Gå til innhold

Jeg er redd behandler og fastlege tenker jeg overdriver fordi at jeg ba om hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg opprettet tidligere en tråd her inne om mine akutte selvmordstanker som jeg fikk på onsdag. Jeg valgte derfor å be min nye behandler og fastlege om hjelp med en gang ettersom jeg ble så skremt og redd. Jeg fikk timer hos dem nå kommende onsdag og fredag. Men nå har heldigvis tankene roet seg da og ting er nesten tilbake til normalen.

Derfor så har jeg nå blitt redd for at kanskje både behandler og fastlege nå tenker at jeg overdrev siden jeg tok kontakt og ba om hjelp så fort? Jeg er veldig nervøs for hvordan timene med dem kommer til å gå. Men jeg må jo bare si det som det er nå da at jeg ikke lenger har selvmordstanker og at det gikk over av seg selv?  Noen tips til hvordan komme seg gjennom timen best mulig? Og hva burde jeg gjøre dersom jeg får en negativ reaksjon fra enten en av dem eller begge to?

Anonymkode: 24745...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg må jo bare si det som det er nå da at jeg ikke lenger har selvmordstanker og at det gikk over av seg selv?  Noen tips til hvordan komme seg gjennom timen best mulig? Og hva burde jeg gjøre dersom jeg får en negativ reaksjon fra enten en av dem eller begge to?

Ja, du får jo bare si det. Viktigere enn hvordan du tror de vil reagere er kanskje å få råd for hvordan du skal forholde deg neste gang det skjer? Du kan jo spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Ja, du får jo bare si det. Viktigere enn hvordan du tror de vil reagere er kanskje å få råd for hvordan du skal forholde deg neste gang det skjer? Du kan jo spørre?

Mener du jeg skal si at jeg er redd de tenker at jeg overdriver TIL dem? Ja, det var en god måte å vinkle det på da, å heller spørre hvordan jeg skal forholde meg til det neste gang det eventuelt skjer...

Anonymkode: 24745...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du jeg skal si at jeg er redd de tenker at jeg overdriver TIL dem? Ja, det var en god måte å vinkle det på da, å heller spørre hvordan jeg skal forholde meg til det neste gang det eventuelt skjer...

Anonymkode: 24745...81e

Mente at du får si det som det er at selvmordstankene gikk over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (1 minutt siden):

Mente at du får si det som det er at selvmordstankene gikk over. 

Åja, det ja. Da misforsto jeg. For jeg burde vel ikke si at jeg er bekymret for at de tenker jeg overdriver? Det ville vel bare blitt rart, eller?

Anonymkode: 24745...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja, det ja. Da misforsto jeg. For jeg burde vel ikke si at jeg er bekymret for at de tenker jeg overdriver? Det ville vel bare blitt rart, eller?

Anonymkode: 24745...81e

Vet ikke. Spørs kanskje hvilket forhold du har til dem og hva du føler du kan si og ikke si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Spørs kanskje hvilket forhold du har til dem og hva du føler du kan si og ikke si. 

Jeg burde kanskje ha ett nært forhold til dem for å si noe sånt vil jeg tenke? Behandler er så og si helt ny for meg og fastlegen kjenner jeg heller ikke spesielt godt. Har hatt han i 1 år men har kanskje bare vært der 4 ganger eller noe sånt. 

Anonymkode: 24745...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg burde kanskje ha ett nært forhold til dem for å si noe sånt vil jeg tenke? Behandler er så og si helt ny for meg og fastlegen kjenner jeg heller ikke spesielt godt. Har hatt han i 1 år men har kanskje bare vært der 4 ganger eller noe sånt. 

Anonymkode: 24745...81e

Igjen så vet jeg ikke. Kanskje du bare kan se hvordan det føles når du er der, og ta det derfra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg burde kanskje ha ett nært forhold til dem for å si noe sånt vil jeg tenke? Behandler er så og si helt ny for meg og fastlegen kjenner jeg heller ikke spesielt godt. Har hatt han i 1 år men har kanskje bare vært der 4 ganger eller noe sånt. 

Anonymkode: 24745...81e

Nei, de er behandlere for å hjelpe deg, og det er deres jobb å ivareta deg og dine vansker. Du kan si alt du føler og tenker fra første time. 
hva de tenker og lurer på skal du kaste bak deg. De jobber med slike ting hver dag og har nok opplevd verre ting. 
det eneste de tenker på er hvordan legge tilrette for å hjelpe deg best mulig. 
bare vær åpen og hvordan du har det og legg det i deres fang. De er fagfolk og skal kunne hjelpe 

Anonymkode: a164f...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne akutte selvmordstanker går gjerne over av seg selv, nå har du lært det og du har lært at du ikke trenger å kontakte behandlere og be om hastetime fordi sjansen for at problemet er mildere eller borte når timene finner sted, er veldig stor. Du får si dette og at du nå skjønner at du kan stå i det alene en annen gang. Det er ikke farlig å ha selvmordstanker. Det er farlig å ha detaljerte selvmordplaner med dato om kort tid. Det er noe annet.

