Gå til innhold

Psykologen avsluttet telefontimen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nachnoo skrev (Akkurat nå):

Selvsagt skal ikke pasienten betale. 

Psykologen fører nok opp denne samtalen som terapi time og skriver journal. Men skriver nok ikke at han måtte avslutte etter 25 min av private eller andre grunner 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Psykologen fører nok opp denne samtalen som terapi time og skriver journal. Men skriver nok ikke at han måtte avslutte etter 25 min av private eller andre grunner 

Anonymkode: 83502...480

Og er vedkommende offentlig ansatt så får han sin lønn uavhengig om timen bare varte i 25 min.

Anonymkode: 8c09f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal føres journal. Det er helt uproblematisk å skrive "Timen ble avbrutt av meg etter 25 minutter".

I det offentlige er alle ansatt på fastlønn, så det er DPS/Sykehus som taper evt egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi ringer foreldre ja, men får vi ikke svar kan vi ringe til deres arbeidsplass. 
Hvis noen vil ha tak i meg mens jeg er på jobb, så ringer de jobb tlf og spør etter meg. 
Det er svært lite sannsynlig at det var et uventet dødsfall eller noe helt prekært som ikke kunne vente 15 min til timen til pasienten var over. 
da kan heller ikke psykologen ta fullt betalt for timen 

Anonymkode: 83502...480

Jobben til en psykolog innebærer mer enn å bare være fysisk til stede til timene.  Hvis noe alvorlig skjer  privat og han ikke klarer å være profesjonell nok til å møte pasienten på en god måte så er det ofte  bedre for pasienten å avbryte timen. 

Anonymkode: d2308...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jobben til en psykolog innebærer mer enn å bare være fysisk til stede til timene.  Hvis noe alvorlig skjer  privat og han ikke klarer å være profesjonell nok til å møte pasienten på en god måte så er det ofte  bedre for pasienten å avbryte timen. 

Anonymkode: d2308...f6a

Relasjonen i en terapi har alt å si i en behandlingsprosess. Er man da fraværende og oppfører seg slik kan pasienten både bli såret og føle seg avvist, og bli usikker på seg selv. Det er jo sårbare mennesker som går i terapi. 
når i tillegg pasienten følte seg psykisk dårlig den dagen, og ikke klarte møte på timen burde han vært ekstra forsiktig. 
hvertfall ringt tilbake 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (36 minutter siden):

Det skal føres journal. Det er helt uproblematisk å skrive "Timen ble avbrutt av meg etter 25 minutter".

I det offentlige er alle ansatt på fastlønn, så det er DPS/Sykehus som taper evt egenandel.

Det er pasienten som taper mest

Anonymkode: 8c09f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og jeg blir lei av sånne som deg.

Jeg skjønner selvfølgelig at det kan skje noe akutt. Da sier man det, og ikke at man midt i samtalen plutselig kommer på at man har det så travelt den dagen. Det går an å være profesjonell selv om man får en telefon fra barnehagen. 

Anonymkode: c5ea8...abd

Meg meg meg meeeeeeg. Ikke rart man sliter

Anonymkode: 92052...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Meg meg meg meeeeeeg. Ikke rart man sliter

Anonymkode: 92052...95a

Du vil heller ikke sitte hos en frisør som klipper deg halvveis og plutselig får en privat tlf og må avslutte deg. Og du sitter der halklipt

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde psykologtime på onsdag, var i dårlig psykisk form så jeg ba om å ta det på telefon. Jeg er vanligvis "på" og engasjert i timene, men klarte ikke å være det nå. Vi snakket om viktige ting, men gikk ikke på dybden slik vi pleier. Etter ca 25 min merket jeg at han ble fjern og ikke var helt med. Så ble det litt stillhet og så sa han: Jeg lurer på om vi kan avslutte her nå jeg, for jeg fikk en annen telefon (må jo da ha vært på mobilen, for han snakket jo med meg i jobbtelefonen, så det var jo sannsynligvis noe privat) og så har jeg så mye å gjøre i dag. Jeg sa bare ja og hadet men ble ganske sjokkert. Hvis han hadde det så travelt ville det vel vært riktig å si det helt i starten, at i dag hadde han bare 25 min til rådighet. Jeg var skikkelig lei meg og følte meg totalt nedprioritert, og har ikke lyst til å gå på neste time. Slikt gjør ikke en profesjonell behandler med integritet. Hva synes dere om dette? 

