Gå til innhold

Hvordan bli respektert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid slitt med et ganske dårlig selvbilde. Men det har ikke gått opp for meg før nå at jeg blir behandlet dårlig og respektløst av enkelte mennesker fordi de ikke respekterer meg. Jeg har vert altfor grei, og endt opp med å bli utnyttet og tråkka på. Jeg har alltid vert dårlig til å sette grenser og er en «people-pleaser». Det har nok med barndommen min å gjøre og forholdet mitt til omsorgspersoner i oppveksten. Jeg jobber for tiden med å forbedre meg selv og fortjene andres respekt. Bli bedre til å sette grenser og kommunisere mine egne ønsker og behov. Er det mulig å snu dette med folk man allerede kjenner? Kan respekt fåes, eller kan den bare mistes?

Anonymkode: d00ae...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80

Respekt kommer innenfra. Først bør man respektere seg selv, sette tydelige grenser for seg selv og ha gjennomføringsevne +++

Alle egenskaper man ønsker seg kommer jo innenfra, og hvordan omverdenen behandler én er mye knyttet til selvoppfattelse. Bare tenkt deg, om du har grenser så er det vanskeligere for andre å tråkke på disse enn om det er fritt vilt. Om de tråkker, så er det konsekvens.

Det er også litt av bakgrunnen til hvorfor noen blir mobbet, misbrukt, mishandlet osv metodisk.

Ikke at det er éns egen feil, absolutt ikke. Men det er visse egenskaper som er katalysator for tiltrekning av personligheter. Man må sørge for å ha stablet kortstokken sin på riktig måte.

Om du sterkt og synlig respekterer deg selv, så gir du ikke andre så enkelt anledning til å være annerledes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Respekt kommer innenfra. Først bør man respektere seg selv, sette tydelige grenser for seg selv og ha gjennomføringsevne +++

Alle egenskaper man ønsker seg kommer jo innenfra, og hvordan omverdenen behandler én er mye knyttet til selvoppfattelse. Bare tenkt deg, om du har grenser så er det vanskeligere for andre å tråkke på disse enn om det er fritt vilt. Om de tråkker, så er det konsekvens.

Det er også litt av bakgrunnen til hvorfor noen blir mobbet, misbrukt, mishandlet osv metodisk.

Ikke at det er éns egen feil, absolutt ikke. Men det er visse egenskaper som er katalysator for tiltrekning av personligheter. Man må sørge for å ha stablet kortstokken sin på riktig måte.

Om du sterkt og synlig respekterer deg selv, så gir du ikke andre så enkelt anledning til å være annerledes.

 

Det er dette jeg har fått øynene opp for nylig. Jeg har ikke respektert meg selv. Og da kan jeg jo ikke forvente at andre gjør det heller. Det går i en positiv retning men jeg har fortsatt mye å jobbe med. Og mye å lære. Det blir en del konflikter nå når jeg setter grenser. 

Anonymkode: d00ae...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Respekt kommer innenfra. Først bør man respektere seg selv, sette tydelige grenser for seg selv og ha gjennomføringsevne +++

Alle egenskaper man ønsker seg kommer jo innenfra, og hvordan omverdenen behandler én er mye knyttet til selvoppfattelse. Bare tenkt deg, om du har grenser så er det vanskeligere for andre å tråkke på disse enn om det er fritt vilt. Om de tråkker, så er det konsekvens.

Det er også litt av bakgrunnen til hvorfor noen blir mobbet, misbrukt, mishandlet osv metodisk.

Ikke at det er éns egen feil, absolutt ikke. Men det er visse egenskaper som er katalysator for tiltrekning av personligheter. Man må sørge for å ha stablet kortstokken sin på riktig måte.

Om du sterkt og synlig respekterer deg selv, så gir du ikke andre så enkelt anledning til å være annerledes.

 

Ved å sette slike grenser, risikerer man å ikke bli likt, så det må man også være obs på. Men de som ikke like en,  kan en enkelt bare sile ut. 

