Gå til innhold

Innvandring og gjengkriminalitet: Kripos-topp mener det er naivt å tro at Norge ikke kan ende opp som Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 

Etterforskningslederen har jobbet innenfor dette feltet siden 90-tallet, og vil advare om konsekvensene av at internasjonale kriminelle nettverk etablerer seg i Norge.

– Vi ser at denne trusselen er større enn noen gang. Dette er kriminalitet som kan bryte ned samfunnet, sier Borge.

– På hvilken måte?

– Det kan for eksempel være snakk om at kriminelle får fotfeste i ulike bransjer, undergraving av velferdstjenester, korrupsjon og i ytterste konsekvens at de infiltrerer og påvirker norsk politikk og store deler av det norske samfunnet.

– Vi ser at disse miljøene søker innflytelse og vil legge til rette for sin kriminelle virksomhet. Det kan være snakk om undergraving av politiske prosesser og trusler mot maktpersoner, sier han.

 

Og nettopp Sverige ønsker Borge å advare om.

– Der ser vi en skremmende utvikling med gjengkriminalitet og enkelte områder med parallellsamfunn. Det er naivt å tro at det ikke kan skje i Norge. Vi ser også at svenske miljøer ønsker å etablere seg her i landet, sier han.

Den svenske avisen Dagens Nyheter avslørte nylig at kriminelle gjenger rekrutterer ansatte i svensk politi for å lekke hemmelig informasjon og varsle om aksjoner. Siden 2018 har det kommet 514 meldinger om at politiet skal ha samarbeidet med gjengene, ifølge en gransking avisen har gjort.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eM8q3a/kripos-slaar-alarm-naivt-aa-tro-at-dette-ikke-kan-skje-i-norge

Frykter du at Norge ender opp som Sverige, eller er det helt usannsynlig?

Anonymkode: 493ef...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje de må bosette folk litt andre steder enn kun Oslo? 

Anonymkode: 7620a...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utlendinger blir kriminelle fordi de ikke får vanlig jobb siden ingen nordmenn vil ha dem

Anonymkode: 7620a...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir

Jeg er rimelig lei alle som advarer og vet og tror. Hva skal vi med de opplysningene om ingen har noen LØSNINGER? Da er vi akkurat like langt, og ja det kan bli slike tilstander her også. Kan noen komme med forslag til hvordan å jobbe med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (45 minutter siden):

Jeg er rimelig lei alle som advarer og vet og tror. Hva skal vi med de opplysningene om ingen har noen LØSNINGER? Da er vi akkurat like langt, og ja det kan bli slike tilstander her også. Kan noen komme med forslag til hvordan å jobbe med dette? 

Det finnes ingen ting man kan gjøre med det. Bortsett fra å stenge grensene og gi strengere straffer, men det er jo helt uaktuelt.

Anonymkode: 493ef...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hvem er disse kriminelle?

Det er vel Ola, Arne, Jørgen og Petter?😂😂

Innvandring er jo ingen problem i følge noen politikere 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes ingen ting man kan gjøre med det.

Man kan legalisere narkotika slik at de kriminelle mister inntektsgrunnlaget, og politiet kan bruke ressursene sine bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 timer siden):

Jeg er rimelig lei alle som advarer og vet og tror. Hva skal vi med de opplysningene om ingen har noen LØSNINGER? Da er vi akkurat like langt, og ja det kan bli slike tilstander her også. Kan noen komme med forslag til hvordan å jobbe med dette? 

Vi har jo løsningene, men DU sier at våre løsninger ikke er gode nok, så da er det vel nesten opp til deg, hva er DIN løsning, siden VÅR løsning ikke tilfredsstiller dine "woke"-krav ?

Hvis DU ikke har noen løsning, kan ikke du støtte våre løsninger da, eller vil du virkelig at landet skal gå i dass ????

Det er ikke magisk jord i Norge, alt handler om kultur, Norge fungerte med "woke" lover/"ingen" straff for lovbrudd etc, fordi vår kultur var slik, kriminelle ble skamlagt det ga ekstra press på å oppføre seg ut over kun det politi vil gjøre mot deg. En kriminell i oslo øst blir ikke skamlagt, han har en gjeng med likesinnede som organiserer og hyper hverandre opp, perfeksjonerer yrket, overtar nye områder, mens avisene bare skrive rom hvor fæle/rasistiske politiiet er og pusher politiet unna.

