Gå til innhold

Økt angst ved solnedgang


Angstlei

Anbefalte innlegg

Angstlei

Har begynt å få kraftig angst hver kveld ved solnedgang, skjønner ikke helt hvorfor.
Har endret mye i livet etter jeg kom tilbake til Oslo og er mye ute på dagtid, fontenehuset, sykling mm. Før var jeg inne nesten hele dagen.
Er det kanskje logisk at jeg får angst da dagen er ferdig og jeg sitter alene. Har ikke vært vant å være mye alene før all driten skjedde i Kongsvinger. Kjenner jeg savner å mennesker rundt meg på kvelden, tror dere dette er noe jeg venner meg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror nok at du er inne på noe med at du får angst fordi du er alene og med tanke på dette du nevner med at du før bare var inne nesten hele dagen så er det jo en veldig stor omstilling og plutselig skulle begynne å bruke mye tid ute på dagtid og spesielt også når du er sosial med andre på Fontenehuset. Jeg har tro på at du kan venne deg til det etter hvert, men det kan jo også være du ikke gjør det. Du får kanskje bare gi det litt tid og se? 

Anonymkode: a2bba...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angstlei skrev (15 timer siden):

Har begynt å få kraftig angst hver kveld ved solnedgang, skjønner ikke helt hvorfor.
Har endret mye i livet etter jeg kom tilbake til Oslo og er mye ute på dagtid, fontenehuset, sykling mm. Før var jeg inne nesten hele dagen.
Er det kanskje logisk at jeg får angst da dagen er ferdig og jeg sitter alene. Har ikke vært vant å være mye alene før all driten skjedde i Kongsvinger. Kjenner jeg savner å mennesker rundt meg på kvelden, tror dere dette er noe jeg venner meg til?

Da må du legge sjela i å finne noe å gjøre på kveldstid som er hyggelig :) 

Anonymkode: af45a...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du legge sjela i å finne noe å gjøre på kveldstid som er hyggelig :) 

Anonymkode: af45a...849

og så fikk jeg lyst til å legge til at øvelse gjør mester. Prøv å ta deg selv ut på en middag. Gå en tur alene, gjør litt ting alene så du tåler å kjenne at du fikser ting alene også.

Anonymkode: af45a...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

og så fikk jeg lyst til å legge til at øvelse gjør mester. Prøv å ta deg selv ut på en middag. Gå en tur alene, gjør litt ting alene så du tåler å kjenne at du fikser ting alene også.

Anonymkode: af45a...849

Ja, gjør mye alene, er bare ett skifte emosjonelt som skjer på kvelden. Ble plutselig så veldig tydelig at jeg er alene, noe som gjorde meg redd. Har i praksis vært alene en stund nå, men gikk liksom veldig opp for meg nå. Ble så tungt å savne familie.
Tenker på hvor relativt bra jeg hadde det tidligere uten å sette pris på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei

Kjenner jeg fortsatt får økende angst. Både for ditt og datt, men nå for å være alene hjemme. Nå har jeg ikke noe valg hjemme er jeg alltid alene, for mange år siden fikk jeg angst når mamma gikk ut. Er redd for at dette skal eskalere. Men er kanskje angst for angsten og at jeg fortsatt har den siste flyttesjauen foran meg. 
Når jeg tenker på det siste halve året og det å sitte isolert i ett hus uten menneskelig kontakt og hvordan jeg taklet det så skjønner jeg ikke hvorfor det å være alene skal være ett problem nå? Kan gå ut døra og se mennesker med en gang og treffer kamerater og er på fontenehuset. 
Alt burde jo være bedre 🙁 Slapper ikke av overhodet før timen før jeg legger meg samt ca. En time etter jeg tar benzodiazepiner. Har brukt de lenge og skal etter planen slutte på de når jeg er stabil. Kanskje de bidrar til angsten også, har stått på samme dose lenge. 
Noen med gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Angstlei skrev (47 minutter siden):

