Gå til innhold

Er det andre steder enn på dps du kan bli gitt medsiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Får avslag på dps.

Anonymkode: ba59a...9bf

Hvilke medisiner er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan gi medisiner. Hvis fastlegen er i tvil kan den konferere med psykiater på DPS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlegen er jo der de fleste får medisiner. 

Anonymkode: 2dc79...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (13 timer siden):

Hvilke medisiner er det snakk om? 

Medisiner mot angst. ++ depresjon (usikker her)

Anonymkode: ba59a...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fastlegen er jo der de fleste får medisiner. 

Anonymkode: 2dc79...acf

Men, det fastlegen sier er at du må ha oppfølging av disse medisiner så jeg kan ikke skrive de ut- han har ikke kapasitet til å følge meg opp (det er det jeg tror)

Anonymkode: ba59a...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men, det fastlegen sier er at du må ha oppfølging av disse medisiner så jeg kan ikke skrive de ut- han har ikke kapasitet til å følge meg opp (det er det jeg tror)

Anonymkode: ba59a...9bf

Fastlegen skriver ut medisiner mot angst og depresjon. Så har du oppfølging hos legen. 
De fleste får medisiner hos fastlegen. 
dps skriver ut medisiner til de som går der i behandling. 

Anonymkode: 02def...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fastlegen skriver ut medisiner mot angst og depresjon. Så har du oppfølging hos legen. 
De fleste får medisiner hos fastlegen. 
dps skriver ut medisiner til de som går der i behandling. 

Anonymkode: 02def...f05

De som er ferdig i behandling så overføres alt til fastlegen som følger opp videre 

Anonymkode: 02def...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men, det fastlegen sier er at du må ha oppfølging av disse medisiner så jeg kan ikke skrive de ut- han har ikke kapasitet til å følge meg opp (det er det jeg tror)

Anonymkode: ba59a...9bf

Om det kun er vanlig medisinoppfølgning ved å forskrive medisiner mot angst og depresjon, har du en lege som ønsker å frigjøre egen kapasitet. Ved slike medisiner står det ikke noe om krav til spesialistoppfølgning.

 

Om jeg forstår deg rett, er dette noe du antar at legen vil svare deg, og ikke noe han har svart deg? La det få et forsøk. Husk at noen medisiner virker både mot angst og depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fastlegen skriver ut medisiner mot angst og depresjon. Så har du oppfølging hos legen. 
De fleste får medisiner hos fastlegen. 
dps skriver ut medisiner til de som går der i behandling. 

Anonymkode: 02def...f05

De fleste som går til dps får medisiner av fastlegen. Kanskje med mindre det er en psykiater man går til. Ved begynneing av adhd medikasjon eller bipolar tror jeg derimot mange må til dps dessverre

Anonymkode: 2dc79...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal fastlegen være i stand til å håndtere (med unntak for diagnostisering og oppstart medisiner for bipolar lidelse og sikkert også adhd som nevnt over).

Fastlegen skal også sette opp timer med deg for å følge opp medisineringen under opptrappingen og til du er stabil. Fastlegen skal også kunne gi deg samtaler for behandling av angst og depresjon (sette opp dobbelttimer etc).

Det er ikke rart det blir stor pågang hos DPS hvis fastleger prøver å snike seg unna behandling av lettere psykiske lidelser.

Men: hvis du allerede går på DPS tenker jeg det er naturlig at du spør behandler der om å få starte opp med medisiner gjennom DPS.

Jeg spurte psykologen om dette og fikk nei (hun mente det ikke var indikasjon for medisiner), og jeg betalte for time hos privat psykiater som vurderte det annerledes. Men senere fikk jeg oppfølging av de samme medisinene gjennom DPS. Da kom psykiater innimellom inn i halve timen hos psykologen for å ta det som handlet om medisiner. De var på samme team. Veldig praktisk og hensiktsmessig ordning. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Private spesialister (både med og uten avtale) er et alternativ. Ellers er det vanlig at fastlegen følger opp etter at spesialist har igangsatt behandling og påsett om den fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...