Løsningen på en kriminell kultur, er entenkulturen bort.... eller så må en gi brutale straffer for de som begir seg på den veien, ala el salvador. Altså, enten må du stenge grensene, eller så må alle som blir med i gjenger bures inne på livstid eller helst verre. Det finnes ingen andre alternativer.

Men så kommer du og dine og sier, nei begge deler kan vi ikke. Vi kan ikke ha god kultur, eller strenge straffer. Vi må ha åpne grenser, alle kulturer inkludert de dårlige må få komme hit, og ingen straffer for kriminelle fordi det er så synd på dem siden de er jo minoriteter og sårbare grupper el.l. 

psykedeliker skrev (1 time siden):

Man kan legalisere narkotika slik at de kriminelle mister inntektsgrunnlaget, og politiet kan bruke ressursene sine bedre.

Med dårlig kultur, vil samfunnet alltid bli utrivelig, selv om dop er lovlig. Vil du leve i et godt sted å leve, bør du vurdere andre løsninger enn lett tilgang på dop for alle. Anbefaler deg å f.eks se  noen videoer fra Kensington Philadelphia, aka zombie city. Tenk om de fikk alt dopet helt lovlig, ok kult, men du har fortsatt en gate full av zombier da, som er.... flott ?? Fordi dop er bra ?? 

Skjerpings

Anonymkode: 978da...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har jo løsningene, men DU sier at våre løsninger ikke er gode nok, så da er det vel nesten opp til deg, hva er DIN løsning, siden VÅR løsning ikke tilfredsstiller dine "woke"-krav ?

Hvis DU ikke har noen løsning, kan ikke du støtte våre løsninger da, eller vil du virkelig at landet skal gå i dass ????

Det er ikke magisk jord i Norge, alt handler om kultur, Norge fungerte med "woke" lover/"ingen" straff for lovbrudd etc, fordi vår kultur var slik, kriminelle ble skamlagt det ga ekstra press på å oppføre seg ut over kun det politi vil gjøre mot deg. En kriminell i oslo øst blir ikke skamlagt, han har en gjeng med likesinnede som organiserer og hyper hverandre opp, perfeksjonerer yrket, overtar nye områder, mens avisene bare skrive rom hvor fæle/rasistiske politiiet er og pusher politiet unna.

Løsningen på en kriminell kultur, er entenkulturen bort.... eller så må en gi brutale straffer for de som begir seg på den veien, ala el salvador. Altså, enten må du stenge grensene, eller så må alle som blir med i gjenger bures inne på livstid eller helst verre. Det finnes ingen andre alternativer.

Men så kommer du og dine og sier, nei begge deler kan vi ikke. Vi kan ikke ha god kultur, eller strenge straffer. Vi må ha åpne grenser, alle kulturer inkludert de dårlige må få komme hit, og ingen straffer for kriminelle fordi det er så synd på dem siden de er jo minoriteter og sårbare grupper el.l. 

Med dårlig kultur, vil samfunnet alltid bli utrivelig, selv om dop er lovlig. Vil du leve i et godt sted å leve, bør du vurdere andre løsninger enn lett tilgang på dop for alle. Anbefaler deg å f.eks se  noen videoer fra Kensington Philadelphia, aka zombie city. Tenk om de fikk alt dopet helt lovlig, ok kult, men du har fortsatt en gate full av zombier da, som er.... flott ?? Fordi dop er bra ?? 

Skjerpings

Anonymkode: 978da...4bc

Hvem "VI" har løsninger? Og hvilke er jeg i så fall i mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med dårlig kultur, vil samfunnet alltid bli utrivelig, selv om dop er lovlig.

Og hva har du bidratt med selv i den sammenheng? Det antyder ikke akkurat høy kulturell kompetanse å trekke direkte paralleller mellom USA og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (1 time siden):

Man kan legalisere narkotika slik at de kriminelle mister inntektsgrunnlaget, og politiet kan bruke ressursene sine bedre.

Jeg er litt ambivalent til dette.

For min egen del er det mer enn nok rus å ta noen øl eller vinglass i helgene. Jeg tror ikke jeg hadde begynt med narkotika selv om det var legalisert. Men jeg tar forbehold om at andre kan ha et annet syn på dette enn meg. 