Anonymkode: 37ba1...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er dette jeg har fått øynene opp for nylig. Jeg har ikke respektert meg selv. Og da kan jeg jo ikke forvente at andre gjør det heller. Det går i en positiv retning men jeg har fortsatt mye å jobbe med. Og mye å lære. Det blir en del konflikter nå når jeg setter grenser. 

Anonymkode: d00ae...d3c

Så bra, man kan ikke snu et skip over natten. Men man peiler seg retningen man ønsker og jobber konsekvent og målrettet med det. Slike ting er superfint å jobbe med med andre. Psykolog eller mentor osv. Eller sparre med gode venner/ familiemedlemmer/ kollegaer.

De som er vant til versjon 1.0 av deg vil bestandig mislike oppgradert versjon. Men snakk gjerne om dine ønsker, i samme åndedrag som du sier at fra nå av skal du sette grenser for andre og deg selv. Da gjør du andre - inkludert deg selv klar over veien videre. Selvutvikling er jeg STOR fan av, lykke til så mye🏆

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ved å sette slike grenser, risikerer man å ikke bli likt, så det må man også være obs på. Men de som ikke like en,  kan en enkelt bare sile ut. 

Anonymkode: 37ba1...c71

Ja, det er gjerne de som ikke liker de nye grensene eller ikke er vant med viss væremåte som gjerne faller fra. Men man kan ikke fornye seg med gammel væremåte. Enten må andre utvikle seg med oss, eller bli lagt igjen. Det er min absolutte tilnærming når det gjelder mennesker rundt meg. Noen ganger så må man endre nettverk for å få til å endre seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Respekt kommer innenfra. Først bør man respektere seg selv, sette tydelige grenser for seg selv og ha gjennomføringsevne +++

Alle egenskaper man ønsker seg kommer jo innenfra, og hvordan omverdenen behandler én er mye knyttet til selvoppfattelse. Bare tenkt deg, om du har grenser så er det vanskeligere for andre å tråkke på disse enn om det er fritt vilt. Om de tråkker, så er det konsekvens.

Det er også litt av bakgrunnen til hvorfor noen blir mobbet, misbrukt, mishandlet osv metodisk.

Ikke at det er éns egen feil, absolutt ikke. Men det er visse egenskaper som er katalysator for tiltrekning av personligheter. Man må sørge for å ha stablet kortstokken sin på riktig måte.

Om du sterkt og synlig respekterer deg selv, så gir du ikke andre så enkelt anledning til å være annerledes.

 

Sin egen feil å bli mobbet? Seriøst? 

Anonymkode: a4119...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sin egen feil å bli mobbet? Seriøst? 

Anonymkode: a4119...398

Får du til å lese? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Får du til å lese? 

Nei kan du lese for meg? 

Anonymkode: a4119...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Ikke at det er éns egen feil, absolutt ikke. Men det er visse egenskaper som er katalysator for tiltrekning av personligheter. Man må sørge for å ha stablet kortstokken sin på riktig måte.

 

Sånn. Bare hyggelig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Sånn. Bare hyggelig 😉

Takk. 

Anonymkode: a4119...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (21 timer siden):

Har du depresjon? Angst? Noen diagnoser?

Ja, ja og ja.

Anonymkode: d00ae...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, ja og ja.

Anonymkode: d00ae...d3c

Å være people pleaser og ikke ha respekt for seg selv kan komme av depresjon. Tar du antidepressiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Å være people pleaser og ikke ha respekt for seg selv kan komme av depresjon. Tar du antidepressiva?

Jeg tar Lamictal.

Anonymkode: d00ae...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar Lamictal.

Anonymkode: d00ae...d3c

Prøv antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (11 timer siden):

Prøv antidepressiva.

Jeg brukte det før.

Anonymkode: d00ae...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter grenser for meg selv, men dessverre er det ikke alltid andre respekterer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Everybody skrev (15 timer siden):

Å være people pleaser og ikke ha respekt for seg selv kan komme av depresjon.

Det kan også være en selvvalgt ideologi. Ihvertfall virker det slik ut fra hva mange av dem selv sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Det kan også være en selvvalgt ideologi. Ihvertfall virker det slik ut fra hva mange av dem selv sier.

Hvorfor er det en ideologi å være people pleaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...