Gå til innhold

Sliter etter traume


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort fortalt. 
Mistet en ungdom i familien i ulykke for et år siden. 
Jeg har selv ungdommer i hus. 
når de er ute å kjører bil er jeg engstelig. 
Hvis det kommer en bil utenfor huset går jeg rett i panikk/ sjokk tilstand.. da jeg er livredd politiet kommer på døra med et dødsbudskap, at de har krasjet etc.  det svartner og kroppen får samme følelsen som da jeg fikk dødsbudskapet i fjor. 
Jeg har startet med psykolog i Jan. Og vært der kanskje 6 ganger. Nå vil han avslutte, da det er begrenset med timer. 
hvordan skru ned alarmberedskapen på egenhånd? Fikse dette selv? 
tar i mot råd 

Anonymkode: 7ccd3...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det mulighet for å gå privat enten med eller uten avtale? Eventuelt psykiatrisk sykepleier i kommunen? Enkelte kommuner har vel kommunepsykolog også. Vet private ofte har mulighet til å følge opp lengre. I kommunene varierer det om du får gå i flere år eller bare begrenset tid.

Anonymkode: 386d4...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mulighet for å gå privat enten med eller uten avtale? Eventuelt psykiatrisk sykepleier i kommunen? Enkelte kommuner har vel kommunepsykolog også. Vet private ofte har mulighet til å følge opp lengre. I kommunene varierer det om du får gå i flere år eller bare begrenset tid.

Anonymkode: 386d4...dbd

Ja, kan jo sjekke ut det. Men vet ikke om det egentlig hjelper så mye. 
Jeg vet at oddsen for å miste barnet sitt i trafikken er lav, samtidig har vi opplevd å miste et familiemedlem.. og vi både vet og har kjent på kroppen hva dette gjør med et menneske. 
Når en får en slik beskjed går kroppen inn i en tilstand av sjokk og en så sterk psykisk smerte at det ikke kan beskrives. 
Du kan ikke tenke deg ut av det, og du kan ikke bare gå deg en tur i skogen. Der og da vet du at livet og livet til de aller nærmeste er forandret for alltid. En mister balansen i livet. 
det blir livet før og etter. 
Det er så ille at en ikke tror man overlever det. 
En så sterk krise vil man ikke oppleve igjen, derfor går kroppen i alarmberedskap og klar for katastrofe. 
Noen som har opplevd lignende eller hatt samme symptom etter et traume? 
hva hjalp? 

Anonymkode: 7ccd3...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kort fortalt. 
Mistet en ungdom i familien i ulykke for et år siden. 
Jeg har selv ungdommer i hus. 
når de er ute å kjører bil er jeg engstelig. 
Hvis det kommer en bil utenfor huset går jeg rett i panikk/ sjokk tilstand.. da jeg er livredd politiet kommer på døra med et dødsbudskap, at de har krasjet etc.  det svartner og kroppen får samme følelsen som da jeg fikk dødsbudskapet i fjor. 
Jeg har startet med psykolog i Jan. Og vært der kanskje 6 ganger. Nå vil han avslutte, da det er begrenset med timer. 
hvordan skru ned alarmberedskapen på egenhånd? Fikse dette selv? 
tar i mot råd 

Anonymkode: 7ccd3...aae

Til ts, Wow!! Sliter med alarmberedskap selv. Er ikke i terapi, lider hver dag, jeg er redd fir mennesker ds ig er i konstant angst. Fpr du svake muskler av alarmberedskapen,ts?.. finner sp lite info på nett. Skal til legen om 3 uker... hvorfor går du ikke på ssri? Det hemmer dette vel? 

Hvordan oppleves det fir deg å være i alarmberedskap?... 

Legger du på deg mye på magen av dette? Skjelver du på hendene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Til ts, Wow!! Sliter med alarmberedskap selv. Er ikke i terapi, lider hver dag, jeg er redd fir mennesker ds ig er i konstant angst. Fpr du svake muskler av alarmberedskapen,ts?.. finner sp lite info på nett. Skal til legen om 3 uker... hvorfor går du ikke på ssri? Det hemmer dette vel? 

Hvordan oppleves det fir deg å være i alarmberedskap?... 

