Gå til innhold

Angst for atomkrig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker mye på konsekvensene av en atomkrig mellom Nato og Russland. Og den årelange globale atom vinteren som kommer etterpå, der milliarder av mennesker vil sulte ihjel. Meg, deg og alle vi kjenner inkludert. Det får liksom alle andre problemer i verden til å virke så ubetydelige. Det gjør meg deprimert og går utover livskvaliteten min. Det verste vil være å se barna mine lide. Jeg føler meg så maktesløs. Det går jo bare ikke å lagre mat og vann og alt annet vi trenger for 10 år frem i tid. Vi har aldri vert nærmere en nå, men andre folk ser ut til å være lykkelig uvitende om dette. Andre som har det sånn? Som er bekymret?

Anonymkode: 1e6e7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker ikke på det samme som du gjør. Men har angst og depresjon og er redd for det meste.

Anonymkode: 01083...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå så jeg just på X at Jens Stoltenberg åpner for at Nato våpen kan brukes til å angripe mål inne i Russland. Dette går jo f*en meg bare en vei…

Anonymkode: 1e6e7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå så jeg just på X at Jens Stoltenberg åpner for at Nato våpen kan brukes til å angripe mål inne i Russland. Dette går jo f*en meg bare en vei…

Anonymkode: 1e6e7...40e

La være å se på nyheter. 

Anonymkode: 01083...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

La være å se på nyheter. 

Anonymkode: 01083...3d2

Stikke hodet i sanden?

Anonymkode: 1e6e7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste med at det kommer nyheter om at atomkrigen nærmer seg er at man får mindre problemer med alle de andre problemene og bekymringene man har. 

Anonymkode: 72d92...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå så jeg just på X at Jens Stoltenberg åpner for at Nato våpen kan brukes til å angripe mål inne i Russland. Dette går jo f*en meg bare en vei…

Anonymkode: 1e6e7...40e

Har du en link? Jeg finner ikke det du skriver. 

Anonymkode: d27f6...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker mye på konsekvensene av en atomkrig mellom Nato og Russland. Og den årelange globale atom vinteren som kommer etterpå, der milliarder av mennesker vil sulte ihjel. Meg, deg og alle vi kjenner inkludert. Det får liksom alle andre problemer i verden til å virke så ubetydelige. Det gjør meg deprimert og går utover livskvaliteten min. Det verste vil være å se barna mine lide. Jeg føler meg så maktesløs. Det går jo bare ikke å lagre mat og vann og alt annet vi trenger for 10 år frem i tid. Vi har aldri vert nærmere en nå, men andre folk ser ut til å være lykkelig uvitende om dette. Andre som har det sånn? Som er bekymret?

Anonymkode: 1e6e7...40e

Blir det krig i Norge? 

Anonymkode: d486b...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke atomvåpen.

Anonymkode: d27f6...732

Det er jo en eskalering. Hvis ikke konflikten de-eskalerer på et vis er tredje verdenskrig det logiske utfallet. Nato begynte med å sende skytevåpen, så pansra kjøretøy, så stridsvogner, jagerfly, langtrekkende missiler, Nato personell og nå åpner de for å angripe russland. De er jo gale…

Anonymkode: 1e6e7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir det krig i Norge? 

Anonymkode: d486b...c13

Om det blir krig i Norge eller ikke har ikke noe å si. Hvis du googler «nuclear winter» så skjønner du hva jeg mener.

Anonymkode: 1e6e7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Om det blir krig i Norge eller ikke har ikke noe å si. Hvis du googler «nuclear winter» så skjønner du hva jeg mener.

Anonymkode: 1e6e7...40e

Nei dette kan du forklare meg. Jeg stikker hodet i sanden i mens. 

Anonymkode: d486b...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også av og til ganske bekymret for dette. Jeg har en slags mental fluktplan. Hvis det blir krig i Norge vil jeg få barna i sikkerhet raskt, det gjelder å handle raskt før grensene stenger og infrastrukturen kollapser. I tillegg bør både du og jeg ordne med egenberedskap etter DSBs anbefalinger (det har jeg ikke gjort ennå).

Ellers må vi akseptere at verden kan gå under. Det er en risiko som er utenfor vår kontroll. Hvis zombie-apokalypsen kommer så vil jeg ikke leve resten av livet i en hermetikkboks og ha dødsangst hver gang jeg må skaffe forsyninger til familien. Det er ikke et liv verdt å kjempe for.

Det eneste vi kan gjøre er å bruke tid sammen med familien, ha det fint sammen, få det meste ut av livet her og nå 😊 Så får det som kommer, komme. Selv ved atomkrig så er det ikke alle områder som vil bli rammet. Det er likevel utenfor vår kontroll. Vi må bare ta det som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei dette kan du forklare meg. Jeg stikker hodet i sanden i mens. 

Anonymkode: d486b...c13

Vel, når atombomber detoneres, så antennes store branner som sender aske høyt opp i stratosfæren. Langt over regnskyene sprer asken seg rundt planeten og kan sveve rundt i mange år siden det ikke regner der og solen varmer opp aske partiklene og gir de oppdrift. Denne asken blokkerer ut sollys og ødelegger ozon laget. Og den globale temperature synker med rundt 20 grader celsius. Ikke mange frostfrie sommerdager i Norge med andre ord. I flere år før det gradvis forbedrer seg over enda flere år. Det vil ikke lenger være mulig å dyrke mat, og de fleste menneskene på jorda vil sulte ihjel. Elektromagnetisk puls fra eksplosjonene vil muligens gjøre uopprettelig skade på strømnett og internett. Både Russerne og USA har rundt 1700 atomvåpen hver.

