Gå til innhold

Er dette tvangstanker eller hva kan det være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt litt på alle disse ulike situasjonene som blir vanskelige for meg og lurer på om det jeg opplever kan defineres som en type tvangstanker eller om det er noe annet? Det føles i alle fall ikke ut som en frisk måte å tenke på? Så det må da være noe psykisk galt som feiler meg tenker jeg da? Jeg utdyper en av situasjonene i de neste avsnittene også nevner jeg alle de andre situasjonene i livet mitt i siste avsnittet der jeg også opplever disse tankene som jeg selv oppfatter som tvangstanker.

Jeg har en tendens for å bekymre meg for at verst tenkelige scenario skal bli reelt. Dette gjelder flere ting. Jeg kan ta ett relevant eksempel under her:

Jeg har lenge hatt lyst på en egen hund og har erfaring med andres hunder og også hund i familien. Så for noen år siden overtok jeg en omplasseringshund. Hun var en kjempeflott og veldig lett hund å ha med å gjøre, det eneste problemet hun hadde var at hun dro alltid veldig i båndet når vi var på tur og selv om hun ikke var så stor i størrelse så følte jeg jo ikke at jeg hadde helt kontrollen da. Så til det som jeg selv tenker må være en form for tvangstanker: Hver eneste dag gruet jeg meg kjempe mye til å gå tur med henne fordi jeg bare hele tiden så for meg at jeg kanskje mistet kontrollen og at hun endte opp med å bite en person vi gikk forbi eller at hun gikk på angrep mot en annen hund vi møtte.

Dette med at det kunne skje tenkte jeg på hele tiden selv om jeg ikke hadde noen grunnlag for å bekymre meg for dette siden hun var jo en veldig enkel hund uten noen form for problemer i det hele tatt og var bare glad for å hilse på folk. Samme med hvis jeg fikk besøk så var jeg bekymret for at hun skulle reagere negativt på dem når de ville hilse på henne og at hun kanskje kunne bite. Fordi jeg i mitt eget hode og tanker tenkte på dette med at hunden min kunne bite noen som det verste som kunne skje. Jeg hadde heldigvis ikke hunden spesielt lenge og jeg var SÅ lettet da jeg måtte levere henne tilbake (av andre grunner) for da trengte jeg ikke lengre bekymre meg for det verst tenkelige scenarioet.

Andre situasjoner der jeg tenker på verst tenkelige scenario er når jeg kjører bil ift å krasje eller kjøre på noen (så har derfor ikke førerkort), når jeg jobbet med mennesker innen helse ift å gi feil medisin eller ikke følge godt nok med på utvikling av sykdom så de skulle dø (så jeg måtte bytte yrke) og også dette med å bli kjent med nye venner og få kjæreste siden man kan bli latterliggjort eller såret eller andre negative erfaringer (så jeg har ingen venner nå og har aldri hatt kjæreste selv om jeg nå er 30 år). 

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Ja jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg har også OCD.

Kunne du skrevet litt om hva det er du kjenner deg igjen i og hva dine tanker går ut på? Om du ikke føler det blir for personlig da, det er helt valgfritt å svare så klart. Men hadde satt pris på ett mer utdypende svar da...

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne du skrevet litt om hva det er du kjenner deg igjen i og hva dine tanker går ut på? Om du ikke føler det blir for personlig da, det er helt valgfritt å svare så klart. Men hadde satt pris på ett mer utdypende svar da...

Anonymkode: 1143e...71d

Ja for eksempel hvis jeg passer en katt blir jeg engstelig for at den skal ødelegge noe i leiligheten min og går egentlig og passer på den litt for mye, at den ikke går visse steder. Etter 5 dager med det er jeg så sliten mentalt og blir så letta når jeg leverer den tilbake. Før var det virkelig ille, men etter jeg fikk medisiner mot OCD har det roet seg betraktelig.

Passer også på når jeg kjører bil sånn som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Ja for eksempel hvis jeg passer en katt blir jeg engstelig for at den skal ødelegge noe i leiligheten min og går egentlig og passer på den litt for mye, at den ikke går visse steder. Etter 5 dager med det er jeg så sliten mentalt og blir så letta når jeg leverer den tilbake. Før var det virkelig ille, men etter jeg fikk medisiner mot OCD har det roet seg betraktelig.

Passer også på når jeg kjører bil sånn som du beskriver.

Da virker det som at vi har det ganske så likt. Er disse tankene regnet som en del av din OCD? Og hvordan fikk du diagnosen, altså hvordan var utredningen? Jeg har jo vært gjennom utredning før, men jeg ble vel aldri utredet for tvangstanker eller OCD siden tankene ikke var så ille da. Så akkurat dette som jeg har skrevet om i hovedinnlegget har jeg aldri fått snakket med en behandler ordentlig om. Og hvilke medisiner blir brukt mot OCD?

