Gå til innhold

Stemmer det virkelig at man ikke lenger har taushetsplikt når man slutter i jobben?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stemmer det virkelig at man ikke lenger har taushetsplikt når man slutter i jobben? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har opplevd at en kompis av en kompis har sagt en ting jeg selv tenker bryter med taushetsplikten også sier han etterpå til slutt i setningen at han ikke bryr seg om at han bryter taushetsplikten siden han ikke jobber innen helse lengre (han valgte å slutte i jobben og jobber nå i matbutikk). Jeg tenker jo at når han selv sier uoppfordret at han ikke bryr seg om taushetsplikten, så har han tydelig forståelse for at det han deler bryter med taushetsplikten? Nå har jeg ikke  satt meg så nøye inn i taushetsplikten men jeg trodde den alltid var gjeldende? Det er jo ikke sensitive personopplysninger han har sagt kanskje, men har navngitt en person. 

Anonymkode: 87685...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Der ga du meg noe å tenke på. Jeg har trodd at man tar tausheten med seg i graven og at folk i slike jobber var klar over alvorlighetsgraden. 

Det er vel akkurat som mennesker ellers. Man har tette venninner og forteller hverandre "alt" når forholdet er som best; gjelder dette vennskapelige taushetsløftet bare så lenge en er venninner/venner? Er at fritt vilt å sirkulere etter noen år når en har fått nye venninner/venner? 😞 

Anonymkode: b78a3...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der ga du meg noe å tenke på. Jeg har trodd at man tar tausheten med seg i graven og at folk i slike jobber var klar over alvorlighetsgraden. 

Det er vel akkurat som mennesker ellers. Man har tette venninner og forteller hverandre "alt" når forholdet er som best; gjelder dette vennskapelige taushetsløftet bare så lenge en er venninner/venner? Er at fritt vilt å sirkulere etter noen år når en har fått nye venninner/venner? 😞 

Anonymkode: b78a3...b4f

Det trodde jeg også, at taushetsplikten gjelder livet ut. Og jeg tror også at det faktisk er slik, og at denne kompisen av min kompis bare har misforstått helt når han tror at taushetsplikten ikke gjelder fordi han ikke lenger jobber der? Det gir i alle fall ikke mening at man kan ha en jobb der man er pålagt taushetsplikt også kan man gå rundt og dele den informasjonen en vil etter å ha sluttet i jobben uten konsekvenser etterpå.

Jeg tenker at informasjon som går under taushetsplikt ikke er lov å dele uansett hvor gode venner eller familie en er. Der er vel noe som heter opplysningsplikt som overgår taushetsplikten, men da skal det jo bare gjelde at man deler informasjon til den som MÅ ha dette som f.eks politi, barnevern eller annet helsepersonell i saker der en tenker at personen f.eks har gjort alvorlig lovbrudd, at barn blir utsatt for omsorgssvikt eller at det er fare for personens liv og helse. 

Anonymkode: 87685...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer det virkelig at man ikke lenger har taushetsplikt når man slutter i jobben? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har opplevd at en kompis av en kompis har sagt en ting jeg selv tenker bryter med taushetsplikten også sier han etterpå til slutt i setningen at han ikke bryr seg om at han bryter taushetsplikten siden han ikke jobber innen helse lengre (han valgte å slutte i jobben og jobber nå i matbutikk). Jeg tenker jo at når han selv sier uoppfordret at han ikke bryr seg om taushetsplikten, så har han tydelig forståelse for at det han deler bryter med taushetsplikten? Nå har jeg ikke  satt meg så nøye inn i taushetsplikten men jeg trodde den alltid var gjeldende? Det er jo ikke sensitive personopplysninger han har sagt kanskje, men har navngitt en person. 

Anonymkode: 87685...bfe

Det gjør den, her fra Jusinfo:

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre”. Taushetsplikten gjelder uavhengig av hvilken utdanning en har, eller hvilke oppgaver som utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har taushetsplikt i forhold til tidligere arbeidsgivere når det gjelder forretningshemmeligheter og konfidensiell informasjon. Hvor grensen for dette kan jo diskuteres. Ellers står det gjerne noe om dette i arbeidsavtalen som ble signert da man begynte i stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Det sier seg selv at man har taushetsplikt selv om man ikke jobber der mer. 
Skal en psykolog liksom bruke mot noen alt h*n har fått vite om noen når h*n ikke lenger er psykolog? 
Nei. Det er ren logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har taushetsplikt 80 år etter avsluttet arbeidsforhold 

Anonymkode: c918f...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...