Anonymkode: c5ea8...abd

Jeg syns han var ekstremt tankeløs. Han burde heller sagt det som det nok var, at han ikke er god på telefonsamtaler når han behandler, og at han følte at han ikke fikk til å hjelpe. Tatt ansvar isteden for å komme med tullete unnskyldninger. Det syns jeg.

Samtidig er dette noe du helt fint kan si noe om neste gang, for har han vært bra behandler for deg fram til nå, så syns jeg at en feil må kunne tilgis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Jeg syns han var ekstremt tankeløs. Han burde heller sagt det som det nok var, at han ikke er god på telefonsamtaler når han behandler, og at han følte at han ikke fikk til å hjelpe. Tatt ansvar isteden for å komme med tullete unnskyldninger. Det syns jeg.

Samtidig er dette noe du helt fint kan si noe om neste gang, for har han vært bra behandler for deg fram til nå, så syns jeg at en feil må kunne tilgis..

Helt enig! 
å avvise en sårbar person som sliter psykisk? Når du er den som skal hjelpe er svært sårbart. Da bør man vite hva man holder på med. 

Anonymkode: 83502...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at han plutselig ble fjern og ikke lenger var helt med midt i timen. Noe presserende kom jo opp, i hvert fall noe han ikke kunne utsette eller bare legge fra seg. Hadde han fortsatt timen og vært fjern de resterende 20 minuttene hadde du trolig klaget over det også. Jeg forstår ikke hvorfor så mange forventer at helsepersonell skal prioritere pasientene sine fremfor alt. De er bare mennesker de også, og jobben de gjør i helsevesenet er faktisk en jobb de legger fra seg når de kommer hjem. Har blant annet opplevd at fastlegen fikk en telefon fra barnehagen midt i timen, og timen måtte avsluttes. Noe som er rimelig da hun naturligvis må sette sine barn fremfor en av hennes 1000 pasienter. Jeg var ikke akkurat døden nær der jeg satt. Har også opplevd at psykiateren min måtte avslutte en time før tiden fordi hun fikk en telefon hun måtte ta. Noen ganger oppstår det bare uforutsette hendelser eller situasjoner. 
 

Du valgte jo også selv å nedprioritere timen ved å ikke møte opp, så det er jo noe absurd at du klager over at psykologen din gjorde det samme når noe oppsto for han. Synes virkelig ikke at han utviste mangel på profesjonalitet eller integritet. Det er derimot noe merkverdig at du ikke klarer å se litt utover deg selv. At du oppriktig mener at «slikt gjør ikke en profesjonell behandler med integritet» er bekymringsverdig. Det er viktig å ha litt forståelse og empati for andre mennesker. Det er også svært lite hensiktsmessig å gå helt i kjelleren av slike opplevelser. Det var ingenting ondsinnet i det han gjorde. Du bør heller være takknemlig for at han tillater at du nedprioriterer terapien ved å ikke møte opp, det gjør ikke DPS i min by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutes ago, skogbrann said:

Du skriver at han plutselig ble fjern og ikke lenger var helt med midt i timen. Noe presserende kom jo opp, i hvert fall noe han ikke kunne utsette eller bare legge fra seg. Hadde han fortsatt timen og vært fjern de resterende 20 minuttene hadde du trolig klaget over det også. Jeg forstår ikke hvorfor så mange forventer at helsepersonell skal prioritere pasientene sine fremfor alt. De er bare mennesker de også, og jobben de gjør i helsevesenet er faktisk en jobb de legger fra seg når de kommer hjem. Har blant annet opplevd at fastlegen fikk en telefon fra barnehagen midt i timen, og timen måtte avsluttes. Noe som er rimelig da hun naturligvis må sette sine barn fremfor en av hennes 1000 pasienter. Jeg var ikke akkurat døden nær der jeg satt. Har også opplevd at psykiateren min måtte avslutte en time før tiden fordi hun fikk en telefon hun måtte ta. Noen ganger oppstår det bare uforutsette hendelser eller situasjoner. 
 