Legalisering kan jo for øvrig være alt fra straffefrihet for bruk, straffefrihet for salg, eller at Vinmonopolet solgte en bedre snufs kokain til lørdagsmiddagen sammen med vinutvalget. Selv om jeg er tilhenger av å fjerne inntektsgrunnlaget til disse gjengene, er jeg usikker på om jeg ønsker sistnevnte i samfunnet.

Hva er din definisjon av legalisering?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Hvem "VI" har løsninger? Og hvilke er jeg i så fall i mot?

Altså, forskjellige kulturer trenger forskjellig lovverk for å kontrollere befolkningen/holde kriminaliteten på akseptable nivåer

Det tenkte/tenker ikke dere over før dere inviterte masse forskjellige kulturer til landet, og siden dere også ønsker like lover for alle borgere i landet, må en rett og slett gå over hele befolkningen , se på alle kulturene, og innføre de strengeste lovene til den kulturen som trenger strengest lover, for ALLE borgerne i landet.

Så, det er løsningen min (min egentlige løsning var å ikke ha innvandring fra land uten lik kultur, men den ønsket ikke dere), brutale straffer for kriminalitet, for alle, inkludert nordmenn som egentlig har det bedre med mildere straffer pga kulturen muliggjør det. 

Dere tenkte litt kort, og kom til kort. Mangfold betyr forskjeller. Samtidig må alle behandles likt. Error 404 Logic not found.

Anonymkode: 978da...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, forskjellige kulturer trenger forskjellig lovverk for å kontrollere befolkningen/holde kriminaliteten på akseptable nivåer

Det tenkte/tenker ikke dere over før dere inviterte masse forskjellige kulturer til landet, og siden dere også ønsker like lover for alle borgere i landet, må en rett og slett gå over hele befolkningen , se på alle kulturene, og innføre de strengeste lovene til den kulturen som trenger strengest lover, for ALLE borgerne i landet.

Så, det er løsningen min (min egentlige løsning var å ikke ha innvandring fra land uten lik kultur, men den ønsket ikke dere), brutale straffer for kriminalitet, for alle, inkludert nordmenn som egentlig har det bedre med mildere straffer pga kulturen muliggjør det. 

Dere tenkte litt kort, og kom til kort. Mangfold betyr forskjeller. Samtidig må alle behandles likt. Error 404 Logic not found.

Anonymkode: 978da...4bc

Selvfølgelig kan man ikke ha forskjellig lovverk for ulike kulturer. Og resten av innlegget ditt tyder på at du ikke er så opptatt av løsninger, men heller bebreide hvem det nå er du sikter til med "dere".

Jeg tenker det må noen med intelligens, kunnskap ikke minst, og også med erfaring som kan komme med forslag til løsning. Dessverre er politikere i Norge også, ganske uerfarne med det befolkningen forøvrig er ser det ut til, så det må andre på banen. Jeg tror politiet er de som ser problemene best, og at de må få komme med forslag til løsninger som politikere vil lytte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
ISW skrev (14 minutter siden):

Hva er din definisjon av legalisering?

I prinsippet full legalisering av både produksjon, salg og bruk. I praksis kan vi ha en ordning med kommersiell produksjon og salg gjennom vinmonopol eller apotek. Så kan ressursene heller brukes å fjerne årsakene til at folk misbruker rus.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mangfold betyr forskjeller. Samtidig må alle behandles likt.

Riktig, det heter liberalt demokrati. Du får ta det opp med alle de enkeltindividene som ikke støtter opp om det liberale demokratiet verken gjennom liv eller lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så, det er løsningen min (min egentlige løsning var å ikke ha innvandring fra land uten lik kultur, men den ønsket ikke dere), brutale straffer for kriminalitet, for alle, inkludert nordmenn som egentlig har det bedre med mildere straffer pga kulturen muliggjør det. 

Dere tenkte litt kort, og kom til kort. Mangfold betyr forskjeller. Samtidig må alle behandles likt. Error 404 Logic not found.

Jeg synes det er en forenkling å si at mennesker fra en annen kultur nærmest er født kriminelle og av den grunn at samfunnet må beskytte seg mot dem.

