Gå til innhold

Er det bare jeg som strever enormt med å være pasient


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I terapi? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å uttrykke seg og få satt ord på det som er vanskelig. Jeg er håpløs! 

Anonymkode: d65d4...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skriv det ned i stikkord da? 

Anonymkode: 487e8...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja vi er mange som er nervevrak :)

Anonymkode: c82ed...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det slik da jeg begynte i terapi og de første årene som fulgte. Jeg løste det ved å skrive mye. Noe leverte jeg også til behandlere så de kunne lese det i stedet for at jeg skulle si det muntlig, for for meg var det mye lettere å formulere seg skriftlig enn muntlig. Etter noen år ble jeg også lettere for meg å uttrykke meg muntlig og nå som jeg har gått i terapi i ganske mange år så føler jeg stort sett at jeg klarer å sette ord på det jeg ønsker muntlig med en gang. 

Anonymkode: 26246...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde det slik da jeg begynte i terapi og de første årene som fulgte. Jeg løste det ved å skrive mye. Noe leverte jeg også til behandlere så de kunne lese det i stedet for at jeg skulle si det muntlig, for for meg var det mye lettere å formulere seg skriftlig enn muntlig. Etter noen år ble jeg også lettere for meg å uttrykke meg muntlig og nå som jeg har gått i terapi i ganske mange år så føler jeg stort sett at jeg klarer å sette ord på det jeg ønsker muntlig med en gang. 

Anonymkode: 26246...192

Så flott å høre og takk for tips.

Anonymkode: d65d4...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I terapi? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å uttrykke seg og få satt ord på det som er vanskelig. Jeg er håpløs! 

Anonymkode: d65d4...bfd

Nei det er ikke alle som kommer igjennom nåløyet. Dermed må en punge ut privat. Jeg går ukentlig til behandling og betaler 3000 hver gang. Da kan du jo gange det med 6 mnd så ser du hva vi som ikke kommer igjennom nåløyet må betale for å bli frisk 😭

Anonymkode: f7e5c...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det er ikke alle som kommer igjennom nåløyet. Dermed må en punge ut privat. Jeg går ukentlig til behandling og betaler 3000 hver gang. Da kan du jo gange det med 6 mnd så ser du hva vi som ikke kommer igjennom nåløyet må betale for å bli frisk 😭

Anonymkode: f7e5c...95d

3000 kr per gang? Har du dobbelt timer da eller? Hvis ikke var det veldig dyrt, vanlig pris per time privat er jo stort sett rundt 1500 kr?

Anonymkode: 26246...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da kan du jo gange det med 6 mnd så ser du hva vi som ikke kommer igjennom nåløyet må betale for å bli frisk 😭

Kommer man ikke "gjennom nåløyet" kan man jo heller bli uføretrygdet og dermed bli en utgift for samfunnet isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja vi er mange som er nervevrak :)

Anonymkode: c82ed...db8

Hvordan opplever du terapien?

Anonymkode: d65d4...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (5 timer siden):

Tar du medisiner som demper angsten?

AP og Litium.

Anonymkode: d65d4...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I terapi? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å uttrykke seg og få satt ord på det som er vanskelig. Jeg er håpløs! 

Anonymkode: d65d4...bfd

Det som fungerer aller dårligst i en terapisituasjon, er å tenke at en er håpløs. Hadde du tenkt tilsvarende om det gjaldt en annen pasient du ser på venterommet?

 

Jeg har selv nå opplevt et halvt års tid med lite fremgang i terapien. Det har vært fortvilende og det er lett å bebreide seg selv. Men desto viktigere er det å lete etter en løsning for hvordan du kan komme videre i terapien. Enten det skjer med å levere noen stikkord, at du selv støtter deg til stikkord, leverer noen avsnitt til terapeuten som h*n leser enten inni seg eller høyt, som du kan lese høyt etc. Mulighetene er mange.

 

Det som også var viktig for min del, er å være åpen overfor terapeuten om hvorfor det kan være vanskelig å si/svare på noe. Som jeg sa til min terapeut, "gir tausheten mange typer svar". Når han vet det, kan han gripe tak i tausheten og føre samtalen videre. "Hvorfor er det vanskelig å svare nå?" Gi terapeuten nok verktøy til å kunne være din guide videre i prosessen når du selv står fast. Det er derfor terapeuten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Det som fungerer aller dårligst i en terapisituasjon, er å tenke at en er håpløs. Hadde du tenkt tilsvarende om det gjaldt en annen pasient du ser på venterommet?

 

Jeg har selv nå opplevt et halvt års tid med lite fremgang i terapien. Det har vært fortvilende og det er lett å bebreide seg selv. Men desto viktigere er det å lete etter en løsning for hvordan du kan komme videre i terapien. Enten det skjer med å levere noen stikkord, at du selv støtter deg til stikkord, leverer noen avsnitt til terapeuten som h*n leser enten inni seg eller høyt, som du kan lese høyt etc. Mulighetene er mange.

 

Det som også var viktig for min del, er å være åpen overfor terapeuten om hvorfor det kan være vanskelig å si/svare på noe. Som jeg sa til min terapeut, "gir tausheten mange typer svar". Når han vet det, kan han gripe tak i tausheten og føre samtalen videre. "Hvorfor er det vanskelig å svare nå?" Gi terapeuten nok verktøy til å kunne være din guide videre i prosessen når du selv står fast. Det er derfor terapeuten er der.

Jeg har tenkt det mange ganger før, og sier det til deg nå: det høres ut som du har en fantastisk behandler som virkelig er engasjert, lytter til deg og samarbeider godt med deg. Dere er på lag og jobber sammen. Han tar tak ved å gripe tak i deg der du står fast og stiller spørsmål som får deg til å undre og tenke over ting sånn at det løsner og dere kan jobbe videre. Og så gjør du din del. Jeg skjønner godt at det er en fryd å ha deg som pasient :) 

Anonymkode: 0959f...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...