Gå til innhold

Psykologen vare avsluttet meg - brått på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte hos psykolog etter jul. Hadde time i dag, og da var det plutselig siste time uten at jeg visste det. 
Han mente jeg ikke er i mål, men kunne søke til høsten til dps på et angst team, da jeg sliter med angst. 
sendte meg et selvhjelps program jeg kunne jobbe med. 
følte meg så avvist og litt sånn; du klarer ikke ta i mot hjelp, uten at det var helt det han sa. Han sa han følte han ikke fikk den kontakten med meg som han ville. 
Jeg føler jeg har vært som ei åpen bok og delt alt. 
sitter igjen med en følelse av at jeg ikke har klart det, og ikke har vært flink nok. 
Det har vært mye fokus på; hva kjenner du i kroppen nå, hva føler du, hvor i kroppen kjenner du.. mens jeg har hatt mer behov for å la han bli kjent med meg og fortelle om det som er vanskelig og det jeg har opplevd. 
har ikke fått noen verktøy eller teknikker heller. 
når jeg forteller om hvordan jeg har det, så sier han: det må være slitsomt å ha det slik. 
bekreftende, men gir meg ikke noe konkret jeg skal jobbe med. 
jeg har slitt med å reise til han, da det er 2 timer unna i bil, og angsten tar meg. Så har vært der noen ganger, og mest på temas/ video. Noe som egentlig fungerer godt for meg. 
sitter igjen med en ubehagelig følelse 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nachnoo skrev (2 timer siden):

Det skal ikke gjøres slik. Jeg forstår din fortvilelse/skuffelse. 

Sitter igjen med en følelse av å ha blitt gitt opp, eller ikke har fått det til. 
samtidig prøver jeg å tenke at han var nok ikke den som kunne hjelpe meg. 
Fikk spørsmål som; føler du at dette hjelper deg da? Det har jo ikke blitt noe bedre? 
jeg har vært der 10 ganger. Føler jo ikke at vi har kommet igang skikkelig. 
 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sitter igjen med en følelse av å ha blitt gitt opp, eller ikke har fått det til. 

Du beskriver tvert imot at du har strukket deg svært langt for å komme til timene og åpne deg i terapien. Det er ikke bra å avslutte en pasient så direkte og brått. Om jeg skal anta noe, vil jeg tro at avslutningen av deg ikke har noe med deg, din innsats i terapien, hva du har sagt e.l.

Jeg synes det er tragisk at det psykiske helsevesenet har blitt så sprengt på kapasitet at en nå også innen poliklinisk behandling må skrive ut de minst sykeste pasientene. Hvordan en fremstår i en terapitime, avspeiler svært lite hverdagen utenom timene.

 

Men:

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

samtidig prøver jeg å tenke at han var nok ikke den som kunne hjelpe meg.

 

Ta med deg dette - det er kanskje den viktigste konklusjonen fra hele terapien? Og jeg synes det er flott tenkt av deg. Du klarer å se at kanskje det ikke var så ille at terapien skulle avsluttes. Det er en god egenskap.

 

Jeg tenker også at noen psykologer bør kanskje tilpasse egen terapiteknikk om de vet at tiden kan bli knapp. Da er føle-terapi lite virksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Begynte hos psykolog etter jul. Hadde time i dag, og da var det plutselig siste time uten at jeg visste det. 
Han mente jeg ikke er i mål, men kunne søke til høsten til dps på et angst team, da jeg sliter med angst. 
sendte meg et selvhjelps program jeg kunne jobbe med. 
følte meg så avvist og litt sånn; du klarer ikke ta i mot hjelp, uten at det var helt det han sa. Han sa han følte han ikke fikk den kontakten med meg som han ville. 
Jeg føler jeg har vært som ei åpen bok og delt alt. 
sitter igjen med en følelse av at jeg ikke har klart det, og ikke har vært flink nok. 
Det har vært mye fokus på; hva kjenner du i kroppen nå, hva føler du, hvor i kroppen kjenner du.. mens jeg har hatt mer behov for å la han bli kjent med meg og fortelle om det som er vanskelig og det jeg har opplevd. 
har ikke fått noen verktøy eller teknikker heller. 
når jeg forteller om hvordan jeg har det, så sier han: det må være slitsomt å ha det slik. 
bekreftende, men gir meg ikke noe konkret jeg skal jobbe med. 
jeg har slitt med å reise til han, da det er 2 timer unna i bil, og angsten tar meg. Så har vært der noen ganger, og mest på temas/ video. Noe som egentlig fungerer godt for meg. 
sitter igjen med en ubehagelig følelse 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Det høres ikke ut som dette var rette psykolog for deg. Merkelig vis å avslutte på.

