Gå til innhold

Hvis man absolutt har bestemt seg for å få en diagnose så er det vel ikke noe problem å få den på feil grunnlag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

F. Eks hvis man selv mener man har adhd og har vært i utredning for dette, men der dps har ment at man ikke har den. Da er det vel ikke noe problem å be om en second opinion og når du da blir utredet neste gang overdrive litt ekstra på de symptomene du vet har med adhd å gjøre for så å få en diagnose man egentlig ikke har? 

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter

Tror ikke det er så lett. Men hvorfor skulle noen ville ha en diagnose de ikke har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det er så lett. Men hvorfor skulle noen ville ha en diagnose de ikke har? 

Jeg har hørt om flere som forsøker få ADHD for å få tilgang på f.eks ritalin som de kan selge videre eller misbruke selv. Men i forhold til andre diagnoser ser jeg heller ikke hvorfor en skulle lyve for å få diagnoser en ikke har.

Anonymkode: c041b...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hørt om flere som forsøker få ADHD for å få tilgang på f.eks ritalin som de kan selge videre eller misbruke selv. Men i forhold til andre diagnoser ser jeg heller ikke hvorfor en skulle lyve for å få diagnoser en ikke har.

Anonymkode: c041b...025

Ja det er sant det angående å få slike medisiner. Men vil ikke tro det er en høy andel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Ja det er sant det angående å få slike medisiner. Men vil ikke tro det er en høy andel?

Jeg tror nok det er få ja. Jeg aner egentlig ikke noe om det, har bare sett ett par tråder inne på Freakforum når jeg brukte være der litt om hvordan en kan forsøke lure til seg diagnose og medisiner. Men det er nok ikke lett å lure en behandler som utreder en da, selv hvor mye en leser seg opp på diagnose og ser gjennom testene som blir brukt på forhånd vil jeg tro man stort sett blir avslørt?

Og i en ADHD utredning f.eks vil det jo stort sett også bli gjort intervju med foreldre eller andre som kjente en i oppveksten også, så da vil jo en bli avslørt der dersom en skulle lyve om ting relatert til det. Så klart, det er jo sikkert ikke helt umulig å lese seg opp og klare å få en diagnose når man i realiteten er helt frisk. Det er jo sikkert folk som har klart det også, men jeg vil nok tro at det er veldig få som forsøker på dette i utgangspunktet og enda færre som faktisk klarer det.

Anonymkode: c041b...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror nok det er få ja. Jeg aner egentlig ikke noe om det, har bare sett ett par tråder inne på Freakforum når jeg brukte være der litt om hvordan en kan forsøke lure til seg diagnose og medisiner. Men det er nok ikke lett å lure en behandler som utreder en da, selv hvor mye en leser seg opp på diagnose og ser gjennom testene som blir brukt på forhånd vil jeg tro man stort sett blir avslørt?

Og i en ADHD utredning f.eks vil det jo stort sett også bli gjort intervju med foreldre eller andre som kjente en i oppveksten også, så da vil jo en bli avslørt der dersom en skulle lyve om ting relatert til det. Så klart, det er jo sikkert ikke helt umulig å lese seg opp og klare å få en diagnose når man i realiteten er helt frisk. Det er jo sikkert folk som har klart det også, men jeg vil nok tro at det er veldig få som forsøker på dette i utgangspunktet og enda færre som faktisk klarer det.

Anonymkode: c041b...025

Ja ser for meg at de fleste ikke klarer å lure utreder. Utreder er jo tross alt bevisst på at noen vil ha medisiner de ikke trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nachnoo

Det er alltid en risiko for at noen klarer å utnytte systemet. Men jeg foretrekker heller at noen få får det uten å ha sykdommen heller enn at noen som har sykdommen ikke får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (58 minutter siden):

Tror ikke det er så lett. Men hvorfor skulle noen ville ha en diagnose de ikke har? 

Fordi de selv føler de har den. Eller de vil ha en forklaring på problemer de har (som egentlig kanskje er helt normale ting alle opplever) 

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de selv føler de har den. Eller de vil ha en forklaring på problemer de har (som egentlig kanskje er helt normale ting alle opplever) 

Anonymkode: 51e9e...e49

Ja, men da tror de jo de har den. Jeg tenkte på hvem vil med vilje jukse seg til en diagnose de vet de ikke har. Bortsett fra å få medisiner de kan ruse seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (53 minutter siden):

Ja det er sant det angående å få slike medisiner. Men vil ikke tro det er en høy andel?