Har du førerkort? Tok det lang tid for deg å klare å ta førerkortet mtp at du passer på og har disse tankene? Jeg klarer meg jo i utgangspunktet uten førerkort og bil siden jeg bor i byen og det er greit busstilbud, men foreldrene mine maser stadig på meg om at de mener jeg burde tatt førerkortet likevel. Men jeg føler bare at det er helt uoverkommelig for meg å kunne klare det siden jeg sliter sånn med de tankene...

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Og det som er med dette er at det blir veldig krevende å for eksempel ha partner og barn, for man slapper aldri av med mennesker eller dyr i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da virker det som at vi har det ganske så likt. Er disse tankene regnet som en del av din OCD? Og hvordan fikk du diagnosen, altså hvordan var utredningen? Jeg har jo vært gjennom utredning før, men jeg ble vel aldri utredet for tvangstanker eller OCD siden tankene ikke var så ille da. Så akkurat dette som jeg har skrevet om i hovedinnlegget har jeg aldri fått snakket med en behandler ordentlig om. Og hvilke medisiner blir brukt mot OCD?

Har du førerkort? Tok det lang tid for deg å klare å ta førerkortet mtp at du passer på og har disse tankene? Jeg klarer meg jo i utgangspunktet uten førerkort og bil siden jeg bor i byen og det er greit busstilbud, men foreldrene mine maser stadig på meg om at de mener jeg burde tatt førerkortet likevel. Men jeg føler bare at det er helt uoverkommelig for meg å kunne klare det siden jeg sliter sånn med de tankene...

Anonymkode: 1143e...71d

Ja tankene er en del av min OCD. Jeg ble utredet for det, slik fikk jeg diagnosen. Jeg tar Efexor mot OCD fordi den er veldig effektiv mot angst som roer meg ned.

Ja jeg har førerkort og det tok ikke lang tid for meg å klare førerkortet nei, det er ett eller annet som gjør meg skjerpet når jeg kjører bil så jeg klarer å luke vekk disse tankene. Kanskje det blir sånn for deg og?

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Venner kan også være krevende å ha med dette fordi man hele tiden passer på om man sier eller har gjort noe galt. Da er det jo naturlig at man trekker seg bort fra andre og ikke vil være sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Og det som er med dette er at det blir veldig krevende å for eksempel ha partner og barn, for man slapper aldri av med mennesker eller dyr i nærheten.

Det har du dessverre rett i. Som jeg nevnte i mitt hovedinnlegg har jeg jo aldri hatt kjæreste pga at jeg har så mange såkalte tvangstanker rundt det at det føles umulig ut å skulle åpne seg og bli så godt kjent og slippe en annen person inn i mitt liv på den måten. Og i forhold til det å få barn har jeg også blitt litt redd for å få barn for jeg ser for meg alle de verste scenarioet jeg kan komme inn i, i forhold til det barnet også. Som at barnet blir alvorlig psykisk syk siden jeg selv sliter og alt mulig andre ting også, som at de skulle skade seg alvorlig eller bli alvorlig fysisk syk eller at de skulle ende opp som ett grusomt menneske til slutt selv og utsette andre mennesker for vonde ting som ja, alt mulig negativt egentlig. Og i verstefall kanskje hadde de (mitt eget barn) skadet noen andre alvorlig eller begått drap. Det er nok lite sannsynlig sånn reelt sett, men det er jo det som er med dette livet som vi lever: Vi har dessverre aldri noen garanti for at vårt verst tenkelige mareritt blir ekte og faktisk skjer oss.

Everybody skrev (2 minutter siden):

Ja tankene er en del av min OCD. Jeg ble utredet for det, slik fikk jeg diagnosen. Jeg tar Efexor mot OCD fordi den er veldig effektiv mot angst som roer meg ned.

Ja jeg har førerkort og det tok ikke lang tid for meg å klare førerkortet nei, det er ett eller annet som gjør meg skjerpet når jeg kjører bil så jeg klarer å luke vekk disse tankene. Kanskje det blir sånn for deg og?

Var det en lang utredning? Besto det av spørreskjemaer og tester eller bare snakket du om dine symptomer med behandler? Så bra at du har funne medisin som fungerer da, kanskje jeg skulle være ærlig om disse problemene og tankene med min behandler så kanskje jeg også kunne fått ordentlig hjelp med det? 

Kanskje? Jeg kunne jo forsøkt å ta noen kjøretimer og sånt da. Jeg vet ikke. 

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var det en lang utredning? Besto det av spørreskjemaer og tester eller bare snakket du om dine symptomer med behandler? Så bra at du har funne medisin som fungerer da, kanskje jeg skulle være ærlig om disse problemene og tankene med min behandler så kanskje jeg også kunne fått ordentlig hjelp med det?

Nei, ikke lang utredning, bare spørsmål osv. Jeg prøvde først med eksponeringsterapi, det funket ikke for meg. Men medisinen Efexor funket veldig bra, har fått et nytt liv med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke lang utredning, bare spørsmål osv. Jeg prøvde først med eksponeringsterapi, det funket ikke for meg. Men medisinen Efexor funket veldig bra, har fått et nytt liv med den.

