Gå til innhold

Prøver å slutte og røyke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, håper det er greit at jeg poster dette her ... kanskje det er flere som har vært i samme båt? Jeg strever voldsomt med angst, og har røykt i mange år. Nå begynner jeg å slite med tung pust og hoste og det skremmer meg. Er så redd for kols. Så i dag kl. 06 tok jeg det som jeg håper er min siste røyk, og nå er det 6 timer siden. Røyken har vært trøst og støtte for meg, så det blir tomt uten. Har nicorette spray, tyggis og snus, men kroppen roper etter å inhalere - men jeg ønsker ikke det. Blir tøft å stå i dette suget. Noen som har vært i samme situasjon og kan relaterte? 

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

nikotintyggis hjalp meg med å slutte. Finnes plaster også. Genial måte å trappe greit ned på. Brukte det i 3-4 måneder og så var jeg helt røykfri.

Anonymkode: 5d7c4...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til å snuse, men prøver å holde meg på tre snus om dagen.  Akkurat nå snuser jeg tobakksfri snus med litt nikotin og den smaker godt og svir ikke i tannkjøttet.

Lykke til og bruk sluttet appen så kan du se hvor mye penger du sparer hvis det er en motivasjon hvis ikke helsa er nok 😉.  På et år har jeg spart 55 000 kr og det er/var motiverende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk over til å snuse, men prøver å holde meg på tre snus om dagen.  Akkurat nå snuser jeg tobakksfri snus med litt nikotin og den smaker godt og svir ikke i tannkjøttet.

Lykke til og bruk sluttet appen så kan du se hvor mye penger du sparer hvis det er en motivasjon hvis ikke helsa er nok 😉.  På et år har jeg spart 55 000 kr og det er/var motiverende for meg.

Takk for motiverende svar! Så flink du har vært! Jeg startet slutta-appen kl. 6 i morges 👍. Har tatt to snus og en nikotintyggis. Veldig sugen på noe da, så jeg har vært på butikken og kjøpt kjeks 🤭. Kommer nok til å prøve å ikke spise så mye spise mer, men gir meg litt slack disse første dagene.

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg sluttet i 2012. Elska å røyke, men tung pust og tenkte jeg var på veg til kols. Kjøpte snus 2 dager etterpå og det ble raskt slik at når suget kom så kobla hjernen mot snus. Gi snus noen dager, hvis du ikke vil kutte nikotin helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Jeg sluttet i 2012. Elska å røyke, men tung pust og tenkte jeg var på veg til kols. Kjøpte snus 2 dager etterpå og det ble raskt slik at når suget kom så kobla hjernen mot snus. Gi snus noen dager, hvis du ikke vil kutte nikotin helt.

Følte du at pusten ble bedre? Er den blitt helt bra? 

Jeg har tatt 3 snus i dag og merker at det roer meg ned i motsetning til røyk, som gjør meg mer gira. 

Blir rart å ikke ta kveldsrøyken i dag ...

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Følte du at pusten ble bedre? Er den blitt helt bra? 

Jeg har tatt 3 snus i dag og merker at det roer meg ned i motsetning til røyk, som gjør meg mer gira. 

Blir rart å ikke ta kveldsrøyken i dag ...

Anonymkode: 9df25...759

Pusten ble noe bedre. Og hosting ble borte. Da jeg røyka tok jeg astma medisin, det gjør jeg ikke lengre. Nå tviler jeg på jeg egentlig hadde behov for det i utgangspunktet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Pusten ble noe bedre. Og hosting ble borte. Da jeg røyka tok jeg astma medisin, det gjør jeg ikke lengre. Nå tviler jeg på jeg egentlig hadde behov for det i utgangspunktet da.

Lei for å høre, for oss begge, at pusten ikke er blitt helt bra. Hvor mange røykte du om dagen? Og hvor lenge røykte du? 

