Gå til innhold

Si opp arbeidsforholdet etter en måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan ville du gått frem hvis du var i en jobb som ikke var noe for deg? 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan ville du gått frem hvis du var i en jobb som ikke var noe for deg? 

Anonymkode: 2c219...626

Det kommer litt an på hvorfor du tenker at jobben ikke er noe for deg. Om det er noe helt annet enn du så for deg - si opp. Om du ikke helt trives ennå - hold ut i 3 mnd i alle fall, de fleste må "jobbe seg inn" i en ny jobb før alt faller på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Funnet en ny jobb.

Men hvordan ska jeg si opp? 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det kommer litt an på hvorfor du tenker at jobben ikke er noe for deg. Om det er noe helt annet enn du så for deg - si opp. Om du ikke helt trives ennå - hold ut i 3 mnd i alle fall, de fleste må "jobbe seg inn" i en ny jobb før alt faller på plass.

Jobben er noe annet enn hva jeg trodde. Men jeg har høy stilling… og var den eneste aktuelle kandidaten. Synes det er ubehagelig men jeg tror ikke det er noe for meg. Er få få pauser. 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobben er noe annet enn hva jeg trodde. Men jeg har høy stilling… og var den eneste aktuelle kandidaten. Synes det er ubehagelig men jeg tror ikke det er noe for meg. Er få få pauser. 

Anonymkode: 2c219...626

For få pauser? Litt snodig grunn til å si opp, men det kommer jo også an på flere ting. Kjenner en som fikk jobb på oljeplattform ("kontorjobb"), han sa opp etter første tur ut da slettes ikke var det han hadde trodd det skulle være. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (9 minutter siden):

For få pauser? Litt snodig grunn til å si opp, men det kommer jo også an på flere ting. Kjenner en som fikk jobb på oljeplattform ("kontorjobb"), han sa opp etter første tur ut da slettes ikke var det han hadde trodd det skulle være. Ikke noe problem.

Ja, det er jo viktig. Kan man si opp muntlig? Aldri vært i en sånn case før. Jeg vet ettertraktet kandidat så ny jobb blir ikke et problem. Allerede fått flere tilbud. Bare ubehagelig å si det liksom. 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jobben er noe annet enn hva jeg trodde. Men jeg har høy stilling… og var den eneste aktuelle kandidaten. Synes det er ubehagelig men jeg tror ikke det er noe for meg. Er få få pauser. 

Anonymkode: 2c219...626

Du skal si opp en jobb fordi det "for få pauser"??? Hvor mye eller lite pauser har du, og hvor lang er arbeidsdagen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan ville du gått frem hvis du var i en jobb som ikke var noe for deg? 

Anonymkode: 2c219...626

Etter en måned ville jeg bare sagt det som det er: Dette er ikke noe for meg, jeg vil slutte så raskt som mulig. Du har vel sikkert en oppsigelsestid, men om du virkelig ikke vil fortsette å jobbe der kommer du deg sannsynligvis ut før. Det er ingen vits å gå rundt grøten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er jo viktig. Kan man si opp muntlig? Aldri vært i en sånn case før. Jeg vet ettertraktet kandidat så ny jobb blir ikke et problem. Allerede fått flere tilbud. Bare ubehagelig å si det liksom. 

Anonymkode: 2c219...626

Du kan jo si det muntlig, men alt må gjøres skriftlig. Er ellers enig i det Drømmeautomat skriver over her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan ville du gått frem hvis du var i en jobb som ikke var noe for deg? 

Anonymkode: 2c219...626

Jeg ville først signert kontrakt på ny jobb, så sagt opp min nåværende stilling skriftlig. Sjekk i kontrakten din hva som er oppsigelsestid, men ofte får man vel slutte fortere etter så kort tid, om man ønsker. Det er imidlertid ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelse skal alltid skje skriftlig, men det kan være fair å be om et møte med din linjeleder. Si at jobben ikke ble slik du hadde tenkt og at du derfor dessverre kommer til å si opp. 

Man har ofte kortere oppsigelsetid i prøveperioden.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (7 minutter siden):

Du skal si opp en jobb fordi det "for få pauser"??? Hvor mye eller lite pauser har du, og hvor lang er arbeidsdagen sin?

Ja eller litt under en måned blir det. Ja blant annet. Gjennomsnitt på 9 timer, det er vel normalt med pauser da? 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (4 minutter siden):

Jeg ville først signert kontrakt på ny jobb, så sagt opp min nåværende stilling skriftlig. Sjekk i kontrakten din hva som er oppsigelsestid, men ofte får man vel slutte fortere etter så kort tid, om man ønsker. Det er imidlertid ikke sikkert.

Tror den er på 3 måneder… det kan jeg ikke klare. Kan jeg ikke sykemelde meg? 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (5 minutter siden):

Jeg ville først signert kontrakt på ny jobb, så sagt opp min nåværende stilling skriftlig. Sjekk i kontrakten din hva som er oppsigelsestid, men ofte får man vel slutte fortere etter så kort tid, om man ønsker. Det er imidlertid ikke sikkert.

Har signet kontrakt. Sånn delvis.. 

Anonymkode: 2c219...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror den er på 3 måneder…

Det er ofte kortere oppsigelsestid de tre første månedene. Sjekk det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja eller litt under en måned blir det. Ja blant annet. Gjennomsnitt på 9 timer, det er vel normalt med pauser da? 

Anonymkode: 2c219...626

Pause ja, i entall... en halvtime

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan ville du gått frem hvis du var i en jobb som ikke var noe for deg? 

Anonymkode: 2c219...626

Det er dette man bruker prøvetiden på, det er helt ok å gi beskjed at man ikke ønsker jobben likevel.

Anonymkode: 02799...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa opp på Elkjøp fordi jeg fikk tilbud om å jobbe i ferskvare i ny butikk. Hadde ikke jobbet så lenge. 1-2 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at så lenge dette er innenfor prøveperioden er det ok. Enig i at oppsigelsen skal leveres skriftlig. Det er redelig å si opp så snart du kan, slik at de kan gå raskt ut og søke etter en ny kandidat.

I likhet med resten syns jeg «få pauser» er en spesiell årsak til å si opp, og ville definitivt ikke sagt dette til noen av kollegaene eller til ledere. Vær ellers forberedt på at du muligens forringer dine framtidige muligheter for jobb på dette stedet, de er neppe veldig glad for den snarlige oppsigelsen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...