Gå til innhold

Tanntråd - før eller etter tannpussen?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Lillemus

Tanken slo meg da jeg sto og pusset tenner og brukte mellomromsbørste - hva skal man gjøre først? Tannpussen eller tanntråden/mellomromsbørsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pusser alltid først og tenker det er best, men jeg kan ta feil. Skyller med fluor til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid tanntråd først. Tenker at børsten etterpå skal ta bort det som tanntråden kanskje ikke tok bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Har flere tannleger i familien, de er ikke enige seg selv i mellom. 

Gjør det du synes fungerer best for deg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg pusser alltid først og tenker det er best, men jeg kan ta feil. Skyller med fluor til slutt.

 

Vendi skrev (36 minutter siden):

Jeg bruker alltid tanntråd først. Tenker at børsten etterpå skal ta bort det som tanntråden kanskje ikke tok bort. 

 

Trinity80 skrev (34 minutter siden):

Har flere tannleger i familien, de er ikke enige seg selv i mellom. 

Gjør det du synes fungerer best for deg ☺️

😂 Dette ble jeg ikke stort klokere av nei! Om man bruker tanntråd først så vil man jo kanskje børste inn matrester og plakk u medllomrommene  etterpå? Og om man pusser først vil man dra ut plakk og matrester på de rene tennene? Men tanntråd både før og etter orker jeg ikke altså! Pusser som regel først jeg. Skyller jo munnen helt til slutt da så da skylles vel ev. rester ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

 Om man bruker tanntråd først så vil man jo kanskje børste inn matrester og plakk u medllomrommene  etterpå?

Det kan jo løses med å skylle etter tanntrådbruken? Jeg kommer nok aldri til å endre praksis, siden jeg er et vanedyr 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Vendi skrev (51 minutter siden):

Det kan jo løses med å skylle etter tanntrådbruken? Jeg kommer nok aldri til å endre praksis, siden jeg er et vanedyr 😆

Skyller jo alltid med vann til slutt uansett rekkefølge ja, det viktigste er nok bare å bruke begge deler (kost og tråd) uansett rekkefølge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Lillemus skrev (42 minutter siden):

Skyller jo alltid med vann til slutt uansett rekkefølge ja, det viktigste er nok bare å bruke begge deler (kost og tråd) uansett rekkefølge. :) 

Generell livsfilosofi 😉

Just do it, så lenge man har rutiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 timer siden):

Tanken slo meg da jeg sto og pusset tenner og brukte mellomromsbørste - hva skal man gjøre først? Tannpussen eller tanntråden/mellomromsbørsten?

Det var litt av et spørsmål. Jeg pusser først deretter bruker jeg tanntråd. Etter hvert måltid så sant jeg har mulighet bruker jeg også tanntråd for og forhindre karries. Dette rådet har jeg fått fra tannlegen, og følger dette. 

Anonymkode: 623d6...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var litt av et spørsmål. Jeg pusser først deretter bruker jeg tanntråd. Etter hvert måltid så sant jeg har mulighet bruker jeg også tanntråd for og forhindre karries. Dette rådet har jeg fått fra tannlegen, og følger dette. 

Anonymkode: 623d6...443

Ja, det er mye rart man plutselig kan tenke på. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid tanntråd etter tannpuss. Har aldri tenkt over det før, bare tatt det for gitt at det skal gjøres etterpå. :) 

Lillemus skrev (2 timer siden):

Skyller jo alltid med vann til slutt uansett rekkefølge ja, det viktigste er nok bare å bruke begge deler (kost og tråd) uansett rekkefølge. :) 

Har lært at man ikke skal skylle med vann etter tannpuss for da skyller man ut fluor. 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Martine skrev (24 minutter siden):

Jeg bruker alltid tanntråd etter tannpuss. Har aldri tenkt over det før, bare tatt det for gitt at det skal gjøres etterpå. :) 

Har lært at man ikke skal skylle med vann etter tannpuss for da skyller man ut fluor. 

Det sier mannen min også, men ikke snakk om at jeg klarer å la være - det er rett og slett ikke mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tanntråd før puss. Om kvelden bruker jeg også tannstikkere av gummi før tanntråden, disse er fine for å opprettholde friskt tannkjøtt. Pusser du forresten med elektrisk tannbørste eller "vanlig gammeldags?" Jeg synes tennene føles ordentlig tannlege-rene med elektrisk, og har også lagt merke til at de har blitt litt hvitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Babette skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker tanntråd før puss. Om kvelden bruker jeg også tannstikkere av gummi før tanntråden, disse er fine for å opprettholde friskt tannkjøtt. Pusser du forresten med elektrisk tannbørste eller "vanlig gammeldags?" Jeg synes tennene føles ordentlig tannlege-rene med elektrisk, og har også lagt merke til at de har blitt litt hvitere.

Jeg har begge deler, men bruker mest den vanlige børsten. Liker mellomromsbørstene (disse knøttsmå "flaskebørstene") bedre enn tanntråd og tannstikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer men bruker tanntråd flere ganger daglig, sikkert tre-fem ganger. Jeg var nettopp på kontroll og tannlegen sa det han pleier å gjøre, «jeg ser at du er flink til å holde det rent». Som Babette sier skal man ikke kimse av effekten tanntråd har på tannkjøttet heller, og jeg gjetter det er hipp som happ om man pusser tennene skikkelig minst to ganger pr dag. Men dette er bare gjetning fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...