Gå til innhold

Hva gjør du med plagsomme tanker/tankekjør/fastlåste tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror jeg undertrykker dem. Jeg leser på nett at de da kommer tilbake med full kraft.

Anonymkode: 678cb...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror jeg undertrykker dem. Jeg leser på nett at de da kommer tilbake med full kraft.

Anonymkode: 678cb...142

Forsøker å akseptere at de er der og ikke gripe fatt i dem og begynne å gruble på dem.. om jeg griper fatt i dem og begynner å gruble på dem er det gjort, da plager jeg meg selv masse og får det vondt og ender i en egen boble. Om jeg aksepterer dem og ikke griper fatt i dem plager dem meg mindre og jeg greier å være tilstede for andre. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forsøker å følge ABC-modellen for å prøve å bli kvitt dem.

Anonymkode: d560a...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Nå er jeg såpass mye bedre at jeg stopper meg selv. Hadde ikke sjangs før, da gikk det i ett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Nå er jeg såpass mye bedre at jeg stopper meg selv. Hadde ikke sjangs før, da gikk det i ett. 

Som I tankekjør? Hadde du behandler da du var dårlig? Hva sa denne?

Anonymkode: 678cb...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Godtar dem, lar de være der, er snill med meg selv og sier at dette er sykdom. Skifter fokus til noe jeg liker å gjøre, mediterer eller brenner røkelse. Hvis det er for mye som skjer over en lengre periode, begynner jeg på zyprexa for en kort periode. Det hjelper alltid (BP2)

Anonymkode: 3a31b...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Som I tankekjør? Hadde du behandler da du var dårlig? Hva sa denne?

Anonymkode: 678cb...142

Ja, tankekjør. ganske ille type.

Jeg hadde først fastlegen, så rask henvisning og time på DPS. Ble også satt på Cipralex samtidig.

Jeg husker ikke detaljer rundt starten av behandlingen, men at jeg fikk tett og god oppfølging. Fikk veldig mye informasjon og følte meg trygg nok til å være psyk. Hadde noen telefonsamtaler også mens jeg var for dårlig til å møte opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (39 minutter siden):

Ja, tankekjør. ganske ille type.

Jeg hadde først fastlegen, så rask henvisning og time på DPS. Ble også satt på Cipralex samtidig.

Jeg husker ikke detaljer rundt starten av behandlingen, men at jeg fikk tett og god oppfølging. Fikk veldig mye informasjon og følte meg trygg nok til å være psyk. Hadde noen telefonsamtaler også mens jeg var for dårlig til å møte opp. 

Vil du si noe om hvordan tankekjøret forløp seg for deg? Jeg har et ganske intenst kjør. Mye skam og suicid-tanker.

Anonymkode: 678cb...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mye mørke tanker, mye skam, når jeg er deprimert. De blir mye bedre når depresjonen går over. Hvis du har det på samme måte, kan det hjelpe å behandle årsaken til tankene snarere enn å angripe tankene i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Emoji skrev (19 timer siden):

Forsøker å akseptere at de er der og ikke gripe fatt i dem og begynne å gruble på dem.. om jeg griper fatt i dem og begynner å gruble på dem er det gjort, da plager jeg meg selv masse og får det vondt og ender i en egen boble. Om jeg aksepterer dem og ikke griper fatt i dem plager dem meg mindre og jeg greier å være tilstede for andre. 

Jeg er mange ganger en håpløs grubler. Jeg overtenker mye og lager meg noen ganger forestillinger i hodet som nødvendigvis ikke stemmer med virkeligheten, og blir lei meg av det og får det vondt. Men skal prøve som du sier å bare akseptere tankene som kommer, uten å gripe fatt i dem og gruble og kverne. Får heller bare la dem komme, la dem være der og tåle ubehaget når de kommer. Så vil det nok blekne og bli mindre "farlig" etterhvert. Jeg har faktisk også erfaring med at jeg bare kan avvise tankene i døra og ikke bry meg om dem. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123

Jeg går  meg en veldig lang tur, eller tar ei økt på et Treningssenter. Det hjelper. Fysisk utfoldelse er aldri dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Jeg går  meg en veldig lang tur, eller tar ei økt på et Treningssenter. Det hjelper. Fysisk utfoldelse er aldri dumt. 

Det hjelper meg også. Hver gang. 

Anonymkode: 678cb...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123

Kan terapeut hjelpe meg med vonde tanker og tankespinn? Eller er det totalt bortkastet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (14 minutter siden):

Kan terapeut hjelpe meg med vonde tanker og tankespinn? Eller er det totalt bortkastet? 

Det er ikke bortkastet. Min behandler ber meg se på tankespinn/kjør som bakgrunnsstøy. Lettere sagt enn gjort, men. 

Anonymkode: 678cb...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (På 24.5.2024 den 19.52):

Nå er jeg såpass mye bedre at jeg stopper meg selv. Hadde ikke sjangs før, da gikk det i ett. 

Hvordan kom du dit at du klarte å bli bedre? Jeg føler d å ikke klare stoppe d hindrer bedring 

Anonymkode: 3c0e0...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kom du dit at du klarte å bli bedre? Jeg føler d å ikke klare stoppe d hindrer bedring 

Anonymkode: 3c0e0...8d0

Etter 2-3 år så var det kun medisinering som hjalp. Etter medisinering, så klarte jeg behandling etter hvert. Nå er alt såpass stabilt at jeg til og med nyter livet.

Men det var viktig for meg å ha jobben. Det var mitt faste holdepunkt. Tror det også var grunnen til at jeg klarte å mobilisere såpass mye hjelp fra helsevesenet.

Livet mitt er akkurat det samme som før, men nå er det meste lystbetont igjen☺️ Det er hjelp til mange å vite det tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 18.11):

Jeg tror jeg undertrykker dem. Jeg leser på nett at de da kommer tilbake med full kraft.

Anonymkode: 678cb...142

Jeg drikker meg full. Selvmedisinering er det beste for min psykiske og fysiske helse når det er som værst. 

Anonymkode: afa00...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (14 minutter siden):

Etter 2-3 år så var det kun medisinering som hjalp. Etter medisinering, så klarte jeg behandling etter hvert. Nå er alt såpass stabilt at jeg til og med nyter livet.

Men det var viktig for meg å ha jobben. Det var mitt faste holdepunkt. Tror det også var grunnen til at jeg klarte å mobilisere såpass mye hjelp fra helsevesenet.

Livet mitt er akkurat det samme som før, men nå er det meste lystbetont igjen☺️ Det er hjelp til mange å vite det tror jeg. 

Hvilket yrke jobber du i? 

Anonymkode: afa00...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilket yrke jobber du i? 

Anonymkode: afa00...377

Det er kontor, så ikke noe hardt fysisk. Og med fleksibilitet. Sikkert ekstra flex siden jeg har jobbet samme sted 12 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...