Gå til innhold

Eirik Jensen og soning


Glitter

Anbefalte innlegg

En liten link: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/eirik-jensen-ankommer-ringerike-psykiatriske-sykehus-sammen-med-samboeren-derfor-er-han-innlagt/s/5-95-1836106

Har lest litt på KG og der er det svært delte meninger på om Jensen sin uskyld, om han er offer for å sette presedens, om han virkelig er så syk, og i så fall skal han da slippe straff? Det er jo flust av syke mennesker i fengsel. 

Selv har jeg sluppet unna 8 mnd fengsel pga jeg ifølge advokaten ikke var soningsdyktig. Fikk heller 250 timer samfunnsstraff, men pga sykdom jobbet jeg vare 56 av de og resten av  timene ble avskrevet I behandling. Én time for hvert døgn. 

Så min opplevelse er at kriminalomsorgen prøver å ta hensyn til fysisk og psykisk helse til den domfelte. Men så klart, veldig alvorlige forbrytelser må jo nesten sones i fengsel og istedenfor straffeavbrudd tenker jeg de bør oppruste det psykiatriske tilbudet. Både i form av samtaleterapi og medisiner, men også ulike gruppetilbud. I tillegg til at rusavhengige bør få sone siste del av dommen sin på en rusinstitusjon hvor de får hjelp med ruslidelen, boplass og jobb. Hvis alt dette var noe som fengslene fikk ressurser til så tror i alle fall jeg at det hadde blitt færre selvmord og psykoser i fengsel. Samt at ved langvarig soning så fikk de innsatte hjelp til å få plass å bo samt en jobb. Kanskje flere hadde unngått å bli så syke. Og ikke minst forebygget videre kriminalitet. Vet at noen faktisk blir overført til rusbehandling etter eller under soning. Men jeg mener de ikke satser nok på denne ordningen. 

Det er hva jeg tenker om fengsel og tiltak for å forebygge at de innsatte blir så dårlig som Erik Jensen har blitt. Jeg synes han har fått alt for lang straff. Virker som de vil lage er eksempel ut av han. 

Hva tenker dere om dette? Både det at han ble midlertidig løslatt, at fagkyndige mener han ikke kan sone hvorpå kriminalomsorgen mener han skal i fengsel igjen, og til sist det faktum at fengslene er overfylt av veldig syke mennesker. Hvorfor får ikke disse soningsavbrudd? Jeg vet at det skjer, men det skal veldig mye til for der. 

Jeg har ikke fordypet meg i denne saken, bare fulgt med på sidelinjen. Så vil gjerne høre synspunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er vanskelig å være objektiv fordi jeg synes straffen er langt over alle støvleskaft uansett hvordan man snur og vender på det.

Det at han slipper å sone, men rett og slett får være hjemme er et signal om at forbrytelsen han egentlig ikke oppfattes som så ille som straffen tilsier. Man ville aldri latt en drapsmann reise hjem og være helt fri pga sykdom. Håper ikke det i alle fall.

Man får ikke uten videre 21 år for drap heller, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne saken klarer jeg aldri helt slippe. Den er så fascinerende ... og i mangel av et bedre ord... rar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Akkurat denne saken klarer jeg aldri helt slippe. Den er så fascinerende ... og i mangel av et bedre ord... rar. 

Samme her. Det er noe som skurrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes det er vanskelig å være objektiv fordi jeg synes straffen er langt over alle støvleskaft uansett hvordan man snur og vender på det.

Det at han slipper å sone, men rett og slett får være hjemme er et signal om at forbrytelsen han egentlig ikke oppfattes som så ille som straffen tilsier. Man ville aldri latt en drapsmann reise hjem og være helt fri pga sykdom. Håper ikke det i alle fall.

Man får ikke uten videre 21 år for drap heller, men det er en annen sak.

Ja det er en vanskelig sak og veldig fælt om han må sone resten av livet sitt på feil grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Mitt inntrykk er at han får bedre behandling enn "vanlige" fanger. Jeg tror også ledelsen hans og andre i politiet har sett gjennom fingrene på det han har gjort, fordi han fikk "resultater" — fikk dømt andre enn Cappelen. Mitt inntrykk er at Jensen er et symptom på en generell ukultur som har herska i hvert fall i denne delen av Oslo-politiet. Jensen var f.eks. involvert i flydroppsaken, og det jobbes for å få den gjenopptatt pga. provokasjon fra politiets side.

Jeg tviler ikke på at Jensen er skyldig. En politimann jeg kjenner er overbevist om det samme. Det sykeste i denne saken er at Jensen fikk 21 år og Cappelen 15 for å ha smugla inn noe som er mindre farlig enn sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
emilie321 skrev (3 timer siden):

Samme her. Det er noe som skurrer..

Kanskje hele saken bare er en bløff? At de gjorde det for å vise andre politifolk hva som skjer hvis man gjør sånt. Og Jensen var villig til å ofre seg, men fikk mye penger for det. 

Anonymkode: 5b5dd...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg tviler ikke på at Jensen er skyldig. En politimann jeg kjenner er overbevist om det samme. Det sykeste i denne saken er at Jensen fikk 21 år og Cappelen 15 for å ha smugla inn noe som er mindre farlig enn sukker.

En av grunnene til at han fikk så streng straff er at han er en offentlig ansatt tjeneste mann

Anonymkode: 9e596...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han er skyldig. Det var noen meldinger som ikke kan bortforklares.

Jeg er mer usikker på om han skjønner det selv. Folk kan ha en fantastisk evne til å lure seg selv. Lars Gule har klart å overbevise seg selv om at han bare var en slags gonzo-journalist som drev research blant terrorister. Da må jo Erik Jensen klare å lure seg selv til å tro at han bare måtte spille med for å infiltrere skurkene.

Han har virkelig misbrukt stillingen og tilliten han har fått. Man kan si det bare er hasj, men det er uansett ganske grov økonomisk kriminalitet. Uansett mener jeg 21 år er helt spinnvilt. Jeg kunne forstått 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (4 minutter siden):

Jeg tror han er skyldig. Det var noen meldinger som ikke kan bortforklares.

Jeg er mer usikker på om han skjønner det selv. Folk kan ha en fantastisk evne til å lure seg selv. Lars Gule har klart å overbevise seg selv om at han bare var en slags gonzo-journalist som drev research blant terrorister. Da må jo Erik Jensen klare å lure seg selv til å tro at han bare måtte spille med for å infiltrere skurkene.

Han har virkelig misbrukt stillingen og tilliten han har fått. Man kan si det bare er hasj, men det er uansett ganske grov økonomisk kriminalitet. Uansett mener jeg 21 år er helt spinnvilt. Jeg kunne forstått 3-4 år.

 

Det må være høyere straff når en politi gjør sånt

Anonymkode: 5b5dd...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må være høyere straff når en politi gjør sånt

Anonymkode: 5b5dd...806

Høyere enn når andre gjør det samme, ja.

Er det han gjorde mye verre enn forsettelig drap? Er det fem ganger verre enn voldtekt?

Spør du meg så er svaret nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Høyere enn når andre gjør det samme, ja.

Er det han gjorde mye verre enn forsettelig drap? Er det fem ganger verre enn voldtekt?

Spør du meg så er svaret nei.

Nei. 

Jeg ville sagt 8års fengsel. Da ville han måtte sonet 5år

Anonymkode: 5b5dd...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...