Gå til innhold

Medisin spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes ikke medisiner bør diskuteres her inne. Da råd folk gir ikke er faglige og ikke er leger. 
Det som fungerer for en kan være skadelig for en annen. 
tenker folk må diskutere med legen sin når det gjelder medisiner. 
I tråden der ei spør om sobril og alkohol er farlig får hun ulike svar. 
Følger ts svarene hun får kan det være livsfarlig. 
anbefaler å lese pakningsvedlegg på utskrevne resepter, og spør lege om det er noe en lurer på. Eller Google det. 
 

Anonymkode: bde19...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg synes ikke medisiner bør diskuteres her inne. Da råd folk gir ikke er faglige og ikke er leger. 
Det som fungerer for en kan være skadelig for en annen. 
tenker folk må diskutere med legen sin når det gjelder medisiner. 
I tråden der ei spør om sobril og alkohol er farlig får hun ulike svar. 
Følger ts svarene hun får kan det være livsfarlig. 
anbefaler å lese pakningsvedlegg på utskrevne resepter, og spør lege om det er noe en lurer på. Eller Google det. 
 

Anonymkode: bde19...d6b

Vel, nå er det jo legen i rl som skriver ut medisiner da. Om en får aldri så mange råd om medisiner her eller andre steder, er det ikke sånn at man bare kan gå på apoteket og hente ut det som blir foreslått og begynne å bruke det. Det er jo personens egen lege som avgjør hva som skrives ut. Så ser derfor ikke at forslag og råd om medisiner kan være skadelig for noen. Man kan nevne de råd og forslag man får ovenfor egen lege, men det er ikke noe automatikk i at en da vil få det utskrevet. Det er alltid legen som har siste ordet.

Doseanbefalinger derimot, det kan være skadelig, og er ikke lov her inne. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke medisiner bør diskuteres her inne. Da råd folk gir ikke er faglige og ikke er leger. 
Det som fungerer for en kan være skadelig for en annen. 
tenker folk må diskutere med legen sin når det gjelder medisiner. 
I tråden der ei spør om sobril og alkohol er farlig får hun ulike svar. 
Følger ts svarene hun får kan det være livsfarlig. 
anbefaler å lese pakningsvedlegg på utskrevne resepter, og spør lege om det er noe en lurer på. Eller Google det. 
 

Anonymkode: bde19...d6b

Ingen svar gitt i den tråden kan føre til livsfare. Alle som spør her skjønner at en ikke skal ta 50 tabl Sobril og drikke en hel flaske brennevin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123

Det må være helt greit å spørre om medisin bruk..Alle vet når noen får feil råd. Folk er fornuftige. Og tar ingen sjanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Google det

Jeg vil si det er langt bedre å spørre her inne enn å google. 

Så får man heller bruke litt kildekritikk i svarene. Et svar fra f.eks Frosken eller Nachnoo har gjerne litt bedre kredibilitet enn en del av de anonyme brukerne (no offense). 

Angående alkohol og Sobril: Jeg synes det viktigste aspektet her er at hvis man har en behandlingskrevende angstlidelse, som er såpass dårlig behandlet at man trenger benzo, så er alkohol en dårlig ide. Men det er f.eks ikke farlig hvis man tar en lav dose Sobril mot flyskrekk å ta ETT glass vin på flyet. Om det er noe lurt, er en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne et annet eksempel: Hvordan folk reagerer på alkohol sammen med medisiner er individuelt, og man kan ikke generalisere.

Jeg f.eks - bruker AD mot en angstlidelse som nå er velbehandlet. Jeg har ingen problemer med å drikke alkohol sammen med dette - selv om jeg passer på å ikke drikke meg sanseløst full. Men til sammenligning, en tidligere bruker her inne som dessverre nå har gått bort, skrev at han ble fullstendig gal av å drikke alkohol sammen med Zoloft - mistet all fornuft og gjorde veldig dumme ting og husket ingenting dagen etter. Det er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80

Jeg opplever det motsatte, at folk flest ikke er fornuftige eller spesielt smarte i sine valg. Derfor er Forum godt å ha, for å sparre med andre når man tenker høyt.