Legger du på deg mye på magen av dette? Skjelver du på hendene? 

 

Det hadde betydd så mye med svar, nå hsr jeg selv tatt 10 mg vival i dag. Hjelper litt... jeg har mange spm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Det hadde betydd så mye med svar, nå hsr jeg selv tatt 10 mg vival i dag. Hjelper litt... jeg har mange spm. 

Jeg er i alarnberedsksp konstant pga av stor traume 1 år tilbake. Var isolert fram til fir en måned siden og da VÅKNEEt jeg opp. Jeg er redd for mennesker fordi jeg bke skrent så mye og levde veldig utrygt og alene.

Kan man få ssrii hos fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie
snusmumeriken96 skrev (5 timer siden):

Jeg er i alarnberedsksp konstant pga av stor traume 1 år tilbake. Var isolert fram til fir en måned siden og da VÅKNEEt jeg opp. Jeg er redd for mennesker fordi jeg bke skrent så mye og levde veldig utrygt og alene.

Kan man få ssrii hos fastlegen?

Håper ikke at dette cupper tråden til TS, og jeg svarer TS litt senere, men ja - ta kontakt med fastlegen din og legg frem problemstillingen. Beskriv for h*n hvordan du har det i hverdagen. At det ikke er bra for verken psyke eller soma vet legen godt. Det er generelt bedre å gå på noe som hjelper kroppen hele døgnet ved et vedvarende stress og redsel/overvåkenhet. Å ta f.eks. beroligende som en kan opparbeide seg toleranse for, er ingen god løsning på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet at oddsen for å miste barnet sitt i trafikken er lav, samtidig har vi opplevd å miste et familiemedlem.. og vi både vet og har kjent på kroppen hva dette gjør med et menneske. 
Når en får en slik beskjed går kroppen inn i en tilstand av sjokk og en så sterk psykisk smerte at det ikke kan beskrives. 

Jeg vet at å forsøke å stille opp med fornuft og statistikk når din erfaring viser noe helt annet, er fullstendig meningsløst. Du beskriver godt fortvilelsen inni deg. Kan ev. det å sette ord ned på papiret være litt til hjelp for deg? Eller kanskje andre uttrykksformer. Kanskje verdt å gi det et forsøk når du føler deg klar for det.

 

Du spør om andres erfaringer. Jeg vet at i noen kommuner finnes det samtalegrupper for ulike situasjoner. Kan du se om det finnes i ditt område? Det å komme sammen og se at en ikke er alene om å tenke slik, reagere si, gjøre så og si det... Det vet jeg at er av enorm betydning når en opplever at livet brått har blitt endret. At det aldri vil bli slik det var.

 

En virtuell forsiktig styrkende klem om du vil ha 🫶

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kort fortalt. 
Mistet en ungdom i familien i ulykke for et år siden. 
Jeg har selv ungdommer i hus. 
når de er ute å kjører bil er jeg engstelig. 
Hvis det kommer en bil utenfor huset går jeg rett i panikk/ sjokk tilstand.. da jeg er livredd politiet kommer på døra med et dødsbudskap, at de har krasjet etc.  det svartner og kroppen får samme følelsen som da jeg fikk dødsbudskapet i fjor. 
Jeg har startet med psykolog i Jan. Og vært der kanskje 6 ganger. Nå vil han avslutte, da det er begrenset med timer. 
hvordan skru ned alarmberedskapen på egenhånd? Fikse dette selv? 
tar i mot råd 

Anonymkode: 7ccd3...aae

Sjekk om kommunen (nettsider) har "rask psykisk helsehjelp" eller noe som ligner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (3 timer siden):

Sjekk om kommunen (nettsider) har "rask psykisk helsehjelp" eller noe som ligner

Jeg trenger å øve på å få ned alarmberedskapen. Til vanlig er jeg rolig og det greit, men så snart tlf ringer fra er nummer jeg ikke kjenner, eller det kommer en bil er det som å trykke på en knapp. 
den smerten jeg hadde i fjor var umenneskelig. Jeg klarer ikke dette en gang til. Derfor så redd. 
Når ungene er i hus og har lagt seg så slapper jeg av. 
 

Anonymkode: 7ccd3...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...