Gå til innhold

Er det slik at de beste terapeutene jobber privat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser at dere skriver om rullebåndsterapi på DPS bla.

Anonymkode: 30cbf...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody

Nei min erfaring er at privat ikke er noe bedre enn offentlig DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser at dere skriver om rullebåndsterapi på DPS bla.

Anonymkode: 30cbf...a7b

Ja ! Kommunalt er dårligere enn privat. Du får det du betaler for..

Anonymkode: 306be...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Det tror jeg er svært individuelt. Men rammebetingelsene for god behandling er langt bedre privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hadde du bodd i USA ville svaret vært ubetinget ja.

Jeg er enig med Nachnoo i at rammebetingelsene for hjelp i det private er langt bedre. Så lenge du (eller forsikringsselskapet) betaler, så får du all den hjelpen du vil ha, og sannsynligvis også ganske raskt. Når det gjelder kompetansen til behandlerne, så mener jeg at den fremste spesialistkompetansen gjerne finnes i det offentlige helsevesen, og da gjerne ved universitetssykehusene. Så finnes det noen unntak i det private (f.eks. Psykia), men markedet for superspesialister til å ta den betalingen de trenger er nok ikke så modent i Norge enda. Mitt inntrykk er at det ellers finnes mye "oppsop" i det private helsevesen, spesielt blant frittstående spesialister som enten ikke kvalifiserer til eller ønsker en driftsavtale. Da er gjerne kompetansen i alle fall noe bedre ved private medisinske sentre (f.eks. Volvat og Aleris) som er underlagt større grad av kontroll.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dps i Bergen har veldig gode psykiatere iallfall 

Anonymkode: c16e8...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
ISW skrev (16 minutter siden):

Hadde du bodd i USA ville svaret vært ubetinget ja.

Jeg er enig med Nachnoo i at rammebetingelsene for hjelp i det private er langt bedre. Så lenge du (eller forsikringsselskapet) betaler, så får du all den hjelpen du vil ha, og sannsynligvis også ganske raskt. Når det gjelder kompetansen til behandlerne, så mener jeg at den fremste spesialistkompetansen gjerne finnes i det offentlige helsevesen, og da gjerne ved universitetssykehusene. Så finnes det noen unntak i det private (f.eks. Psykia), men markedet for superspesialister til å ta den betalingen de trenger er nok ikke så modent i Norge enda. Mitt inntrykk er at det ellers finnes mye "oppsop" i det private helsevesen, spesielt blant frittstående spesialister som enten ikke kvalifiserer til eller ønsker en driftsavtale. Da er gjerne kompetansen i alle fall noe bedre ved private medisinske sentre (f.eks. Volvat og Aleris) som er underlagt større grad av kontroll.

Jeg har alltid innbilt meg at man får bedre hjelp i det private fordi private behandlere  må anstrenge seg mer for pasienten sin og yte Max (pga betaling). At det er bedre kvalitet på behandlingen. I tillegg må også pasienten anstrenge seg mer og yte Max, nettopp fordi det er så dyrt - få mest mulig ut av timen. Dermed blir kvaliteten best for begge parter. Men jeg vet ikke, det er bare synsing fra meg.

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emoji skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid innbilt meg at man får bedre hjelp i det private fordi private behandlere  må anstrenge seg mer for pasienten sin og yte Max (pga betaling). At det er bedre kvalitet på behandlingen. I tillegg må også pasienten anstrenge seg mer og yte Max, nettopp fordi det er så dyrt - få mest mulig ut av timen. Dermed blir kvaliteten best for begge parter. Men jeg vet ikke, det er bare synsing fra meg.

Du har nok mye rett i at man i større grad har en kunde-leverandør-relasjon i det private helsevesen, og at pasienten kan ta pengene sine og gå et annet sted hvis legen ikke "leverer".

Bekymringen min handler egentlig mest om at en del av de private behandlerne driver som de gjør i påvente av en driftsavtale med det offentlige. Det er jo ikke direkte tillitsvekkende når det gjelder kompetansenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hadde du bodd i USA ville svaret vært ubetinget ja.

Jeg er enig med Nachnoo i at rammebetingelsene for hjelp i det private er langt bedre. Så lenge du (eller forsikringsselskapet) betaler, så får du all den hjelpen du vil ha, og sannsynligvis også ganske raskt. Når det gjelder kompetansen til behandlerne, så mener jeg at den fremste spesialistkompetansen gjerne finnes i det offentlige helsevesen, og da gjerne ved universitetssykehusene. Så finnes det noen unntak i det private (f.eks. Psykia), men markedet for superspesialister til å ta den betalingen de trenger er nok ikke så modent i Norge enda. Mitt inntrykk er at det ellers finnes mye "oppsop" i det private helsevesen, spesielt blant frittstående spesialister som enten ikke kvalifiserer til eller ønsker en driftsavtale. Da er gjerne kompetansen i alle fall noe bedre ved private medisinske sentre (f.eks. Volvat og Aleris) som er underlagt større grad av kontroll.

 

ISW skrev (2 timer siden):

Du har nok mye rett i at man i større grad har en kunde-leverandør-relasjon i det private helsevesen, og at pasienten kan ta pengene sine og gå et annet sted hvis legen ikke "leverer".

Bekymringen min handler egentlig mest om at en del av de private behandlerne driver som de gjør i påvente av en driftsavtale med det offentlige. Det er jo ikke direkte tillitsvekkende når det gjelder kompetansenivå.

Bare lurer her, men tjener superspesialister veldig bra i det offentlige? Når kan man egentlig kalle seg superspesialist. Finnes det noen eksempler på psykologer som er superspesialister, sånn for å gi en pekepinn? 

Jeg lurer også på hva du mener at de driver som de gjør i påvente av en driftsavtale? Beklager, men det må inn med t-skje her. Hvorfor er kompetansen dårligere fordi det ikke er tilgjengelige driftsavtaler? Er det sånn at de ikke ville fått jobb på et DPS f.eks?

En annen ting jeg lurer på, det er jo ikke sikkert du vet dette, men kanskje andre her har litt greie på det. Siden det er så lett å få time raskt hos private psykologer f.eks, er det sånn at det er vanskelig for dem å få (nok) pasienter til at det går rundt, eller vasser de i oppdrag og pasienter? Det virker som det er veldig mange som jobber privat, jeg kan ikke skjønne at det er jobb til alle med de prisene de tar?

Anonymkode: 1092b...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Emoji skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid innbilt meg at man får bedre hjelp i det private fordi private behandlere  må anstrenge seg mer for pasienten sin og yte Max (pga betaling). At det er bedre kvalitet på behandlingen. I tillegg må også pasienten anstrenge seg mer og yte Max, nettopp fordi det er så dyrt - få mest mulig ut av timen. Dermed blir kvaliteten best for begge parter. Men jeg vet ikke, det er bare synsing fra meg.

Jeg har ikke sett noen gode studier hvor man har sett på kvalitetsforskjeller mellom ulike aktører med ulike rammevilkår, så grunnlaget for å mene noe om dette er begrenset. Jeg er imidlertid ikke på noen måte sikker på at man får best hjelp i det private. Riktignok må behandleren anstrenge seg for å gjøre pasienten fornøyd, men dette medfører av og til at det gjøres noen tilpasninger i utredning/behandling som ikke er faglig begrunnet. For at kvaliteten skal bli god, så må avgjørelser være basert på faglighet og ikke på kundetilfredshet og/eller økonomi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...