Eksempel: I Europa er "konsensus" (og gjerne årsaken til framveksten av ganske høyreekstreme bevegelser og partier) at det er muslimene som er problemet. Muslimer har en annen kultur enn oss, gjerne definert som en "steinalderkultur" og av denne grunn er det muslimene som er duste, eller farlige. I USA er problemstillingen helt annerledes. De kriminelle i USA er kristne, men gjerne enten med afrikansk-amerikansk bakgrunn eller spansk bakgrunn (f.eks. fra Latin-Amerika/Mexico/Colombia, etc). Min tolkning av dette paradokset er at det neppe er religionen som er problemet i alle fall. Man kan si hva man vil om Islam (eller religion generelt) men jeg tror ikke veldig mange i Europa går ut og gjør forbrytelser i Allahs navn, eller tilsvarende i Guds navn i USA.

Kriminalitet har alltid eksistert. Min definisjon her er at kriminalitet er en måte å skaffe seg goder på en illegal måte. Man kan kanskje spørre seg om hvorfor dette behovet eksisterer. Etter mitt syn er mer politi eller strengere straffer til en viss grad hjelpsomt, men det løser ikke rotårsaken, kun den kriminelles risikovurdering og muligens prisen på dopet. Hvorfor velger mennesker å selge dop i stedet for å gå på skole? Hvorfor ser man et behov for å "organisere" seg i gjenger utenfor samfunnet for å nå sine mål i livet. DET er et komplekst spørsmål, og jeg synes det er der diskusjonen bør ligge, framfor å peke på hudfarge, religion, kultur, etc. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes ingen ting man kan gjøre med det. Bortsett fra å stenge grensene og gi strengere straffer, men det er jo helt uaktuelt.

Anonymkode: 493ef...282

Ser ikke helt hvordan dette skal fungere. Strenge straffer er det vel få som er i mot generelt, å stenge grensene vil føre til et hav av (menneske-)smugling. 

 

Anonymkode: 4bb01...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Skrevet (endret)

Jeg tror det er avgjørende å ha nok ressurser i skolen og et inkluderende arbeidsmarked. Alt for mange unge gutter faller mer eller mindre ut av skolen og for mange unge menn får ikke jobb. Da blir de enkelt bytte for de som rekrutterer til de kriminelle miljøene. 
Jeg tror også at i det minste delvis legalisering av narkotika, vil fjerne grunnlaget for en del kriminalitet. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (11 minutter siden):

Hvorfor velger mennesker å selge dop i stedet for å gå på skole? Hvorfor ser man et behov for å "organisere" seg i gjenger utenfor samfunnet for å nå sine mål i livet.

Vi har visst i mange år hvorfor dette skjer, men det er tydeligvis mange som har et problem med å forholde seg til fakta. Følelser er tydeligvis viktigere ser det ut som. Men det er på én måte greit, for følelsesmenneskene er som oftest villig til å betale prisen for å leve i en illusjon - og da finner faktamenneskene måter å sende regningen til dem. Det vil nok fortsette en stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er avgjørende å ha nok ressurser i skolen og et inkluderende arbeidsmarked. Alt for mange unge gutter faller mer eller mindre ut av skolen og for mange unge menn får ikke jobb. Da blir de enkelt bytte for de som rekrutterer til de kriminelle miljøene. 
Jeg tror også at i det minste delvis legalisering av narkotika, vil fjerne grunnlaget for en del kriminalitet. 

Jeg tror også det er viktig at det ikke blir en "oss" og "dem" holdning i samfunnet.

Når det er sagt, så mener jeg det er grenser for hvor mange innvandrere Norge kan ta imot. Dette er ikke fordi jeg misliker innvandrere, men fordi samfunnet må sørge for at relevante tilbud er tilgjengelig for disse menneskene (f.eks. skole/jobb, bolig, integrering, hjelp, etc) nettopp for å hindre at mennesker faller utenfor samfunnet. Jeg vil heller ha 1.000 innvandrere som blir en del av det norske samfunnet, lærer norsk, får jobb og får relevant hjelp, enn 10.000 som faller utenfor som følge av dårlig integrering. Nettopp dette er jeg litt redd for hva gjelder det store antallet ukrainere som kommer til Norge. Jeg mener det er en feilslutning å si at disse er så mye "bedre" enn mennesker fra Midt-Østen at man bare kan åpne grensene fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (17 minutter siden):

Jeg tror også det er viktig at det ikke blir en "oss" og "dem" holdning i samfunnet.

Det er umulig å unngå så lenge følelser skal gå foran fakta, med alt det medfører. Vi har lov til å forsvare oss når vi blir angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...