Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått stillet diagnosen prostatakreft. Åpenbart på et meget tidlig stadium. Av 24 vevsprøver vist 3 kreftceller. PSA har utviklet seg svært ugunstig, fra 7,5 til 11,2 på 4 mnd. Ration har vist en tilsvarende ugunstig utvikling.

Jeg har hjerteproblemer og bruker blodtrykksreduserende og kolestrolnedsettende medisiner.

Jeg er 58 år gammel.

Legen ga meg 2 alternativ, strålebehandling eller operasjon. Operasjon ble anbefalt.

Jeg har blitt fortalt av andre at operasjon har mange svært ugunstige bivirkninger, bl.a. urinlekkasje. Det har av andre blitt anbefalt meg å ta strålebehandling.

Jeg føler meg selv svært usikker på hva slags behandling som er å foretrekke, og søker derfor råd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48278-prostata-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Legen har vel nettopp gitt deg de to alternativene fordi ingen med sikkerhet kan vite hva som er den beste behandlingen. Komplikasjonene med operasjon er at nokså mange (kanskje opp i mot 30%) får en lett urinlekkasje - dråpelekkasje ved anstrengelser. Noen ganske få, vil få en alvorlig urinlekkasje. Da er det mulig senere å operere inn et "lukkeprotese" som settes inn rundt urinrøret og som styres med en pumpe som ligger under huden i pungen. Den andre viktige bivirkningen av operasjon, er at det er nokså stor sjanse for at ereksjonsevnen blir nedsatt - dette rammer rundt 60%. Dette kan motvirkes med tabletter eller sprøyter. Når man setter i gang behandling tidlig, er det større sjanse for at dette kan bedre seg og bli normalt.

Når det gjelder strålebehandling, kan det også ha bivirkninger på samme måte, men ikke så ofte. En del kan få en veldig irritabel blære så de må fly ofte på toalettet, men dette går oftest over etter en periode.

Det viktigste er vel tross alt å bli frisk, og det kan ingen si med sikkerhet hva som er best. Hjertesykdommer og andre sykdommer som gjør at risikoen ved operasjon er stor, taler for strålebehandling. Men jeg synes du bør ha en ny runde med legen din - det er antagelig enkelte forhold som gjør at han kanskje vil anbefale det ene fremfor det andre akkurat hos deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48278-prostata-kreft/#findComment-188682
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...