Gå til innhold

Emdr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med emdr?

Brukes det med veldig helt spesifikke traumatiske enkelthendelser, eller kan det brukes med god effekt på mer vage/sammensatte traumer?

du som har prøvd det, hvordan fungerer det i praksis?

Anonymkode: d57ec...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd dette. 
det er en vanlig samtale der du ser på et lys som beveger seg. Så skal du kjenne på hva som kommer opp i kroppen når du jobber med et spesifikt traume. 
jeg fikk god effekt av det

Anonymkode: f8aa3...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har prøvd dette. 
det er en vanlig samtale der du ser på et lys som beveger seg. Så skal du kjenne på hva som kommer opp i kroppen når du jobber med et spesifikt traume. 
jeg fikk god effekt av det

Anonymkode: f8aa3...1a3

Okei. Men da må man tenke på/snakke om helt spesifikke minner samtidig?

Hvordan merka du at det hjalp? Ble du kvitt symptomer angst og bilder osv?

Anonymkode: d57ec...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 8.58):

Okei. Men da må man tenke på/snakke om helt spesifikke minner samtidig?

Hvordan merka du at det hjalp? Ble du kvitt symptomer angst og bilder osv?

Anonymkode: d57ec...fe9

Du tar gjerne opp et tema. Så skal du kjenne i kroppen på hva du føler av ubehag når du tenker på det. Fra 0-10

så har du 2 min med øyebevegelser, og mens du holder på med det skal du bare se hva som kommer opp av minner. Skal ikke snakke når du gjør øyebevegelser. 
behandler spør hva som kommer opp, og du forteller det. Så sier hun: kjenn på dette, mens du starter øyebevegelser igjen. 
sånn holder dere på.. så skal du beskrive ubehaget fra 0-10 igjen. 
Men tror det er ulike måter de gjør det på. 
Å gå inn i minnet mens man distraherer begge sider av hjernen bidrar til å lagre minnet som et minne.

jeg ble ikke kvitt angsten, for angst i gitte settinger har jeg likevel. Men følelser og tanker og ubehag knyttet til traumet jeg jobbet med ble borte. 
 

Anonymkode: f8aa3...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du tar gjerne opp et tema. Så skal du kjenne i kroppen på hva du føler av ubehag når du tenker på det. Fra 0-10

så har du 2 min med øyebevegelser, og mens du holder på med det skal du bare se hva som kommer opp av minner. Skal ikke snakke når du gjør øyebevegelser. 
behandler spør hva som kommer opp, og du forteller det. Så sier hun: kjenn på dette, mens du starter øyebevegelser igjen. 
sånn holder dere på.. så skal du beskrive ubehaget fra 0-10 igjen. 
Men tror det er ulike måter de gjør det på. 
Å gå inn i minnet mens man distraherer begge sider av hjernen bidrar til å lagre minnet som et minne.

jeg ble ikke kvitt angsten, for angst i gitte settinger har jeg likevel. Men følelser og tanker og ubehag knyttet til traumet jeg jobbet med ble borte. 
 

Anonymkode: f8aa3...1a3

Takk for svar! Ja så det blir på en måte å integrere de traumatiske opplevelsene og bli «ferdig» med de da

Anonymkode: d57ec...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...