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, håper det er greit at jeg poster dette her ... kanskje det er flere som har vært i samme båt? Jeg strever voldsomt med angst, og har røykt i mange år. Nå begynner jeg å slite med tung pust og hoste og det skremmer meg. Er så redd for kols. Så i dag kl. 06 tok jeg det som jeg håper er min siste røyk, og nå er det 6 timer siden. Røyken har vært trøst og støtte for meg, så det blir tomt uten. Har nicorette spray, tyggis og snus, men kroppen roper etter å inhalere - men jeg ønsker ikke det. Blir tøft å stå i dette suget. Noen som har vært i samme situasjon og kan relaterte? 

Anonymkode: 9df25...759

Nå har jeg vært røykfri i 7 uker, har byttet til snus. Det jeg har gjort annerledes denne gangen er å bytte ut røyken med snus, altså ikke vente til jeg er skikkelig røyksjuk - da er det for sent. Bruker nok endel snus per dag (7-8?), men synes det er greit for nå siden jeg da klarer å holde meg unna røyken. 

Når jeg ikke lenge tenker på røyk i løpet av en dag, så skal jeg kutte ned på snusen også - kanskje prøve plaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei, håper det er greit at jeg poster dette her ... kanskje det er flere som har vært i samme båt? Jeg strever voldsomt med angst, og har røykt i mange år. Nå begynner jeg å slite med tung pust og hoste og det skremmer meg. Er så redd for kols. Så i dag kl. 06 tok jeg det som jeg håper er min siste røyk, og nå er det 6 timer siden. Røyken har vært trøst og støtte for meg, så det blir tomt uten. Har nicorette spray, tyggis og snus, men kroppen roper etter å inhalere - men jeg ønsker ikke det. Blir tøft å stå i dette suget. Noen som har vært i samme situasjon og kan relaterte? 

Anonymkode: 9df25...759

Jeg sluttet for mange år siden, og mitt råd er å tenke at du har slutta, ikke at du kanskje har slutta eller forhåpentligvis har slutta. Min erfaring er at det å iverksette mentale prosesser og virkelig tenke på deg selv som en ikke-røyker som "røkte før men ikke nå lenger" fører til at du identifiserer deg som ikke-røyker og oppfører deg deretter. Jeg husker at det fysiske, altoppslukende suget varte noen dager (ikke overdrivelse), og etter dette var det ikke lenger et fyskisk sug men mer endring av vaner som var det essensielle.

Jeg husker at kongen og jeg sluttet noe samtidig, og da jeg leste at han sa at det hadde vært "skuffende lett å slutte" skjønte jeg godt hva han mente - sånn opplevde jeg det også. Masse lykke til - dette greier du :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lei for å høre, for oss begge, at pusten ikke er blitt helt bra. Hvor mange røykte du om dagen? Og hvor lenge røykte du? 

Anonymkode: 9df25...759

Jeg røyket 20-30 om dagen. Røyka i ca  20 år +.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (7 timer siden):

Jeg sluttet for mange år siden, og mitt råd er å tenke at du har slutta, ikke at du kanskje har slutta eller forhåpentligvis har slutta. Min erfaring er at det å iverksette mentale prosesser og virkelig tenke på deg selv som en ikke-røyker som "røkte før men ikke nå lenger" fører til at du identifiserer deg som ikke-røyker og oppfører deg deretter. Jeg husker at det fysiske, altoppslukende suget varte noen dager (ikke overdrivelse), og etter dette var det ikke lenger et fyskisk sug men mer endring av vaner som var det essensielle.

Jeg husker at kongen og jeg sluttet noe samtidig, og da jeg leste at han sa at det hadde vært "skuffende lett å slutte" skjønte jeg godt hva han mente - sånn opplevde jeg det også. Masse lykke til - dette greier du :) 

Takk for et virkelig godt svar! Tar med meg alt du sier i prosessen! Skal prøve å switche til å tenke på meg selv som en ikke-røyker. 26 timer røykfri nå. 

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for et virkelig godt svar! Tar med meg alt du sier i prosessen! Skal prøve å switche til å tenke på meg selv som en ikke-røyker. 26 timer røykfri nå. 

