Gå til innhold

Stiller du opp på forventninger til andre hvis det ligger plikt i at du skal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eks middagsinvitasjoner o.l. Hvis du du blir invitert, ikke har lyst p delta. Går du likevel eller står du på ditt og unngår det? Når er det ok å sette grenser for seg selv? 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på. Umulig å gi et standard fasitsvar på det. Noen ganger gjør jeg, andre ganger ikke. Kommer an på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Plikter og forventninger er to helt forskjellige ting.

Hva er forskjellen? 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på. Umulig å gi et standard fasitsvar på det. Noen ganger gjør jeg, andre ganger ikke. Kommer an på situasjonen.

Det kommer et menneske som ikke bor i samme by som skal være på besøk i 2 dager. Jeg har visst om det en stund men jeg vil ikke dit. Er i relasjon med vedkommende og alle andre skal dit. Jeg vil bare ikke dra. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer et menneske som ikke bor i samme by som skal være på besøk i 2 dager. Jeg har visst om det en stund men jeg vil ikke dit. Er i relasjon med vedkommende og alle andre skal dit. Jeg vil bare ikke dra. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Det kommer an på hvorfor jeg ikke vil gå, hvorfor folk har forventning til at jeg kommer og hvilket forhold jeg har til den personen som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer et menneske som ikke bor i samme by som skal være på besøk i 2 dager. Jeg har visst om det en stund men jeg vil ikke dit. Er i relasjon med vedkommende og alle andre skal dit. Jeg vil bare ikke dra. 

Dette er en vurdering du må gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hvorfor jeg ikke vil gå, hvorfor folk har forventning til at jeg kommer og hvilket forhold jeg har til den personen som kommer.

Hva kan være ok grunn til å slippe? 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Dette er en vurdering du må gjøre selv.

Jeg har det.. bare at da blir det upopulært, og skuffelse. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva kan være ok grunn til å slippe? 

Anonymkode: 98fc9...f35

Jeg har ikke tenkt å gi deg den bekreftelsen du ønsker. Du må ta det valget selv, og så ta konsekvensene av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Og hva så?

Da blir noen sur… det er en forventning i det, men jeg blir ikke hørt når jeg sier jeg ikke vil. Er ikke det rart? 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da blir noen sur… det er en forventning i det, men jeg blir ikke hørt når jeg sier jeg ikke vil. Er ikke det rart? 

Anonymkode: 98fc9...f35

En dag er du nødt til å lære deg å ta ansvar selv for konsekvensene av egne valg og ikke falle inn i selvmedlidenhet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke det rart? 

Nei, det er ganske vanlig i noen familier, men det er uansett ditt eget ansvar å stå opp for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (21 minutter siden):

En dag er du nødt til å lære deg å ta ansvar selv for konsekvensene av egne valg og ikke falle inn i selvmedlidenhet hele tiden.

Synes du jeg gjør det hele tiden da? Det var derfor jeg ville ta det opp, fordi jeg ville at noen skulle si at det var ok å ikke gå sånn at jeg kunne stå i det. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (21 minutter siden):

Nei, det er ganske vanlig i noen familier, men det er uansett ditt eget ansvar å stå opp for deg selv.

Det er ikke lett når flere blir sinte skuffet og viser det til deg. Det virker som om det dette kun gjelder meg innad i flokken. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes du jeg gjør det hele tiden da? Det var derfor jeg ville ta det opp, fordi jeg ville at noen skulle si at det var ok å ikke gå sånn at jeg kunne stå i det. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Som jo er nettopp et eksempel på ansvarsfraskrivelse. 

Ta gjerne valget om ikke gå, det bestemmer du selv. Men hvis andre har forventninger om at du skal komme så er det helt naturlig at de blir skuffet og reagerer. Det er en konsekvens av ditt valg, og det må du stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lett når flere blir sinte skuffet og viser det til deg.

Voksne folk håndterer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Som jo er nettopp et eksempel på ansvarsfraskrivelse. 

Ta gjerne valget om ikke gå, det bestemmer du selv. Men hvis andre har forventninger om at du skal komme så er det helt naturlig at de blir skuffet og reagerer. Det er en konsekvens av ditt valg, og det må du stå i.

Ja. Jeg er ikke trent så mye i det. Det kan jeg være enig i. Samtidig har jeg i de situasjonene endt med å gå, for så irritere meg under før og etterpå at jeg lot meg tvinge med. Men får også dårlig samvittighet av å ikke gå, til dette mennesket. 

Anonymkode: 98fc9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...