Jeg vet om folk som har løyet angående symptomer barnet sitt har og så senere tatt ritalinen som barnet har fått utskrevet og brukt til eget bruk for å ruse seg på. Det er mye jævlig folk ute

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi de selv føler de har den. Eller de vil ha en forklaring på problemer de har (som egentlig kanskje er helt normale ting alle opplever) 

Anonymkode: 51e9e...e49

Hvis noen føler at de har autisme eller ADHD etter å ha sett på tik tok og får en privat psykiater (nevropsykolog?) til å sette diagnose bare for at de skal få en forklaring på sine problemer, så ser jeg ikke helt det store problemet. Det er kanskje litt kjipt for de som faktisk har diagnosen(e) at den blir slengt rundt på tynt grunnlag, men stort sett regner jeg med at folk ikke klarer å lure til seg en diagnose de ikke har. Så da blir ikke problemet så stort likevel.

Og hvis noen opplever «helt normale ting» men som likevel føles som et problem, og ADHD-medisiner hjelper, vel, da hadde den diagnosen kanskje noe for seg likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om folk som har løyet angående symptomer barnet sitt har og så senere tatt ritalinen som barnet har fått utskrevet og brukt til eget bruk for å ruse seg på. Det er mye jævlig folk ute

Anonymkode: 51e9e...e49

Ja det er ganske lavmål. Og sikkert ulovlig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja, men da tror de jo de har den. Jeg tenkte på hvem vil med vilje jukse seg til en diagnose de vet de ikke har. Bortsett fra å få medisiner de kan ruse seg på. 

Det jeg snakker om er at mange blir helt opphengte i f. Eks å få en adhd diagnose. Dette ser man på tiktok og man kan jo bli utrolig provosert når de ikke blir fornøyde med første utredningen som viste at de ikke hadde den og for så å gå til en annen og da mest sannsynlig lyve på litt og endre symptomer til hva de vet er symptomer på adhd. Det var dette jeg snakket om. Har ikke adhd kun fordi man har litt konsentrasjonsvansker

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg snakker om er at mange blir helt opphengte i f. Eks å få en adhd diagnose. Dette ser man på tiktok og man kan jo bli utrolig provosert når de ikke blir fornøyde med første utredningen som viste at de ikke hadde den og for så å gå til en annen og da mest sannsynlig lyve på litt og endre symptomer til hva de vet er symptomer på adhd. Det var dette jeg snakket om. Har ikke adhd kun fordi man har litt konsentrasjonsvansker

Anonymkode: 51e9e...e49

Nei det er sant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje ned adhd og depresjon. Andre diagnoser som mani og schizofreni mm kan man ikke ljuge på seg

Anonymkode: 84c8d...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje ned adhd og depresjon. Andre diagnoser som mani og schizofreni mm kan man ikke ljuge på seg

Anonymkode: 84c8d...887

Tipper en erfaren psykiater kunne simulert ganske godt en liten stund i hvert fall.

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det jeg snakker om er at mange blir helt opphengte i f. Eks å få en adhd diagnose. Dette ser man på tiktok og man kan jo bli utrolig provosert når de ikke blir fornøyde med første utredningen som viste at de ikke hadde den og for så å gå til en annen og da mest sannsynlig lyve på litt og endre symptomer til hva de vet er symptomer på adhd. Det var dette jeg snakket om. Har ikke adhd kun fordi man har litt konsentrasjonsvansker

Anonymkode: 51e9e...e49

Men hva så om noen klarer å lure til seg en diagnose fordi de har sett det på tik tok. Er det så farlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje ned adhd og depresjon. Andre diagnoser som mani og schizofreni mm kan man ikke ljuge på seg

Anonymkode: 84c8d...887

Det varierer VELDIG på psykologen som utreder deg. Man kan gå til 5 forskjellige psykologer og få 5 forskjellige diagnoser selvom du sier de samme ting. Fordi de vurderer ting forskjellig utifra en egen erfaring og hva de liker å jobbe med. 

Anonymkode: 51e9e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det varierer VELDIG på psykologen som utreder deg. Man kan gå til 5 forskjellige psykologer og få 5 forskjellige diagnoser selvom du sier de samme ting. Fordi de vurderer ting forskjellig utifra en egen erfaring og hva de liker å jobbe med. 

Anonymkode: 51e9e...e49

Nei det stemmer såklart ikke. Psykologer er profesjonelle og vurderer ut fra nedfelte vurderingskriterier, ikke egne følelser 

Anonymkode: 84c8d...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det stemmer såklart ikke. Psykologer er profesjonelle og vurderer ut fra nedfelte vurderingskriterier, ikke egne følelser 

Anonymkode: 84c8d...887

Dette er litt naivt å tro. Det er langt fra så objektivt eller en sikker vitenskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (2 minutter siden):

Dette er litt naivt å tro. Det er langt fra så objektivt eller en sikker vitenskap. 

Enda mer naivt å tro at psykologer velger diagnoser etter egne interesser. De diagnostiserer ut fra utredningsverktøy og manualer. En mani er en mani uansett hva psykologen har som hobby. En manisk pasient får selvsagt ikke diagnose adhd fordi psykologen er interessert i emnet, nåe pasienten oppfyller kriteriene til mani 

Anonymkode: 84c8d...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...