Gå til innhold

Selvmordstallene øker og hjelpetelefonene mangler folk: – En varslet katastrofe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De fleste som tar kontakt på chat er mellom 12 og 25 år gammel. Selvmord er den hyppigst forekommende dødsårsaken for unge under 30 år. Kirkens SOS mangler rundt 500 frivillige nasjonalt. Årlig får de over 300 000 henvendelser, men klarte i 2022 bare å besvare over halvparten av dem. Organisasjonen Mental Helse er en annen landsdekkende døgnåpen hjelpetjeneste. De klarer heller ikke å besvare alle henvendelser.

Jeg tror dette skyldes nedbyggingen av psykiatri kombinert med fremveksten av sosiale medier, øko ensomhet, ettervirkning av nedstenging under pandemien, økonomiske nedgangstider og generelt dårlige fremtidsutsikter.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hjelpetjenester_-kirkens-sos-og-mental-helse-mangler-folk-1.16904490

 

 

Anonymkode: 276f6...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korrigert for økende folketall og tilfeldige variasjoner, er det ingen signifikant økning av antall selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde ikke være så vanskelig å få frivillige som vil jobbe litt i en sånn hjelpetelefon. 

Anonymkode: 1fc4c...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De fleste som tar kontakt på chat er mellom 12 og 25 år gammel. Selvmord er den hyppigst forekommende dødsårsaken for unge under 30 år. Kirkens SOS mangler rundt 500 frivillige nasjonalt. Årlig får de over 300 000 henvendelser, men klarte i 2022 bare å besvare over halvparten av dem. Organisasjonen Mental Helse er en annen landsdekkende døgnåpen hjelpetjeneste. De klarer heller ikke å besvare alle henvendelser.

Jeg tror dette skyldes nedbyggingen av psykiatri kombinert med fremveksten av sosiale medier, øko ensomhet, ettervirkning av nedstenging under pandemien, økonomiske nedgangstider og generelt dårlige fremtidsutsikter.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hjelpetjenester_-kirkens-sos-og-mental-helse-mangler-folk-1.16904490

 

 

Anonymkode: 276f6...3b4

Tallene er ganske stabile, kanskje handler det mer om at folk tåler mindre enn før og opplever å trenge "hjelp" for mindre ting enn før?

Anonymkode: ccd91...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt forferdlig, det viser bare at min terori er sann. 

Anonymkode: 5f6c8...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er det krise, har vært det lenge, er bare null politisk vilje til å gjøre det psykiatriske tilbudet bedre. I storbyene, særlig Oslo er det allerede langt over kritisk. Til og med alvorlig farlige syke får ikke hjelp, de havner i fengsel.
Antall uføre p.g.a psykiske sykdommer øker i takt med nedleggelse av døgnplasser og behandlingstilbud, samme med sykemeldinger.
Burde være enkelt å ruste opp psykiatrien, men norske politikere er mer opptatt av prestisje prosjekter.
Bruker f.eks heller noen hundre millioner på utøya minnesmerke, enn å gi de overlevende hjelp, dette selv med AP i regjering.  

Anonymkode: c5c45...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er man i livstruende krise kontakter man legevakt. 
Disse hjelpetelefonene er jo bare en brannslukking, og man får jo ikke snakket ut. De som sitter der er så lei av de ikke orker å sette seg inn i det du sier, og de bahandler ikke folk. Om noen ringer dit og er sucidal vil de jo råde til å kontakte legevakt eller noe.

 

Anonymkode: 92701...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er man i livstruende krise kontakter man legevakt. 
Disse hjelpetelefonene er jo bare en brannslukking, og man får jo ikke snakket ut. De som sitter der er så lei av de ikke orker å sette seg inn i det du sier, og de bahandler ikke folk. Om noen ringer dit og er sucidal vil de jo råde til å kontakte legevakt eller noe.

 

Anonymkode: 92701...eeb

Har god erfaring fra hjelpetelefonenen. Er man aktivt suicidal kontakter man legevakt, da er det mulig man får noen døgn på dps hvis man er heldig, ellers blir du bare sendt hjem.

Anonymkode: c5c45...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tallene er ganske stabile, kanskje handler det mer om at folk tåler mindre enn før og opplever å trenge "hjelp" for mindre ting enn før?

Anonymkode: ccd91...f0b

Ja dette er nok sant. Folk tåler ingenting nå lenger og blir sykemeldte for alt mulig små problemer. 

Vet om en som sier hun har ME fordi hun måtte ligge i senga å hvile dagen etter at hun var på festival... Altså det er helt normalt å bli utslitt av sånne ting. Noen blir mer sliten enn andre bare, men det er ikke sykdom for det. Det er ikke reelt at 1 av 10 norske kvinner har utmattelse syndrom 

Anonymkode: 1fc4c...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja dette er nok sant. Folk tåler ingenting nå lenger og blir sykemeldte for alt mulig små problemer. 