Det er vel han som ikke har klart noe her, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (5 timer siden):

Det høres ikke ut som dette var rette psykolog for deg. Merkelig vis å avslutte på.

Det er vel han som ikke har klart noe her, da. 

Sitter også igjen med den følelsen. At han ikke føler han har fått det til. Men det handler jo ikke om han. 
ha sa også at jeg virker veldig låst i angsten. Dette utsagnet gjorde at jeg fikk enda mer angst. 
kunne heller trengt at han oppsummerte mer, og sa hva jeg var god på. Fremfor at det e vanskelog å hjelpe meg når jeg ikke kommer dit fysisk. 
å ta det på video har fingert helt fint for meg. Selv om det er unngåelse, så viktig å ta et steg av gangen. 
å sette seg i en bil å kjøre 2 timer en vei når en har agorafobi/ panikkangst er ikke enkelt. 
men negativ oppsummering om lite fremgang, og dette ikke nytter er lite godt. 
sist time ba han meg fylle ut et skjema om helse, og sa vi må jobbe mer med dette. 
jeg sendte han også for første gang en e post og beskrev tanker og følelser knyttet opp til et traume som utløste denne angsten. 
Han tok hverken opp helseskjema jeg fylte ut, eller tok opp det jeg hadde skrevet. 
jeg trodde vi skulle jobbe videre med…  sitter i sofaen med angst på video møte og heller blir avsluttet. Det var tøft. 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sitter også igjen med den følelsen. At han ikke føler han har fått det til. Men det handler jo ikke om han. 
ha sa også at jeg virker veldig låst i angsten. Dette utsagnet gjorde at jeg fikk enda mer angst. 
kunne heller trengt at han oppsummerte mer, og sa hva jeg var god på. Fremfor at det e vanskelog å hjelpe meg når jeg ikke kommer dit fysisk. 
å ta det på video har fingert helt fint for meg. Selv om det er unngåelse, så viktig å ta et steg av gangen. 
å sette seg i en bil å kjøre 2 timer en vei når en har agorafobi/ panikkangst er ikke enkelt. 
men negativ oppsummering om lite fremgang, og dette ikke nytter er lite godt. 
sist time ba han meg fylle ut et skjema om helse, og sa vi må jobbe mer med dette. 
jeg sendte han også for første gang en e post og beskrev tanker og følelser knyttet opp til et traume som utløste denne angsten. 
Han tok hverken opp helseskjema jeg fylte ut, eller tok opp det jeg hadde skrevet. 
jeg trodde vi skulle jobbe videre med…  sitter i sofaen med angst på video møte og heller blir avsluttet. Det var tøft. 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Bra at du ble henvist til angstteam på dps. Kan forstå at han syntes det var vanskelig når du ikke klarte å møte opp. 

Selve avslutningen av deg var uprofesjonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er tragisk at det psykiske helsevesenet har blitt så sprengt på kapasitet at en nå også innen poliklinisk behandling må skrive ut de minst sykeste pasientene.

Nå er det en stund siden jeg var innlagt, men den ressurssløsingen jeg var vitne til den gangen forteller meg bare at dette er en oppkonstruert problemstilling. Eller var det noe annet jeg skulle lære i "innsiktsterapien"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Begynte hos psykolog etter jul. Hadde time i dag, og da var det plutselig siste time uten at jeg visste det. 
Han mente jeg ikke er i mål, men kunne søke til høsten til dps på et angst team, da jeg sliter med angst. 
sendte meg et selvhjelps program jeg kunne jobbe med. 
følte meg så avvist og litt sånn; du klarer ikke ta i mot hjelp, uten at det var helt det han sa. Han sa han følte han ikke fikk den kontakten med meg som han ville. 
Jeg føler jeg har vært som ei åpen bok og delt alt. 
sitter igjen med en følelse av at jeg ikke har klart det, og ikke har vært flink nok. 
Det har vært mye fokus på; hva kjenner du i kroppen nå, hva føler du, hvor i kroppen kjenner du.. mens jeg har hatt mer behov for å la han bli kjent med meg og fortelle om det som er vanskelig og det jeg har opplevd. 
har ikke fått noen verktøy eller teknikker heller. 
når jeg forteller om hvordan jeg har det, så sier han: det må være slitsomt å ha det slik. 
bekreftende, men gir meg ikke noe konkret jeg skal jobbe med. 
jeg har slitt med å reise til han, da det er 2 timer unna i bil, og angsten tar meg. Så har vært der noen ganger, og mest på temas/ video. Noe som egentlig fungerer godt for meg. 
sitter igjen med en ubehagelig følelse 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Hva var bestillingen og avtalen når du begynte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (4 timer siden):

Bra at du ble henvist til angstteam på dps. Kan forstå at han syntes det var vanskelig når du ikke klarte å møte opp. 

