette kan man kjenne uten at det er psykose involvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Glitter skrev (7 minutter siden): Men dette kan man kjenne uten at det er psykose involvert. Takk… håper du har rett. Hvorfor kan man kjenne det da? Typ hele tiden Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk… håper du har rett. Hvorfor kan man kjenne det da? Typ hele tiden Anonymkode: 4ccfc...f33 Fordi angst kan være skikkelig intenst det. For noen pågår det nesten konstant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Glitter skrev (12 minutter siden): Fordi angst kan være skikkelig intenst det. For noen pågår det nesten konstant. Ja…men er det jeg beskriver angst symmtomer da? Oghvordan kan man vite forskjell på om det er angst eller traume reaksjon? Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja…men er det jeg beskriver angst symmtomer da? Oghvordan kan man vite forskjell på om det er angst eller traume reaksjon? Anonymkode: 4ccfc...f33 Du stiller feil spørsmål. Det er ikke enten eller. Angst kan være en traumereaksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Sokk skrev (8 minutter siden): Du stiller feil spørsmål. Det er ikke enten eller. Angst kan være en traumereaksjon. Ja ikke sant. Men det er jo en del andre symtpomer jeg føler jeg har som ikke er «vanlig» angst. Kan man komme seg ut av dette da? Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai For å være en traumereaksjon, må det ha vært et traume, og i de aller fleste tilfeller kan en se en forbindelse mellom traumet og reaksjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai nachnoo skrev (1 time siden): For å være en traumereaksjon, må det ha vært et traume, og i de aller fleste tilfeller kan en se en forbindelse mellom traumet og reaksjonen. Ja det er jo en åpenbar grunn for meg. Problemet er at jeg lever i en vedvarende traumatisk tilstand kan man da få traumereaksjon mens det pågår Anonymkode: 4ccfc...f33 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er jo en åpenbar grunn for meg. Problemet er at jeg lever i en vedvarende traumatisk tilstand kan man da få traumereaksjon mens det pågår Anonymkode: 4ccfc...f33 Ja. https://sml.snl.no/tilpasningsforstyrrelse Men det er virkelig, virkelig umulig å gi deg noen fornuftige svar når du bare stiller generelle spørsmål, nekter å utdype hva du har opplevd/opplever, og heller ikke beskriver symptomene ut over å karakterisere dem som angst, frakoblet meg selv etc. Har det så mye å si om symptomene dine er en reaksjon på omstendighetene eller ikke? Hvorfor er du besatt av å finne ut av dette? Er det ikke viktigere å jobbe for å bli bra igjen og takle de endrede omstendighetene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.