Før noen tar seg nær av det jeg skriver, så vil jeg nevne meg selv. Da jeg var dårlig forrige sommer og skrev første innlegg her inne, var jeg ikke spesielt oppegående mentalt. Jeg holdt på å ta livet av meg selv, og orket ikke ta noen fornuftige valg. Skrev her, og fikk råd jeg fulgte opp.

Så jeg er sterk uenig med TS, doser er ikke lov å diskutere - men vi er nødt til å åpne opp for å både gi og motta hjelp og råd til tider vi ikke har kapasitet selv  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (4 timer siden):

Jeg vil si det er langt bedre å spørre her inne enn å google. 

Så får man heller bruke litt kildekritikk i svarene. Et svar fra f.eks Frosken eller Nachnoo har gjerne litt bedre kredibilitet enn en del av de anonyme brukerne (no offense). 

Angående alkohol og Sobril: Jeg synes det viktigste aspektet her er at hvis man har en behandlingskrevende angstlidelse, som er såpass dårlig behandlet at man trenger benzo, så er alkohol en dårlig ide. Men det er f.eks ikke farlig hvis man tar en lav dose Sobril mot flyskrekk å ta ETT glass vin på flyet. Om det er noe lurt, er en annen sak. 

Hvorfor har disse bedre kredibilitet, det er mange som skriver med nick

Anonymkode: 90bd7...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har disse bedre kredibilitet, det er mange som skriver med nick

Anonymkode: 90bd7...296

De har en utvidet kunnskap om mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

De har en utvidet kunnskap om mye. 

Det er det mange med nick som har, syns ikke det er noe spesielt med de som nevnes.

Anonymkode: 90bd7...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det mange med nick som har, syns ikke det er noe spesielt med de som nevnes.

Anonymkode: 90bd7...296

 Nei men da syns ikke du det og så styrer du dine valg ut fra dine perspektiv 

Anonymkode: c34a4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 Nei men da syns ikke du det og så styrer du dine valg ut fra dine perspektiv 

Anonymkode: c34a4...13a

Ja gjør ikke alle det

Anonymkode: 90bd7...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja gjør ikke alle det

Anonymkode: 90bd7...296

Alle som tar dårlige valg gjør gjerne det😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Alle som tar dårlige valg gjør gjerne det😉

Gjør ikke de som tar fornuftige valg også det 😎

Anonymkode: 90bd7...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjør ikke de som tar fornuftige valg også det 😎

Anonymkode: 90bd7...296

Da har man vel mer analytisk/ utvidet personlighet mener jeg. Men kan jo fort hende at det er som du sier😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det fra begge sider. For noen kan det være nyttig å høre om andres bivirkninger, og anbefalinger. Jeg ser absolutt den. 
på den andre siden kan det som funker for noen være skadelig for andre. 
Leger sier sobril i en avgrenset periode, mens her inne kan folk skrive at sobril ikke er vanedannende, fordi folk har ulik toleranse for avhengighet. Dette kan være skummelt. 
Jeg er en av de som ikke blir avhengig av medisin, mens naboen kan bli det. 
mange er oppegående nok, men det er også de som ikke er det. 
men ser begge sidene 

Anonymkode: bde19...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor har disse bedre kredibilitet, det er mange som skriver med nick

Anonymkode: 90bd7...296

Enig de har ikke bedre svar. Andre er like bra. Folk gjør så godt de kan. Fint å få luftet tanker om medisinbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt supert at man kan diskutere medisiner her. Jeg har lært masse og det gjør det enklere å ta bevisste valg i samråd med lege. De rekker jo bare å gi litt generell og stikkordspreget informasjon i timene og det er veldig nyttig å høre ulike erfaringer og perspektiver. Så kan man delta aktivt i egen behandling. Tipper en større bevissthet rundt medisiner og virkning og bivirkninger kan bidra til mer kunnskap, mindre gjetting, og et større eierskap til egen behandling. Tipper det også gir bedre etterlevelse. Vinn-vinn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor har disse bedre kredibilitet, det er mange som skriver med nick

Anonymkode: 90bd7...296

Enig de har ikke bedre svar. Andre er like bra. Folk gjør så godt de kan. Fint å få luftet tanker om medisinbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123

Hos legen får du max. 10 minutter, da får du ikke spurt om det du lurer på. De har det alt for travelt som pasient er du ikke prioritert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...