Selve avslutningen av deg var uprofesjonell. 

Han henviste meg ikke dit, men jeg må ta kontakt med fastlegen og få en henvisning dit. 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (10 minutter siden):

Hva var bestillingen og avtalen når du begynte?

 

Å jobbe med et traume jeg opplevde i fjor, og få ned angsten 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (4 timer siden):

Bra at du ble henvist til angstteam på dps. Kan forstå at han syntes det var vanskelig når du ikke klarte å møte opp. 

Selve avslutningen av deg var uprofesjonell. 

Vi hadde jo samtaler på video, og det funket godt for meg. 
Skjønner ikke hvorfor han ba meg fylle ut et skjema for en uke siden, med symptomer osv. når han hadde planer om å avslutte meg timen etter. Ikke har vi snakket om skjemaet heller. 
Jeg skrev en Mail til han hvor jeg beskrev traumet jeg skal jobbe med, hva jeg tenkte og følte, reagerte, tiden etterpå, hva jeg tenker om det nå og hva jeg føler nå. osv.  For å få en god start på bearbeidingen av traumet. 
Han tok ikke opp mailen en gang på soste time. 
Virker som at han synes det var vanskelig at jeg ikke hadde fysisk oppmøte, selv om det kostet meg 4 timer med bil med angst. Men høy angst er det vanskelig å jobbe med traumet. Derfor følte jeg meg tryggere hjemme i kjente omgivelser og tok det på video. 

 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å jobbe med et traume jeg opplevde i fjor, og få ned angsten 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Ble det ikke skissert et tidsaspekt eller noe slik? Ble tid, antall timer eller noe som helst vedrørende en avslutning diskutert i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XbellaX skrev (2 timer siden):

Ble det ikke skissert et tidsaspekt eller noe slik? Ble tid, antall timer eller noe som helst vedrørende en avslutning diskutert i det hele tatt?

Nei, ikke diskutert eller snakket om. 
Når han sier timen før at dette må vi jobbe mer med, og ber meg fylle ut en skjema med symptomer osv. da hadde jeg en forestilling om at vi skulle fortsette, og ikke avslutte timen etter. 
han følte ikke han fikk «kontakt» med meg. Jeg følte heller ikke han kom med så mye kunnskap. Stille og rolig mann med få ord. 
når jeg stilte han spørsmål som hvordan håndterer jeg dette? Fikk jeg svar som yoga osv.  veldig lite konkrete råd. 
Men en selvhjelps app jeg kan jobbe med selv etter avslutning på timen. 
 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, ikke diskutert eller snakket om. 
Når han sier timen før at dette må vi jobbe mer med, og ber meg fylle ut en skjema med symptomer osv. da hadde jeg en forestilling om at vi skulle fortsette, og ikke avslutte timen etter. 
han følte ikke han fikk «kontakt» med meg. Jeg følte heller ikke han kom med så mye kunnskap. Stille og rolig mann med få ord. 
når jeg stilte han spørsmål som hvordan håndterer jeg dette? Fikk jeg svar som yoga osv.  veldig lite konkrete råd. 
Men en selvhjelps app jeg kan jobbe med selv etter avslutning på timen. 
 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Det virker helt uforsvarlig. Jeg syns du bør gi en tilbakemelding om dette og jeg synes du skal sende en kopi til hans leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (1 time siden):

Det virker helt uforsvarlig. Jeg syns du bør gi en tilbakemelding om dette og jeg synes du skal sende en kopi til hans leder. 

Jeg ble så satt ut, skuffet, redd og flau på en gang at jeg klarte ikke si noe. 
Det føltes som en avvisning, noe jeg blir usikker av. 
jeg pushet han litt.. som f eks. Når jeg forteller deg at jeg har det slik i gitte situasjoner, du mener jeg skal skifte fokus. Men hvordan gjør jeg det rent praktisk? Jeg vet mye om hva man bør gjøre, men hvordan gjør man det? Hva gjør man når man ikke får det til osv. 

han satt bare å stirret ut vinduet og svarte ikke på dette. Det var da han sa yoga og mindfullness er bra. 
Så hvis jeg får en katastrofe tanke som bunner fra traumet så skal jeg gjøre yoga? 
like greit jeg er ferdig der, følte heller ikke at vi fikk den kontakten jeg ønsket. 
Følte han såg litt ned på meg, og jeg følte meg bare dummere når han alltid kommenterte med… hmmm det må være slitsomt å ha det sånn? 
selvfølgelig er det slitsomt og plagsomt, det er jo derfor jeg sitter her?? 

Anonymkode: 2fd81...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...