Gå til innhold

Om man kjenner seg for dårlig til å møte opp på DPS-poliklinikk-time


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan da behandler tilby telefontime eller avgjøres det individuelt?

Anonymkode: 7de66...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det må du nesten spørre din behandler om.

Anonymkode: d8f30...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at det varierer både fra poliklinikk til poliklinikk og behandler til behandler. Og igjen vil den enkelte behandler gjøre en vurdering for hver enkelt pasient. Også kommer det jo også an på om det er snakk om en gang i blant eller alltid? Om du (nesten) aldri klarer å møte opp på poliklinikken så blir det nok forsøkt å finne en annen og bedre løsning der du kan få besøk hjem enten av ett team eller en behandler. 

Anonymkode: 9f6ae...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at det varierer både fra poliklinikk til poliklinikk og behandler til behandler. Og igjen vil den enkelte behandler gjøre en vurdering for hver enkelt pasient. Også kommer det jo også an på om det er snakk om en gang i blant eller alltid? Om du (nesten) aldri klarer å møte opp på poliklinikken så blir det nok forsøkt å finne en annen og bedre løsning der du kan få besøk hjem enten av ett team eller en behandler. 

Anonymkode: 9f6ae...a25

Det er første gang på et par år. Har ikke skjedd før. Jeg får spørre vedkommende. Takk

Anonymkode: 7de66...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er første gang på et par år. Har ikke skjedd før. Jeg får spørre vedkommende. Takk

Anonymkode: 7de66...c2f

Oki. Håper at det ordner seg for deg. Nå nevner du ikke problemet og hvorfor det er vanskelig for deg å komme deg dit da, men er det f.eks det at det er vanskelig for deg å kjøre dit eller ta buss så kan det i enkelte tilfeller være mulig å få dekt taxi. Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle det kunne være aktuelt for deg :) 

Anonymkode: 9f6ae...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oki. Håper at det ordner seg for deg. Nå nevner du ikke problemet og hvorfor det er vanskelig for deg å komme deg dit da, men er det f.eks det at det er vanskelig for deg å kjøre dit eller ta buss så kan det i enkelte tilfeller være mulig å få dekt taxi. Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle det kunne være aktuelt for deg :) 

Anonymkode: 9f6ae...a25

Takk, det går mer på kraftige angst-og depresjonssymptomer.

Anonymkode: 7de66...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, det går mer på kraftige angst-og depresjonssymptomer.

Anonymkode: 7de66...c2f

Skjønner. Er ikke alltid så lett å klare å komme seg ut av huset da.

Anonymkode: 9f6ae...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk, det går mer på kraftige angst-og depresjonssymptomer.

Anonymkode: 7de66...c2f

Jeg har fått tilbud om videokonsultasjon. Da har det vært somatisk årsak til at jeg ikke kan møte.

 

Generelt tenker jeg at det å møte til en samtale når en føler at det er umulig - ja, det er da en trenger hjelp fra terapeuten absolutt mest. Et lite paradoks der... Det er tungt å komme seg av sted, men det føles godt når samtalen er gjennomført...

 

Lykke til - uansett valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (10 timer siden):

Jeg har fått tilbud om videokonsultasjon. Da har det vært somatisk årsak til at jeg ikke kan møte.

 

Generelt tenker jeg at det å møte til en samtale når en føler at det er umulig - ja, det er da en trenger hjelp fra terapeuten absolutt mest. Et lite paradoks der... Det er tungt å komme seg av sted, men det føles godt når samtalen er gjennomført...

 

Lykke til - uansett valg!

Ikke hvis det er somatiske årsaker…. 

Anonymkode: 8e2c4...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk, det går mer på kraftige angst-og depresjonssymptomer.

Anonymkode: 7de66...c2f

Det er nettopp da en trenger å møte opp. Unngåelsesadferd sementerer plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke hvis det er somatiske årsaker…. 

Anonymkode: 8e2c4...83a

TS skrev: Takk, det går mer på kraftige angst-og depresjonssymptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hvis det er somatiske årsaker…. 

Anonymkode: 8e2c4...83a

Ja, men angst og depresjon er ingen somatisk tilstand, og noe som absolutt vil bli bedre av samtale med en terapeut. Jeg tok et eksempel fra min situasjon hvor jeg har fått tilbud videokonsultasjon, og det var da snakk om sterke smerter som ikke ble lindret av høy dose opioid. Litt ryggsmerter, vrikket fot eller litt hodepine er ikke god nok grunn - det skulle tatt seg ut om en terapeut sykemeldte seg av samme grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Det er nettopp da en trenger å møte opp. Unngåelsesadferd sementerer plagene.

Hva betyr sementerer? Og ja, jeg er unnvikende. 

Anonymkode: 7de66...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva betyr sementerer? Og ja, jeg er unnvikende. 

Anonymkode: 7de66...c2f

Går du i terapi for å tviholde på tidligere adferdsmønstre eller har du et håp om å kanskje endre adferd som opprettholder hvorfor du trenger å gå til terapi (som unngåelsesadferd)?

 

Min terapeut sa for et par ganger siden: "Du må gjerne ta med Norges Lover til neste time, slik at vi kan se om det står noe der om dine indre lover...".

 

PS: Sementering er av det å sementere - da støper man noe fast. Med andre ord blir f.eks. en innlært uvane, en adferd, ukonstruktive tanker opprettholdt uten å møte motgang. Du gjør som du tidligere har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lureste er å snakke med behandler om det i forkant. Når grunnen til å ville ha telefon/videotime er pga unngåelsesadferd tenker jeg det er lurt å presse seg til å gå. 
jeg har avtale med min behandler om at jeg kan ha telefontime når jeg trenger. Det går mer på om jeg er på jobbreise eller har møter som gjør det vanskelig å rekke timen. Jeg har avtalte om at jeg kan sende sms til jobbtelefonen om jeg må endre fra fysisk time til telefontime. Vi snakket om det i en time før vi begynte med denne ordningen. Om du klarer ville jeg dratt på time og snakket om det.

Anonymkode: 94b1b...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...