Anonymkode: 5ef46...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, de er behandlere for å hjelpe deg, og det er deres jobb å ivareta deg og dine vansker. Du kan si alt du føler og tenker fra første time. 
hva de tenker og lurer på skal du kaste bak deg. De jobber med slike ting hver dag og har nok opplevd verre ting. 
det eneste de tenker på er hvordan legge tilrette for å hjelpe deg best mulig. 
bare vær åpen og hvordan du har det og legg det i deres fang. De er fagfolk og skal kunne hjelpe 

Anonymkode: a164f...63e

Alle med forbigående selvmordstanker kan ikke forvente akutt hjelp av lege og psykolog, da hadde helsetjenester kollapset. Det er ens eget ansvar å ta vare på egen helse inntil man er så syk at det ikke går, først da kan man forvente noe av helsevesenet 

Anonymkode: 5ef46...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (12 timer siden):

Igjen så vet jeg ikke. Kanskje du bare kan se hvordan det føles når du er der, og ta det derfra? 

Ja, det var en god ide så det skal jeg gjøre.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, de er behandlere for å hjelpe deg, og det er deres jobb å ivareta deg og dine vansker. Du kan si alt du føler og tenker fra første time. 
hva de tenker og lurer på skal du kaste bak deg. De jobber med slike ting hver dag og har nok opplevd verre ting. 
det eneste de tenker på er hvordan legge tilrette for å hjelpe deg best mulig. 
bare vær åpen og hvordan du har det og legg det i deres fang. De er fagfolk og skal kunne hjelpe 

Anonymkode: a164f...63e

Du har noen gode poeng der da. Jeg har det bare veldig vanskelig for å ikke bry meg om hva jeg tror andre tenker og dømmer meg for dessverre.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånne akutte selvmordstanker går gjerne over av seg selv, nå har du lært det og du har lært at du ikke trenger å kontakte behandlere og be om hastetime fordi sjansen for at problemet er mildere eller borte når timene finner sted, er veldig stor. Du får si dette og at du nå skjønner at du kan stå i det alene en annen gang. Det er ikke farlig å ha selvmordstanker. Det er farlig å ha detaljerte selvmordplaner med dato om kort tid. Det er noe annet.

Anonymkode: 5ef46...95e

Ja, jeg forstår. Det var vel mest det at jeg aldri hadde opplevd lignende før og at jeg opplevde tankene som veldig reelle som gjorde meg veldig skremt og som igjen kanskje gjorde at jeg overreagerte litt.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle med forbigående selvmordstanker kan ikke forvente akutt hjelp av lege og psykolog, da hadde helsetjenester kollapset. Det er ens eget ansvar å ta vare på egen helse inntil man er så syk at det ikke går, først da kan man forvente noe av helsevesenet 

Anonymkode: 5ef46...95e

Det forstår jeg godt. Men som jeg skrev i mitt svar til den andre Anonym over her så opplevde jeg tankene som veldig reelle og skumle noe som gjorde at jeg valgte å be om hjelp fortest mulig.

Anonymkode: 24745...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle med forbigående selvmordstanker kan ikke forvente akutt hjelp av lege og psykolog, da hadde helsetjenester kollapset. Det er ens eget ansvar å ta vare på egen helse inntil man er så syk at det ikke går, først da kan man forvente noe av helsevesenet 

Anonymkode: 5ef46...95e

Ikke enig med deg. Om folk sliter så er det riktig å kontakte helsevesenet når en føler behov for det. 
Det handler om forebygging. blir man så syk at man ikke klarer å ivareta seg selv kan det bli kritisk, og det vil de jo unngå. 
Er man i tvil søk hjelp, så er det opp til helse hva de gjør. 
ts kan få råd og veiledning av helse hva hun skal gjøre når hun opplever akutt selvmordstanker. 
det er 2 personer i Norge hver dag som tar livet sitt utifra statistikken, og mange tør ikke be om hjelp. 
Så kjære ts, be om hjelp når du føler du trenger det! Du skal ikke tenke på at helse systemet kollapser fordi du ber om hjelp. 
Du har rett på hjelp når du trenger det 

Anonymkode: a164f...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...