Gå til innhold

Hva legger du i et "uverdig liv"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser noen skriver det. Hva betyr det?

Anonymkode: d5262...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er veldig individuelt. Jeg synes ikke noen liv er uverdige, men jeg forstår at mange liv er svært vanskelige. Og folk kan leve i uverdige forhold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Når man lever uten at noen mål noengang blir oppnådd, og når dagene er tomme og/ eller vanskelige samtidig som man er usynlig når en ønsker å bli sett og ikke har noe man ønsker- da skjønner jeg at det kan føles uverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
psykedeliker skrev (27 minutter siden):

Jeg bruker ikke denslags begreper.

Andre gjør jo det. Så spørsmålet var vel hva vi tenker at de mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må være opptil hver enkelt og bedømme om de lever et uverdig liv. Det jeg ser på som et uverdig liv behøver ikke å være det for andre

Anonymkode: f92a4...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et liv som ikke er verdt å leve. Vi er sosiale skapninger fra naturens side og alt vi vil er å formere oss. Derfor vil det være ganske dårlig liv om man har psykiske lidelser som gjør at man isolerer seg f. Eks psykoselidelser, depresjon, angst eller bare dårlig selvbilde sånn at man blir levende hele livet uten å få noen kjæreste eller barn. Topp det med ingen venner samt å sitte i en kald og trekkfugl trygdekjeller fordi du ikke har råd til annet som ufør. 

Og nå mens alle andre normale personer er ute i solen og koser seg bader og spiser is så kommer du deg ikke ut pga de psykiske lidelsene. Det er dette som kalles et uverdig liv når det er slik over flere år. 

Anonymkode: c38d7...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må være opptil hver enkelt og bedømme om de lever et uverdig liv. Det jeg ser på som et uverdig liv behøver ikke å være det for andre

Anonymkode: f92a4...3fb

Dette her er jeg veldig enig i. For å utdype så følte jeg at jeg levde ett uverdig liv da jeg var veldig syk. Hadde ingenting jeg følte gav livet mitt meining. Ingen jobb, ingen hobbyer, ingen venner, nesten ikke kontakt med familie og i begynnelsen var jeg så syk at jeg nesten ikke bevegde meg og jeg snakket heller ingenting (ikke ett bevisst valg, jeg var bare så dårlig at jeg mistet tale). 

Anonymkode: 0e3a2...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir- skrev (2 timer siden):

Andre gjør jo det. Så spørsmålet var vel hva vi tenker at de mener..

Ja riktig, og når hver og én kan legge sin subjektive mening i begreper gir ikke lengre begrepene noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Det er uverdig at eldre ikke får nok mat, ligger lenge i egen avføring eller ikke blir dusjet på ukevis.

Ellers synes jeg det er et ganske svevende begrep som blir brukt litt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Et liv som ikke er verdt å leve. Vi er sosiale skapninger fra naturens side og alt vi vil er å formere oss. Derfor vil det være ganske dårlig liv om man har psykiske lidelser som gjør at man isolerer seg f. Eks psykoselidelser, depresjon, angst eller bare dårlig selvbilde sånn at man blir levende hele livet uten å få noen kjæreste eller barn. Topp det med ingen venner samt å sitte i en kald og trekkfugl trygdekjeller fordi du ikke har råd til annet som ufør. 

Anonymkode: c38d7...79c

Kald og trekkful trygdekjeller, er det vanlig?

Anonymkode: 2c200...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Tenk på de som kan leve livet i luksus uten noe som helst motgang med alt servert på sølvfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Tenk på de som kan leve livet i luksus uten noe som helst motgang med alt servert på sølvfat.

Jeg tror ikke det finnes noen mennesker som aldri møter noe som helst motgang i livet. 

Anonymkode: 0e3a2...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tror ikke det finnes noen mennesker som aldri møter noe som helst motgang i livet. 

Anonymkode: 0e3a2...e27

Vi snakker ikke om vanlige hverdagsproblemer av typen slått opp med typen, får ikke dratt til Syden i år eller kranglet med venninna.. Her snakker vi om seriøse problemer. 

Anonymkode: c38d7...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Everybody skrev (8 timer siden):

Tenk på de som kan leve livet i luksus uten noe som helst motgang med alt servert på sølvfat.

De finnes ikke.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg og tenker på eldre som ligger hjemme alene med full bleie hele dagen, ellers tenker jeg på ALS pasienter. Det ser skikkelig tøft ut men selv de finner mening med livet, f.eks mann og barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er et uverdig liv hvis du ikke lever livet etter hvordan du selv vil. Alt etter verdier, til hva du vil oppnå å oppleve. Feks er det et uverdig liv for meg å være stuck i noe, f.eks et dårlig forhold fordi jeg ikke har råd til å forlate mannen.

Anonymkode: 8fcb5...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Et liv som ikke er verdt å leve. Vi er sosiale skapninger fra naturens side og alt vi vil er å formere oss. Derfor vil det være ganske dårlig liv om man har psykiske lidelser som gjør at man isolerer seg f. Eks psykoselidelser, depresjon, angst eller bare dårlig selvbilde sånn at man blir levende hele livet uten å få noen kjæreste eller barn. Topp det med ingen venner samt å sitte i en kald og trekkfugl trygdekjeller fordi du ikke har råd til annet som ufør. 

Og nå mens alle andre normale personer er ute i solen og koser seg bader og spiser is så kommer du deg ikke ut pga de psykiske lidelsene. Det er dette som kalles et uverdig liv når det er slik over flere år. 

Anonymkode: c38d7...79c

Mye av det du skriver her er jeg uenig i og for meg ville dette blitt et uverdig liv. Du beskriver her samfunnets ideal, men ikke mitt, eller menneskers. Å følge samfunnet/flokken er ikke et ideal for meg.

Anonymkode: 8fcb5...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Noen er født med egenskaper som gjør det lettere å få et bra liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...