Gå til innhold

Brannslukkings apparat, hvilken type?


emilie321

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et lite brannslukkings apparat til en som ikke kan løfte tungt. Det må derfor være lite og brukervennlig. Skal stå på kjøkkenet.  Ser at det finnes både skum og pulver apparater. Hva er å foretrekke? Noen som har noe å anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pulver egner seg bedre ved brann i elektriske apparater, og det har man jo gjerne innendørs. Ulempen med pulver er at det blir EKSTREMT mye gris av det, hvis du må bruke det til å slukke en brann. 

Så det jeg tror jeg ville gjort, var å kjøpe et pulverapparat man kan bruke ved store branner, men også kjøpe et par branntepper (av glassfibermateriale som man f.eks. kan legge over små branner, samt kjøpe et par små slukkebokser (disse erstatter ikke brannslukkingsapparat) ved branner forårsaket av stearinlys etc. - slik at du ikke trenger å skitne til hele huset med pulver. Branntepper koster typisk en drøy hundrelapp og slukkebokser koster et par hundre kroner, så det er en rimelig investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (20 minutter siden):

Pulver egner seg bedre ved brann i elektriske apparater, og det har man jo gjerne innendørs. Ulempen med pulver er at det blir EKSTREMT mye gris av det, hvis du må bruke det til å slukke en brann. 

Så det jeg tror jeg ville gjort, var å kjøpe et pulverapparat man kan bruke ved store branner, men også kjøpe et par branntepper (av glassfibermateriale som man f.eks. kan legge over små branner, samt kjøpe et par små slukkebokser (disse erstatter ikke brannslukkingsapparat) ved branner forårsaket av stearinlys etc. - slik at du ikke trenger å skitne til hele huset med pulver. Branntepper koster typisk en drøy hundrelapp og slukkebokser koster et par hundre kroner, så det er en rimelig investering.

Tusen takk for svar!   Brannteppe har jeg ikke tenkt på, men det var et godt råd. Da kjøper jeg begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (20 timer siden):

Skal kjøpe et lite brannslukkings apparat til en som ikke kan løfte tungt. Det må derfor være lite og brukervennlig. Skal stå på kjøkkenet.  Ser at det finnes både skum og pulver apparater. Hva er å foretrekke? Noen som har noe å anbefale? 

Små og lette brannslukningsapparat hjelper ikke noe annet enn styearinlysbrann. Så da er vel poenget borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 timer siden):

Pulver egner seg bedre ved brann i elektriske apparater, og det har man jo gjerne innendørs. Ulempen med pulver er at det blir EKSTREMT mye gris av det, hvis du må bruke det til å slukke en brann. 

Så det jeg tror jeg ville gjort, var å kjøpe et pulverapparat man kan bruke ved store branner, men også kjøpe et par branntepper (av glassfibermateriale som man f.eks. kan legge over små branner, samt kjøpe et par små slukkebokser (disse erstatter ikke brannslukkingsapparat) ved branner forårsaket av stearinlys etc. - slik at du ikke trenger å skitne til hele huset med pulver. Branntepper koster typisk en drøy hundrelapp og slukkebokser koster et par hundre kroner, så det er en rimelig investering.

Vi hadde brannvernkurs og brannstasjonen anbefalte brannslange (som er tilkoblet vann). De mente pulverapparat går tom etter 20 sekunder og som du sier egner seg kun til el-brann. Får duge med brannalarm og pulverapparat og kort vei ned for meg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (På 13.6.2024 den 22.30):

Skal kjøpe et lite brannslukkings apparat til en som ikke kan løfte tungt. Det må derfor være lite og brukervennlig. Skal stå på kjøkkenet.  Ser at det finnes både skum og pulver apparater. Hva er å foretrekke? Noen som har noe å anbefale? 

Om personen er tilkoblet kommunen gjennom trygghetsalarm e.l. i dag, er det mer og mer vanlig at røykvarsleren kobles til trygghetsalarmen. Jeg har ikke utløst min trygghetsalarm på et par år, men velger å ha den likevel primært pga. den sikkerheten. Om det begynner å brenne, er jeg fullstendig stucked og har ingen mulighet til å slukke noen flammer... Mitt fokus er å komme meg ut, og brannvesenet får ta seg av resten. Om det skulle bli brann og jeg ev. ikke bekrefter gjennom trygghetsalarmen at det er falsk alarm, sendes brannvesenet til adressen.

 

En liten tanke, siden personen ikke er i stand til å løfte. Det kommer an på årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Om personen er tilkoblet kommunen gjennom trygghetsalarm e.l. i dag, er det mer og mer vanlig at røykvarsleren kobles til trygghetsalarmen. Jeg har ikke utløst min trygghetsalarm på et par år, men velger å ha den likevel primært pga. den sikkerheten. Om det begynner å brenne, er jeg fullstendig stucked og har ingen mulighet til å slukke noen flammer... Mitt fokus er å komme meg ut, og brannvesenet får ta seg av resten. Om det skulle bli brann og jeg ev. ikke bekrefter gjennom trygghetsalarmen at det er falsk alarm, sendes brannvesenet til adressen.

 

En liten tanke, siden personen ikke er i stand til å løfte. Det kommer an på årsaken.

Vedkommende har ikke trygghetsalarm. Tror jeg går for brannteppe og eventuelt en liten med skum.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...