Gå til innhold

når svigerfar er alkoholiker


Gjest svigerdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest silmarilla

Det syns jeg var en stygg holdning, og treffer du han bare i selskaper?

Hvis han er alkoholiker, så er han vel det også i hverdagen?

Unngår du han da også?

Hva slags holdning har mannen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Kjære svigerdatter!

Jeg forstår at du vegrer deg for å være i selskaper med din alkoholiker-svigerfar. Det har kanskje kommet helt uventet på deg at du skulle få en slik svigerfar.

Jeg vil oppfordre deg til nær sagt å vende det andre (gode) kinnet til. Forsøk å få kontakt med han. Se forbi alkoholen og heller på alt det svigerfaren din er og står for. Forsøk å ikke undervurdere mannen pga hans alkoholisme. Alkoholikere er er mennesker med like mange gode sider som andre folk. Har du snakket ut med din mann om dette? Det er trist om alkoholen skal hindre en ellers naturlig og god kontakt i familien.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en alkoholiker i nær famile og jeg vet at det kan være veldig vanskelig.

Det er mange grader av alkoholisme og du skriver ikke hvordan svigerfaren har det. Her er noen praktiske råd som kanskje kan hjelpe deg:

Dersom han drikker men klarer å "oppføre" seg, synes jeg du skal holde en lav profil og venne deg til situasjonen. Det kan nok være litt vanskelig å skulle sosialisere med en som er tydelig påvirket, men du vil bli mer vant til det etter hvert.

Dersom han starter opp relativt edru og drikker mye utover i selskapet, kan du jo ta kontakt tidlig på kvelden og prate litt før han blir for full. Deretter kan du trekke deg litt unna og heller ta kontakt med andre i selskapet etterpå.

Dersom han er av den typen som drikker og lager skandaler i ethvert selskap, er det nok vanskeligere å venne seg til situasjonen. Du bør i så fall lære deg til å bare observere og ikke la hendelser gå inn på deg. Du må ikke skamme deg over hva andre gjør og ikke gå inn i konfliktene men forhold deg nøytral og hyggelig til alle "parter".

Dersom dere selv skal holde selskap bør du kanskje tenke på å servere alkoholfri vin og øl. Men det kan jo hende at svigerfar har "medbrakt" og da er du like langt. Da kan man f.eks. alliere seg med en som "passer" litt på svigerfar og ser til at det ikke blir så altfor mye.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svigerdatter

Jeg snakker med svigerfaren min, og synes han er en grei mann. Jeg har altså ikke dømt han på forhånd pga hans alkoholisme. I min familie har det alltid vært et anstrengt forhold til alkohol, da min farmor var alkoholiker, og faren min bærer store preg av akkurat det. Det ligger vel litt i det, at jeg "tar litt avstand" til alkoholikere. Jeg har sett at det ikke er bare et generasjonsledd som kan bli rammet av alkoholismen (Barna), men også det andre leddet (barnebarna). Jeg kan selv ta meg et glass i ny og ne, men har vel en "bremse" som går under gjennomsnittet.

Dersom jeg er på besøk hos min manns familie på formiddager, går det alltid greit, jeg snakker med han og har det hyggelig. Men ettersom klokka går, og alkoholen kommer inn, blir det naturligvis vanskeligere å snakke med han. Jeg forstår ikke så godt hva han sier (det er vel også litt øving, men mannen min forstår det heller ikke så godt) og han kommer med kommentarer jeg ikke setter så stor pris på. I begynnelsa syntes jeg det var veldig ubehagelig, men etterhvert "overhører" jeg litt det han sier.

Hos meg ligger vel problemet i det at jeg har opplevd slike ting selv, da jeg var barn, og som skrevet, sett ettervirkningene et alkoholisert familiemedlem KAN lage. (Jeg har ikke sagt at det bestandig er slikt).

Takk for råd, jeg skal tenke over de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...