Vet om en som sier hun har ME fordi hun måtte ligge i senga å hvile dagen etter at hun var på festival... Altså det er helt normalt å bli utslitt av sånne ting. Noen blir mer sliten enn andre bare, men det er ikke sykdom for det. Det er ikke reelt at 1 av 10 norske kvinner har utmattelse syndrom 

Anonymkode: 1fc4c...a98

Dette var jo en ganske stupid og uvitende uttalelse. At du «vet om en» type svar er tullete. Folk med store og tunge psykiske problemer får ikke hjelp, de kunne vel også unngått å bli så syke hvis de hadde fått hjelp på ett tidligere tidspunkt. 

Anonymkode: c5c45...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Burde ikke være så vanskelig å få frivillige som vil jobbe litt i en sånn hjelpetelefon. 

Anonymkode: 1fc4c...a98

Så det du sier er at det bare er å hente inn frivillige på gata og sette de på en slik telefon, og når første person som ringer meddeler at han tar livet sitt om 10 minutter, så er vedkommende fullt og helt i stand til å takle det?

Jeg er selv frivillig i Kirkens SOS, og kan bekrefte at virkeligheten ikke er helt som det antydes her. Det er et langt og relativt krevende opplæringsløp som i seg selv krever mye ressurser både fra organisasjonen og fra de frivillige. Det er også et nåløye du må gjennom med tanke på egnethet, personlige egenskaper og mestring av meget krevende situasjoner med telefon eller chat som eneste arbeidsverktøy. Vi kan ikke tvangsinnlegge noen slik helsevesenet kan for å forhindre selvmord. Det eneste vi kan gjøre, er å være et lyttende og støttende medmenneske, og forsøke å motivere vedkommende til å leve litt til, eller søke hjelp i helsevesenet. Mange av henvendelsene er fra mennesker på kanten av stupet. Jeg vil ikke glorifisere meg selv, men det er faktisk et enormt stort ansvar, når så mye av selvmordsforebyggingen i Norge i dag nettopp hviler på denne typen tjenester.

Jeg forstår godt at de er underbemannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er man i livstruende krise kontakter man legevakt. 
Disse hjelpetelefonene er jo bare en brannslukking, og man får jo ikke snakket ut. De som sitter der er så lei av de ikke orker å sette seg inn i det du sier, og de bahandler ikke folk. Om noen ringer dit og er sucidal vil de jo råde til å kontakte legevakt eller noe.

 

Anonymkode: 92701...eeb

Jeg deler ikke dette synet. 

En samtale kan vare en time, og man får snakket godt ut om sine tanker og følelser med en som lytter til deg. Ingen dømmer deg for å ha vonde tanker, og man har langt bedre tid enn en legevaktslege har. 

Angående suicidalitet; det blir ALLTID kartlagt. Min erfaring er at av de som ringer meg, så har cirka halvparten en eller annen grad av selvmordstanker. Det er et ekstremt mindretall av disse som blir oppfordret til å kontakte legevakt, de aller fleste blir bedre eller holder ut litt til av en god prat, og å fjerne de mest akutte destruktive tankene og følelsene. Men - det finnes de med akutt overhengende selvmordsfare hvor vi blir nødt til å oppfordre til kontakt med helsevesenet eller AMK. Eksempler på dette er de som står midt i et pågående selvmordsforsøk (eksempelvis). 

Et aspekt man gjerne kan diskutere, er hvor mye av selvmordsforebyggingen som settes ut til slike tjenester i Norge. Vi er ikke helsevesenet, men jeg mener fortsatt vi gjør en viktig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (8 minutter siden):

Jeg deler ikke dette synet. 

En samtale kan vare en time, og man får snakket godt ut om sine tanker og følelser med en som lytter til deg. Ingen dømmer deg for å ha vonde tanker, og man har langt bedre tid enn en legevaktslege har. 

Angående suicidalitet; det blir ALLTID kartlagt. Min erfaring er at av de som ringer meg, så har cirka halvparten en eller annen grad av selvmordstanker. Det er et ekstremt mindretall av disse som blir oppfordret til å kontakte legevakt, de aller fleste blir bedre eller holder ut litt til av en god prat, og å fjerne de mest akutte destruktive tankene og følelsene. Men - det finnes de med akutt overhengende selvmordsfare hvor vi blir nødt til å oppfordre til kontakt med helsevesenet eller AMK. Eksempler på dette er de som står midt i et pågående selvmordsforsøk (eksempelvis). 

Et aspekt man gjerne kan diskutere, er hvor mye av selvmordsforebyggingen som settes ut til slike tjenester i Norge. Vi er ikke helsevesenet, men jeg mener fortsatt vi gjør en viktig jobb.

Personlig har Metal Helse sin telefon reddet meg igjennom en meget vanskelig tid. Kan ikke få fullrost de som jobber der.
 

Anonymkode: c5c45...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig har Metal Helse sin telefon reddet meg igjennom en meget vanskelig tid. Kan ikke få fullrost de som jobber der.
 