Anonymkode: 9df25...759

Gratulerer - du har allerede lagt en tredjedel av den vanskeligste fasen bak deg😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dorthe skrev (På 5.6.2024 den 14.39):

Jeg gikk over til å snuse, men prøver å holde meg på tre snus om dagen.  Akkurat nå snuser jeg tobakksfri snus med litt nikotin og den smaker godt og svir ikke i tannkjøttet.

Lykke til og bruk sluttet appen så kan du se hvor mye penger du sparer hvis det er en motivasjon hvis ikke helsa er nok 😉.  På et år har jeg spart 55 000 kr og det er/var motiverende for meg.

Hva heter den snusen? 

Anonymkode: e99c8...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (20 timer siden):

Jeg sluttet for mange år siden, og mitt råd er å tenke at du har slutta, ikke at du kanskje har slutta eller forhåpentligvis har slutta. Min erfaring er at det å iverksette mentale prosesser og virkelig tenke på deg selv som en ikke-røyker som "røkte før men ikke nå lenger" fører til at du identifiserer deg som ikke-røyker og oppfører deg deretter. Jeg husker at det fysiske, altoppslukende suget varte noen dager (ikke overdrivelse), og etter dette var det ikke lenger et fyskisk sug men mer endring av vaner som var det essensielle.

Jeg husker at kongen og jeg sluttet noe samtidig, og da jeg leste at han sa at det hadde vært "skuffende lett å slutte" skjønte jeg godt hva han mente - sånn opplevde jeg det også. Masse lykke til - dette greier du :) 

Har DU røyket? Nei nå ble jeg skuffet. Jeg trodde du var fornuftig. 

Anonymkode: e99c8...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva heter den snusen? 

Anonymkode: e99c8...297

Den heter LOOP og den finnes ikke i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dag 3 og skikkelig røyksug i dag - hjeeelp! 

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (På 6.6.2024 den 23.30):

Den heter LOOP og den finnes ikke i Norge. 

Hvor har du kjøpt da?

Anonymkode: e99c8...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dag 3 og skikkelig røyksug i dag - hjeeelp! 

Anonymkode: 9df25...759

Jeg sluttet med snus og nikotintyggis for 2 år siden.

Jeg sluttet bare brått - bestemte meg en dag og tenkte at "det er nå eller aldri". Men det er nå så. For meg hjalp det veldig å tenke at dette "bare er ubehagelig, men ikke farlig". I motsetning til f.eks. alkohol og benzo, hvor du kan bli syk av å bråkutte, så er avhengigheten av nikotin/røyk mest psykologisk. Det er helt ufarlig å slutte brått.

Mine råd:

1. Aksepter ubehaget, tenk at det går over og håndter det som andre psykiske ubehageligheter (som angst)

2. Identifiser deg som en "ikke røyker" og brenn alle broer til røyken. Ref. overskriften din, du prøver ikke å slutte og røyke. Du HAR sluttet å røyke.

3. Prøv å vende fokuset over til det som skjer utenfor deg, og ikke "grav deg ned" i røyksuget.

Lykke til :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (8 minutter siden):

Jeg sluttet med snus og nikotintyggis for 2 år siden.

Jeg sluttet bare brått - bestemte meg en dag og tenkte at "det er nå eller aldri". Men det er nå så. For meg hjalp det veldig å tenke at dette "bare er ubehagelig, men ikke farlig". I motsetning til f.eks. alkohol og benzo, hvor du kan bli syk av å bråkutte, så er avhengigheten av nikotin/røyk mest psykologisk. Det er helt ufarlig å slutte brått.

Mine råd:

1. Aksepter ubehaget, tenk at det går over og håndter det som andre psykiske ubehageligheter (som angst)

2. Identifiser deg som en "ikke røyker" og brenn alle broer til røyken. Ref. overskriften din, du prøver ikke å slutte og røyke. Du HAR sluttet å røyke.

3. Prøv å vende fokuset over til det som skjer utenfor deg, og ikke "grav deg ned" i røyksuget.

Lykke til :)

Takk for kjempefint svar! Tar med meg det du sier videre i denne dagen ⚘

Anonymkode: 9df25...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...