 

Anonymkode: 1e6e7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, når atombomber detoneres, så antennes store branner som sender aske høyt opp i stratosfæren. Langt over regnskyene sprer asken seg rundt planeten og kan sveve rundt i mange år siden det ikke regner der og solen varmer opp aske partiklene og gir de oppdrift. Denne asken blokkerer ut sollys og ødelegger ozon laget. Og den globale temperature synker med rundt 20 grader celsius. Ikke mange frostfrie sommerdager i Norge med andre ord. I flere år før det gradvis forbedrer seg over enda flere år. Det vil ikke lenger være mulig å dyrke mat, og de fleste menneskene på jorda vil sulte ihjel. Elektromagnetisk puls fra eksplosjonene vil muligens gjøre uopprettelig skade på strømnett og internett. Både Russerne og USA har rundt 1700 atomvåpen hver.

 

Anonymkode: 1e6e7...40e

En annen frykt kan jo være at det skal skje en feil med disse bombene sånn at de detoneres av seg selv. Og hvorfor lages de om de ikke skal brukes, undrer jeg på. 

Anonymkode: d27f6...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (11 minutter siden):

Jeg blir også av og til ganske bekymret for dette. Jeg har en slags mental fluktplan. Hvis det blir krig i Norge vil jeg få barna i sikkerhet raskt, det gjelder å handle raskt før grensene stenger og infrastrukturen kollapser. I tillegg bør både du og jeg ordne med egenberedskap etter DSBs anbefalinger (det har jeg ikke gjort ennå).

Ellers må vi akseptere at verden kan gå under. Det er en risiko som er utenfor vår kontroll. Hvis zombie-apokalypsen kommer så vil jeg ikke leve resten av livet i en hermetikkboks og ha dødsangst hver gang jeg må skaffe forsyninger til familien. Det er ikke et liv verdt å kjempe for.

Det eneste vi kan gjøre er å bruke tid sammen med familien, ha det fint sammen, få det meste ut av livet her og nå 😊 Så får det som kommer, komme. Selv ved atomkrig så er det ikke alle områder som vil bli rammet. Det er likevel utenfor vår kontroll. Vi må bare ta det som kommer. 

Hvor vil du sende barna i sikkerhet, hvilket land?

Anonymkode: d27f6...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor vil du sende barna i sikkerhet, hvilket land?

Anonymkode: d27f6...732

USA. Men jeg må se an situasjonen. USA er nok et veldig utsatt mål i en verdenskrig, men Russland kan ikke bombe hver eneste by. Her legger jeg til grunn at dagliglivet vil være som normalt bortsett fra risikoen for atombomber. Jeg sender barna vekk hvis Norge f.eks blir invadert og krig blir en del av hverdagen. Jeg vil ikke utsette dem for den type traumer. Selv om det å være flyktning også vil være belastende så tenker jeg den belastningen er mer jevn og forutsigbar enn å leve i et krigsområde og at den er enklere å tilpasse seg til, tross alt.

USA har veldig mye mangfold og sterk tradisjon for å ta imot flyktninger og immigranter og det gjør at det nok er lettere å leve der enn et sted med mer ensrettet kultur. Men det forutsetter at jeg får barna ut mens det fortsatt er flyvninger til USA. Tipper det vinduet kan lukke seg fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel, når atombomber detoneres, så antennes store branner som sender aske høyt opp i stratosfæren. Langt over regnskyene sprer asken seg rundt planeten og kan sveve rundt i mange år siden det ikke regner der og solen varmer opp aske partiklene og gir de oppdrift. Denne asken blokkerer ut sollys og ødelegger ozon laget. Og den globale temperature synker med rundt 20 grader celsius. Ikke mange frostfrie sommerdager i Norge med andre ord. I flere år før det gradvis forbedrer seg over enda flere år. Det vil ikke lenger være mulig å dyrke mat, og de fleste menneskene på jorda vil sulte ihjel. Elektromagnetisk puls fra eksplosjonene vil muligens gjøre uopprettelig skade på strømnett og internett. Både Russerne og USA har rundt 1700 atomvåpen hver.

 

Anonymkode: 1e6e7...40e

Ok. Men hvis alle menneskene på jorden dør. Kommer Noahs ark tilbake da? Dette ble for komplisert for meg. Jeg kan ikke bekymre meg for om jorden går under. Dette høres ut som dommedag. Og den har ikke kommet enda. Nå skal jeg spise frokost og nyte solen. 

Anonymkode: d486b...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Men hvis alle menneskene på jorden dør. Kommer Noahs ark tilbake da? Dette ble for komplisert for meg. Jeg kan ikke bekymre meg for om jorden går under. Dette høres ut som dommedag. Og den har ikke kommet enda. Nå skal jeg spise frokost og nyte solen. 

Anonymkode: d486b...c13

Når dommedag kommer tenker jeg den beste tilnærmingen er det som hovedpersonene i filmen «Don’t look up» gjør. De deler et godt måltid i godt selskap.

Det gjelder å fokusere på å ha det godt her og nå. Støtter deg i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...