Anonymkode: c5c45...a56

Det er jeg glad for å høre. Mental Helse er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
ISW skrev (10 timer siden):

Jeg er selv frivillig i Kirkens SOS, og kan bekrefte at virkeligheten ikke er helt som det antydes her. Det er et langt og relativt krevende opplæringsløp som i seg selv krever mye ressurser både fra organisasjonen og fra de frivillige. Det er også et nåløye du må gjennom med tanke på egnethet, personlige egenskaper og mestring av meget krevende situasjoner med telefon eller chat som eneste arbeidsverktøy. Vi kan ikke tvangsinnlegge noen slik helsevesenet kan for å forhindre selvmord. Det eneste vi kan gjøre, er å være et lyttende og støttende medmenneske, og forsøke å motivere vedkommende til å leve litt til, eller søke hjelp i helsevesenet.

Jeg tenker på det du sier om nettopp det å motivere til å gi livet litt mer tid. Være støttende og lyttende. Det er ikke mer som skal til, men samtidig tenker jeg at det er en krevende oppgave av den frivillige.

 

For noen år siden kontaktet jeg Kirkens SOS, fordi jeg vet det hadde smertet mange om jeg hadde avsluttet livet (kort fortalt). Jeg ble tatt imot på en utrolig god måte. Jeg har tenkt i etterkant at det var åpenbart at denne personen hadde kompetanse/erfaring og var godt personlig egnet. Det er avgjørende at de som besvarer henvendelser får nødvendig kompetanse som gjør at de kan gi god støtte. Det å vite at en klarer å hjelpe andre mennesker, gir motivasjon til å fortsette i arbeidet, og det gir uttelling i alle retninger i en hjelpetelefon. Jeg ble oppfordret til å ta kontakt igjen med hjelpetelefonen to dager senere, og i mitt tilfelle var det svært riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg tenker på det du sier om nettopp det å motivere til å gi livet litt mer tid. Være støttende og lyttende. Det er ikke mer som skal til, men samtidig tenker jeg at det er en krevende oppgave av den frivillige.

 

For noen år siden kontaktet jeg Kirkens SOS, fordi jeg vet det hadde smertet mange om jeg hadde avsluttet livet (kort fortalt). Jeg ble tatt imot på en utrolig god måte. Jeg har tenkt i etterkant at det var åpenbart at denne personen hadde kompetanse/erfaring og var godt personlig egnet. Det er avgjørende at de som besvarer henvendelser får nødvendig kompetanse som gjør at de kan gi god støtte. Det å vite at en klarer å hjelpe andre mennesker, gir motivasjon til å fortsette i arbeidet, og det gir uttelling i alle retninger i en hjelpetelefon. Jeg ble oppfordret til å ta kontakt igjen med hjelpetelefonen to dager senere, og i mitt tilfelle var det svært riktig.

Jeg er glad for å høre at du fikk den hjelpen du trengte :)

Slike tjenester blir jo aldri en erstatning for helsevesenet, men det er roller jeg mener kan utfylle hverandre. Dessverre kan (som jeg har skrevet tidligere her) f.eks. en legevaktlege ikke gjøre så mye når det gjelder å være et lyttende og støttende medmenneske. De vurderer akutt fare og sender deg enten hjem eller legger deg inn. Jeg håper at mennesker som har det som vanskeligst bruker de hjelpetjenester (Kirkens SOS, Mental Helse, osv) som finnes, også før det er så tungt at man står i fare for livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er med i Mental Helse. Problemet hos oss er som jeg forstår det ikke først og fremst at man mangler frivillige, men at regjeringen reduserte sin støtte vesentlig, noe som førte til at vi måtte si opp en rekke personer hos Hjelpetelefonen. Mental Helse og andre organisasjoner er avhengig av støtte for å kunne drive døgnbemannet hjelp. Man kan si at det reduserte tilbudet som man nå har, hos oss iallfall, er villet politikk fra dagens regjering.

Anonymkode: 94063...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er med i Mental Helse. Problemet hos oss er som jeg forstår det ikke først og fremst at man mangler frivillige, men at regjeringen reduserte sin støtte vesentlig, noe som førte til at vi måtte si opp en rekke personer hos Hjelpetelefonen. Mental Helse og andre organisasjoner er avhengig av støtte for å kunne drive døgnbemannet hjelp. Man kan si at det reduserte tilbudet som man nå har, hos oss iallfall, er villet politikk fra dagens regjering.

Anonymkode: 94063...f9c

Trodde det var basert på frivillighet og man ikke skulle ha lønn for det. 

Anonymkode: ce717...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trodde det var basert på frivillighet og man ikke skulle ha lønn for det. 

Anonymkode: ce717...f10

Kirkens SOS og Mental Helse er litt ulikt organisert. Fra hva jeg forstår er det flere i Mental Helse som har dette som lønnet jobb enn det er i Kirkens SOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan si at det reduserte tilbudet som man nå har, hos oss iallfall, er villet politikk fra dagens regjering.

Så hvorfor sier ikke Mental Helse dette offentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...