Gå til innhold

Angst ved møtevirksomhet og ved presentasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har en del møtevirksomhet og enkelte presentasjoner jeg må holde i min arbeidshverdag. Men jeg får så ufattelig angst og nervøsitet ved å snakke i møter der det deltar 5 personer eller mer, samt når jeg skal holde presentasjoner. 
 

Finnes det en god medisin jeg kan av og til ta som beroliger meg ganske fort? Har prøvd både sobril og Selozok uten hell.

ps: går også på efexor fast. 

Anonymkode: 95827...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nachnoo

Det du beskriver er en variant av diagnosen sosial fobi. Denne deles i den alvorligere "generelle", og den mindre alvorlige "fremføringstype". Anbefalte medisiner er SSRI og SNRI (Efexor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Efexor skal fungere mot sosial angst. Man kan også legge til noe annet, som for eksempel Seroquel som vil dempe angsten enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går allerede på efexor. Skulle gjerne hatt noe i tillegg som dempa angsten/fobien der og da

Anonymkode: 95827...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg anbefaler eksponeringsterapi, slet med akkurat det samme selv. Hvis det ikke hjelper, så medisinering. Men da ikke benzo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nachnoo

Eksponeringsterapi og betablokker før slike situasjoner er nok det beste i tillegg til Efexor fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg går allerede på efexor. Skulle gjerne hatt noe i tillegg som dempa angsten/fobien der og da

Anonymkode: 95827...97d

Problemet med medikamenter som du ønsker skal ‘fungere der og da’ er at det sløver deg ned. Ikke bare fysisk men også psykisk. Det er da ofte i disse situasjonene man ønsker å fremstå som skarp, og det bli mot sin hensikt.

@nachnoo kommer nok med beste løsningen 👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Eksponeringsterapi og betablokker før slike situasjoner er nok det beste i tillegg til Efexor fast. 

Hvilke betablokkere kan anbefalles?

Anonymkode: 95827...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jepp, som flere sier så er dette sosial fobi/angst. Tidligere lærer som nå er ufør, pga av blant annet sosial angst, og andre diagnoser...

Anonymkode: 7db4a...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke betablokkere kan anbefalles?

Anonymkode: 95827...97d

Dette lurer jeg også på. HI, jeg sliter med akkurat det samme som deg. Står på zoloft, men føler jeg trenger noe mer i forkant av presentasjoner. Venter spent på svar på spørsmålet ditt! I tillegg; hvordan får man legen til å skrive ut betablokkere?

Anonymkode: 9bb31...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke betablokkere kan anbefalles?

Anonymkode: 95827...97d

 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. HI, jeg sliter med akkurat det samme som deg. Står på zoloft, men føler jeg trenger noe mer i forkant av presentasjoner. Venter spent på svar på spørsmålet ditt! I tillegg; hvordan får man legen til å skrive ut betablokkere?

Anonymkode: 9bb31...921

 

Sokk skrev (23 timer siden):

Propanolol

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette lurer jeg også på. HI, jeg sliter med akkurat det samme som deg. Står på zoloft, men føler jeg trenger noe mer i forkant av presentasjoner. Venter spent på svar på spørsmålet ditt! I tillegg; hvordan får man legen til å skrive ut betablokkere?

Anonymkode: 9bb31...921

Fremstill problematikken. Så får legen ta valget. Foreslå Propranolol, så kan dere diskutere det sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Propranolol demper de kroppslige reaksjonene som hjertebank, skjelving og svetting. Den er en såkalt uselektiv betablokker, og den bør/må ikke brukes av personer med astma eller av personer med diabetes 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er du redd for? Ubehagelige møter? Det å bli vurdert? Ikke klare å snakke for deg? 
dette kan henge sammen med selvtillit. 
Øv deg opp på å si hva du mener og tenker 

Anonymkode: 8cccd...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...