Hvordan fungerer eksponeringsterapi i forhold til slike tanker som vi har da? Tenker da f.eks på min situasjon med hunden og din situasjon med katten? Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan dette gjøres og gjennomføres sånn rent praktisk?

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan fungerer eksponeringsterapi i forhold til slike tanker som vi har da? Tenker da f.eks på min situasjon med hunden og din situasjon med katten? Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan dette gjøres og gjennomføres sånn rent praktisk?

Anonymkode: 1143e...71d

Nei det som er med eksponeringsterapi er at man skal la ens største frykt skje og så erfare at det ikke er noe farlig. Men jeg måtte ha medisiner for å bli bedre av tvang, det må de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Nei det som er med eksponeringsterapi er at man skal la ens største frykt skje og så erfare at det ikke er noe farlig. Men jeg måtte ha medisiner for å bli bedre av tvang, det må de fleste.

Jeg skjønner jo hvordan det kan fungere i en del tilfeller det med at man lar ens største frykt skje. Har man f.eks tvangstanker om å bli bitt av en edderkopp kan man velge å holde en edderkopp og erfare at den ikke biter. Men det å la min største frykt skje og erfare at det ikke er farlig er jo ikke mulig i noen av mine verste scenarioer tanker? Altså, når jeg tenker at det verste som kan skje er at min hund skal bite noen så er jo ikke det mulig å la hunden gjøre og gjør den det går jo alt til helvette? Det går jo ikke an å erfare at det går bra? Jeg forstår ikke helt hvordan dette prinsippet for eksponeringsterapi kan overføres til noen av mine verste frykter i det hele tatt?

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner jo hvordan det kan fungere i en del tilfeller det med at man lar ens største frykt skje. Har man f.eks tvangstanker om å bli bitt av en edderkopp kan man velge å holde en edderkopp og erfare at den ikke biter. Men det å la min største frykt skje og erfare at det ikke er farlig er jo ikke mulig i noen av mine verste scenarioer tanker? Altså, når jeg tenker at det verste som kan skje er at min hund skal bite noen så er jo ikke det mulig å la hunden gjøre og gjør den det går jo alt til helvette? Det går jo ikke an å erfare at det går bra? Jeg forstår ikke helt hvordan dette prinsippet for eksponeringsterapi kan overføres til noen av mine verste frykter i det hele tatt?

Anonymkode: 1143e...71d

Nei det er jo ikke mulig å la noe som skader andre skje. Men prøv og hør med psykiatrien og fastlegen om du kan få medisiner eller behandling for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Nei det er jo ikke mulig å la noe som skader andre skje. Men prøv og hør med psykiatrien og fastlegen om du kan få medisiner eller behandling for dette?

Ja, jeg kan det. Men hvilke andre typer behandlinger finnes for slike type tvangstanker da når man ikke kan bruke den typiske eksponeringsterapien?

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg kan det. Men hvilke andre typer behandlinger finnes for slike type tvangstanker da når man ikke kan bruke den typiske eksponeringsterapien?

Anonymkode: 1143e...71d

Det vet jeg ikke. Medisiner er egentlig den beste behandlingen mot tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke. Medisiner er egentlig den beste behandlingen mot tvangstanker.

Åja. Men kan vel være uheldig og oppleve at ingen medisiner fungerer mot tvangstankene man har også da? Sånn med tanke på at ikke alle responderer likt på samme medisin? Og jeg regner vel med at det er ikke så mange ulike medisiner som er godkjent for bruk mot tvangstanker?

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Men kan vel være uheldig og oppleve at ingen medisiner fungerer mot tvangstankene man har også da? Sånn med tanke på at ikke alle responderer likt på samme medisin? Og jeg regner vel med at det er ikke så mange ulike medisiner som er godkjent for bruk mot tvangstanker?

Anonymkode: 1143e...71d

Jo, det er mange medisiner mot det. SSRI og SNRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Jo, det er mange medisiner mot det. SSRI og SNRI.

Det var jeg ikke klar over. Er alle SSRI og SNRI godkjent for bruk mot tvangstanker/OCD da? Tenker da mtp på å få det på blå resept? Jeg vet at seroquel f.eks ikke er godkjent for bruk bare sov søvn så da skriver alltid min fastlege at den er mot psykose så jeg skal få den på blå resept. 

Anonymkode: 1143e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var jeg ikke klar over. Er alle SSRI og SNRI godkjent for bruk mot tvangstanker/OCD da? Tenker da mtp på å få det på blå resept? Jeg vet at seroquel f.eks ikke er godkjent for bruk bare sov søvn så da skriver alltid min fastlege at den er mot psykose så jeg skal få den på blå resept. 

Anonymkode: 1143e...71d

Ja det er godkjent mot OCD. Det er blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...