Du valgte jo også selv å nedprioritere timen ved å ikke møte opp, så det er jo noe absurd at du klager over at psykologen din gjorde det samme når noe oppsto for han. Synes virkelig ikke at han utviste mangel på profesjonalitet eller integritet. Det er derimot noe merkverdig at du ikke klarer å se litt utover deg selv. At du oppriktig mener at «slikt gjør ikke en profesjonell behandler med integritet» er bekymringsverdig. Det er viktig å ha litt forståelse og empati for andre mennesker. Det er også svært lite hensiktsmessig å gå helt i kjelleren av slike opplevelser. Det var ingenting ondsinnet i det han gjorde. Du bør heller være takknemlig for at han tillater at du nedprioriterer terapien ved å ikke møte opp, det gjør ikke DPS i min by. 

100% enig. Disse skyhøye forventingene til helsepersonells tilgjengelighet er provoserende. Jobber selv ingen helse (bofellesskap) og er rimelig streng på at når jeg er ferdig på jobb, så er jeg ferdig. Skal de ringe meg på fritiden skal det stå om liv og død omtrent. Når jeg er på jobb gjør jeg jobben min og ofte mer til, men oppstår det noe akutt prioriterer jeg det. Dette er heldigvis den rådende holdningen i arbeidsmiljøet mitt, at vi skal passe på oss selv også. 

Er takknemlig for at jeg har dette perspektivet med meg når jeg i disse dager også er pasient i poliklinikk på DPS. Da vet jeg hva jeg kan forvente og ikke forvente av psykologen. For faktum er at mange, kanskje spesielt i psykiatrien, har vel høye forventninger til hvordan en psykolog skal være og hvor engasjert han skal være i nettopp DEG. 

Anonymkode: 3f159...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke akkurat strålende med de som har så høye forventninger, og venter på at de skal ‘fikses’ av andre uten å presse seg selv til det ytterste @skogbrann  Så tror at utfallet er gitt i alle slike tilfeller, ting man ikke prioriterer - prioriterer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at en psykolog er profesjonell og kan jobben sin, og ikke kaster bort tiden min. På lik linje med andre yrkesgrupper

Anonymkode: 8c09f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at dere ikke gikk i dybden og at du ikke var så engasjert slik du pleier? Da skjønner ikke jeg hvorfor det er så problematisk at timen ble forkortet med 15 min. At du opplevde det som vanskelig sier meg at det må ligge noe annet bak. Hvis jeg var deg ville jeg drøftet dette med psykologen neste time slik at dere kan finne ut hvorfor du reagerer som du gjør. Da kan dette være en nyttig erfaring du kan ta med videre. 

Forøvrig synes jeg ikke det var så ille det han sa. Om det skjedde noe annet prekært akkurat da, og han ikke følte timen var effektiv nok så forstår jeg godt valget hans. Jeg antar at dette er en offentlig psykolog? I såfall er det grenser for hvor utakknemlig man skal være for helsetilbud man får (nesten) gratis. 

Anonymkode: d2308...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forøvrig synes jeg ikke det var så ille det han sa. Om det skjedde noe annet prekært akkurat da, og han ikke følte timen var effektiv nok så forstår jeg godt valget hans. Jeg antar at dette er en offentlig psykolog? I såfall er det grenser for hvor utakknemlig man skal være for helsetilbud man får (nesten) gratis. 

Anonymkode: d2308...f6a

Ts er absolutt ikke utakknemlig i denne situasjonen.
Vil også minne om at vi er alle med å bidrar til helsetilbud gjennom skatten

Anonymkode: 8c09f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er en rar ting å si, og jeg ville reagert om min terapeut sa noe sånt. Det er utsagnet som at han dessuten hadde mye å gjøre som er spesielt uheldig. Det er forståelig om noen du kjøper en tjeneste av får en svært viktig og presserende beskjed og må avbryte, men da sier man jo nettopp det.

Enkelte svar i denne tråden tyder på at en del anser det som ok at en helsepersonell opptrer mindre profesjonelt så lenge de er betalt av fellesskapet. Den holdningen syns jeg er rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts er absolutt ikke utakknemlig i denne situasjonen.
Vil også minne om at vi er alle med å bidrar til helsetilbud gjennom skatten

Anonymkode: 8c09f...fb7

Ja, et helsetilbud som ts fortsatt har. Jeg synes du overdriver veldig i tråden. Timen ble forkortet med 15 min. Det kommer ts til å overleve helt fint. 

Anonymkode: d2308...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...