Kjenner jeg fortsatt får økende angst. Både for ditt og datt, men nå for å være alene hjemme. Nå har jeg ikke noe valg hjemme er jeg alltid alene, for mange år siden fikk jeg angst når mamma gikk ut. Er redd for at dette skal eskalere. Men er kanskje angst for angsten og at jeg fortsatt har den siste flyttesjauen foran meg. 
Når jeg tenker på det siste halve året og det å sitte isolert i ett hus uten menneskelig kontakt og hvordan jeg taklet det så skjønner jeg ikke hvorfor det å være alene skal være ett problem nå? Kan gå ut døra og se mennesker med en gang og treffer kamerater og er på fontenehuset. 
Alt burde jo være bedre 🙁 Slapper ikke av overhodet før timen før jeg legger meg samt ca. En time etter jeg tar benzodiazepiner. Har brukt de lenge og skal etter planen slutte på de når jeg er stabil. Kanskje de bidrar til angsten også, har stått på samme dose lenge. 
Noen med gode råd?

Har du noe oppfølging fra psykiatrien? Det er mist beste råd :) 

Anonymkode: a2bba...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du noe oppfølging fra psykiatrien? Det er mist beste råd :) 

Anonymkode: a2bba...cb4

Veldig lite, er mellom to kommuner så har søkt dit jeg flytter. Har fått avslag på dps, men får en samtaletime hos bydelen psykiske hjelpeteam (vet ikke helt hva det heter) , føler jeg har behov for mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angstlei skrev (9 minutter siden):

Veldig lite, er mellom to kommuner så har søkt dit jeg flytter. Har fått avslag på dps, men får en samtaletime hos bydelen psykiske hjelpeteam (vet ikke helt hva det heter) , føler jeg har behov for mer.

Når var det du skulle flytte nå igjen? Beklager om du har skrevet det her før og jeg ikke husker det. Har du forsøkt å spørre om muligheten for å få mer oppfølging? Ett annet alternativ er jo muligheten for å bruke hjelpetelefon og/eller chat dersom du føler det kan hjelpe deg? Det kan jo være til hjelp å bare få pratet ut med noen? Eneste som er litt kjipt er vel at du aldri vet hvem du møter på og hvor god denne personen er å snakke med, også må du vel stort sett snakke med forskjellige personer hver gang da. Men det er jo greit å ha muligheten i alle fall selv om det ikke er like bra som å snakke med en fast behandler.

Anonymkode: a2bba...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når var det du skulle flytte nå igjen? Beklager om du har skrevet det her før og jeg ikke husker det. Har du forsøkt å spørre om muligheten for å få mer oppfølging? Ett annet alternativ er jo muligheten for å bruke hjelpetelefon og/eller chat dersom du føler det kan hjelpe deg? Det kan jo være til hjelp å bare få pratet ut med noen? Eneste som er litt kjipt er vel at du aldri vet hvem du møter på og hvor god denne personen er å snakke med, også må du vel stort sett snakke med forskjellige personer hver gang da. Men det er jo greit å ha muligheten i alle fall selv om det ikke er like bra som å snakke med en fast behandler.

Anonymkode: a2bba...cb4

Flytter om 6 uker. Spurte om mer hjelp, men fikk til svar at jeg var heldig som fikk så mye som en time i uka.
Bruker Mental Helse sin telefon mye, er min primær hjelp og de som jobber der er til kjempehjelp. Snakker ofte med personer jeg har snakket med før så det hjelper. De gjør en kjempejobb. Føler jeg belaster de litt mye, ringer de nesten hver dag, i hvert fall i perioder.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angstlei skrev (5 minutter siden):

Flytter om 6 uker. Spurte om mer hjelp, men fikk til svar at jeg var heldig som fikk så mye som en time i uka.
Bruker Mental Helse sin telefon mye, er min primær hjelp og de som jobber der er til kjempehjelp. Snakker ofte med personer jeg har snakket med før så det hjelper. De gjør en kjempejobb. Føler jeg belaster de litt mye, ringer de nesten hver dag, i hvert fall i perioder.
 

Åja, det var jo litt dumt da at de ikke kan gi deg den hjelpen du ønsker. Men fortsett å bruke mental helse, du trenger ikke føle at du belaster de litt mye for det er jo nettopp derfor de er der for at du skal kunne ta kontakt når du trenger dem. Og det er jo kjempebra å høre at du synes at de hjelper deg også. 

Anonymkode: a2bba...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...