Gå til innhold

Fins det noen med bipolar som ikke også har traumeproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Går det ann eller er bipolar skyldes traumer egentlig? 

Anonymkode: 247ad...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bipolar har ingenting med traumer å gjøre? Hvor har du det fra? Man kan så klart få både bipolar diagnose og traume diagnose samtidig. Men er ikke noe kriterie at man må ha opplevd traume for å få bipolar diagnosen? Skjønner ikke helt hvor du har det fra? 

Anonymkode: ff1ec...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det finnes veldig mange som har bipolar lidelse og som ikke har traumeopplevelser og traumelidelse 

Anonymkode: 1c8a3...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bipolar har ingenting med traumer å gjøre? Hvor har du det fra? Man kan så klart få både bipolar diagnose og traume diagnose samtidig. Men er ikke noe kriterie at man må ha opplevd traume for å få bipolar diagnosen? Skjønner ikke helt hvor du har det fra? 

Anonymkode: ff1ec...552

Det jeg har det ifra er at jeg har aldri hørt om noen med bipolar som ikke har traumeproblematikk også. 

Anonymkode: 247ad...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg har det ifra er at jeg har aldri hørt om noen med bipolar som ikke har traumeproblematikk også. 

Anonymkode: 247ad...352

Ok. Da er det tilfeldig for de bipolare du har møtt. Om du leser om sykdommen finner du raskt ut at traumer ikke henger sammen med bipolar sykdom og at diagnosen ikke er avhengig av traumer for å bli satt. Bipolare med traumelidelser har begge deler, det er ikke en del av bipolar lidelse 

Anonymkode: 1c8a3...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bipolar skyldes ikke traumer. Jeg har begge deler og de trigges og behandles på 2 forskjellige måter. Bp2 hos meg behandles med rutiner, tilstrekkelig søvn og medisiner mens traumer måtte jeg i terapi, ha forutsigbarhet, trygghet og eksponering. Jeg har blitt ganske bra fra traumene, men bp2 blir jeg aldri frisk fra. Aktivitet hjelper meg langt bedre på depresjon knyttet til traumene enn det gjør ved bipolar depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel noen traumer, men tror ikke det er grunnen til bipolar. Har hatt symptomer på PTSD, men har kommet meg veldig. Men har litt bipolar i familien. Mulig livsbelastninger og genetisk disposisjon utløste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ble det utløst i en alder av 16, pga dataparty på Hamar i vikingskipet. Der fikk jeg for første gang gå lang tid uten søvn, de fleste tåler sånt, men ikke jeg tydeligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (2 timer siden):

Hos meg ble det utløst i en alder av 16, pga dataparty på Hamar i vikingskipet. Der fikk jeg for første gang gå lang tid uten søvn, de fleste tåler sånt, men ikke jeg tydeligvis

Da jeg hadde babyer (begge to sov normalt fra 1 år til 1,5 år) så ble jeg deprimert begge ganger. De er født i 2011 og 2015. Så kunne jeg ha meget korte perioder med opptur, typ  1-3 dager. Men første skikkelige hypomani var i 2018. Da jeg hadde vært 2-3 måneder i rusbehandling. I ettertid har det skjedd flere ganger at jeg har blitt hypoman noen uker etter jeg har blitt nykter. Klarte blant annet å snakke meg ut av tvunget rusbehandling etter bare én måned fordi jeg "så lyset" og argumenterte for hvorfor jeg ikke trengte behandling. Og da skrev de meg ut mot at jeg først var to uker på akuttpsykiatrisk. 😛 De burde ha skjønt tegningen da jeg ble funnet bevisstløs på rommet mitt under et selvmordsforsøk. At jeg så plutselig gikk så høyt. 

Men har alltid vært sårbar for lite søvn og blitt veldig gira når overtrøtt slik som på klasseturer. Og vært festens midtpunkt når jeg har drukket alkohol da jeg var yngre. Ble ekstremt glad og pratsom. Uten at det var hypomani, men kan ha vært et tegn på sårbarhet. 

Så jeg ser jo i ettertid at både første depresjon da jeg var ni og nesten årlig etter det, men også reaksjoner på rusmidler osv. Var faresignaler på bipolar. Tror ikke at mine traumer har utløst det jeg da. Har vært lite fokus på dette med traumer under utredning for psykoselidelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...