Gå til innhold

Fostervannsemboli


Gjest Mor Monsen

Anbefalte innlegg

Gjest Mor Monsen

Hei!

Jeg leste nettopp en artikkel i «Det Beste» om fostervannsemboli. Det burde jeg ikke ha gjort! Har du/dere hørt om norske kvinner som har fått denne diagnosen? Kan alle få fostervannsemboli, eller må man være disponert for det på en eller annen måte? Kan man få fosterbannsemboli både når man føder ad naturlig vei og når man tar keisersnitt?

Er gravid i uke 13, og ikke så rent lite nervøs for fødselen. Naturligvis burde jeg ikke lese artikler om vanskelige fødsler, men nå er det gjort og jeg ønsker altså litt mer informasjon om emnet. Kan legge til at i følge artikkelen overlevde både mor og barn — takket være en leges meget snarrådige reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Fostervannsemboli er en svært sjelden komplikasjon som kan ramme spes. flergangsfødende. Det er ca 1pr.20.000-50.000 fødende som får dette som skyldes at fostervann kommer ut i blodbanen. De fleste som får dette, får det i forb. med selve fødselen. Jeg tror ikke jeg skal si så mye mer om dette, i.o.m. at du allerede har lest nok til å bli redd. Jeg vil ikke anbefale noen å lese om alt det som kan skje i forb. med et svangerskap eller fødsel. Det meste er skrevet for fagfolk, og noe er kun for å skremme eller øke opplagstallet.

Prøv å holde hodet kalt. Det er overhodet ingenting som tilsier at du skulle få fostervannsemboli, hverken p.g.a. disposisjon eller andre grunner.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...